cremator Angående Shore så har jag extremt svårt att se att han skeppas iväg. Han har ganska bra stats, även i exempelvis boxplay, och att först skicka honom för att därefter hoppas att vi får in en bättre spelare känns som en risk jag inte tror att vi tar.

Helt enig här och att hitta en ny spetscenter är inte lättaste man kan ge sig in på. Man får bita i det sura och försöka dra fram det bästa man bara kan ifrån Shore ett år till innan man går skilda vägar och då har man gott om tid att scouta en ny center. Statistiskt har han inte varit så fruktansvärt mycket sämre än tiden i HV och möjligt att man hade lite för stora förhoppningar och att det skulle vara en energifull och drivande powercenter. Jag ser han mera som en Maxwell typ. Det skulle ju underlätta om han kunde vara med från början nästa säsong istället för att glida in otränad i Oktober men vet inte hur det ser ut med det?

Mittzon Givet i min värld att inte kasta 200-300 k i månaden på en målvakt när vi redan har Myrenberg. Spelar Myrenberg på samma nivå som senaste två säsongerna finns det noll behov av en toppmålvakt.

Instämmer. Om man utgår från att Myrenberg fortsätter på 91+ i räddningsprocent så är det väldigt svårmotiverat att kasta så mycket pengar på en ny etta. Muren är ju en tillräckligt bra målvakt för en mittenplacering eller till och med topp 6 om han fortsätter som han gjort under senaste två säsongerna, statistiskt sett.

Mittzon det är de frågetecknet vi har. Därför bör vi satsa på en målvakt som kan tävla med Myrenberg och är på väg framåt i karriären.

Ndur vad säger den statistiken? Jag tycker att Arntzen till exempel varit klappkass förutom några monstermatcher

East Att Myrenberg är topp-10 i ligan sett till räddningsprocent i relation till förväntad räddningsprocent. Det är ju siffror för hela säsongen, vilket förklarar varför Arntzen ligger bra till trots att hans andra halva av säsongen inte varit bra.

Brändström själv skriver i en kommentar i tråden att man helst vill ha runt fem säsongers underlag för att kunna dra några tillförlitliga slutsatser. Men som sagt, sett till prestation den här säsongen är det ingen överdriven risk att gå in i nästa säsong med Myrenberg som tilltänkt etta.

Tror med vi kommer sitta kvar med Shore och Rattie, med Bakke o zion in tycker ja prio är en tung fysisk forward, Westfält är ett namn ja får upp direkt på en profil som ja tycker vore intressant, dock center.

Södergran hoppas ja man kollar läget med om Modo ryker.

East vad säger den statistiken?

Att Heljanko var bättre än vi trodde? 😎

ananas nej, den går jag inte på! Efter 2 spelade träningsmatcher skrev jag att Heljanko skulle vara borta innan jul så passa er inför nästa säsong! 😂

• Redigerad

East innan jul

ja, där hade du fel minsann 🥳

• Redigerad

Stålis säger i Corren att publiksnittet landade på 7103 personer och säger även följande om bland annat spelarbudgeten:

Verksamhetsåret är långt ifrån slut, men klubbdirektören bekräftar att klubben kommer att göra ett plusresultat.

– Ja, det vågar jag sticka ut hakan och säga. Absolut. Någonstans runt två miljoner som det ser ut. Vi måste fortsätta att bygga kapital.

Spelarbudgeten till nästa säsong?

– Vår ambition är att ligga på ungefär samma nivå som i år.

Klubben hoppas på fortsatt stöd från investerargruppen – som de senaste tre åren gått in med 30 miljoner.

– Där har vi ett arbete att göra. Ju fler som vill vara med, desto bättre, säger Stålhammar, som avslutar säsongen med att åka med White lions supporterbuss till Jönköping på tisdagen.

– Jag sa att “om vi vinner mot Timrå och Rögle, då lovar jag att åka med er” och jag brukar hålla det jag lovar. Det är också ett sätt att tacka för stödet som vi har haft, säger han.

Någon som läst Expressen? En artikel om lhc.

• HNez svarade på detta.

Mittzon Givet i min värld att inte kasta 200-300 k i månaden på en målvakt när vi redan har Myrenberg. Spelar Myrenberg på samma nivå som senaste två säsongerna finns det noll behov av en toppmålvakt.

Eftersom vi har en bra förste målvakt i Myran, så bör vi gå för en andre målvakt som är på G och vill utvecklas i SHL, som tex Topias i Mora eller någon liknande målvakt. Och eftersom han har vår nya målvaktstränare så skulle överflyttningen till LHC kunna gå jävligt smidigt. Som du säger det finns ingen orsak att leta efter en svindyr förste målvakt när vi redan har Myran som har visat hur bra han kan vara.

I Oktober ryktades det om Liam Hawel i Oskarshamn.

Värva inte några omöjliga gamlingar. På mv-sidan skulle en sådan som Ollas vara OK om Wtackar för erner inte vill stanna. Backsidan de 7 som spelade senast plus Öhrqvist. Simon Lundmark om han vill hem igen till Sverige. Lennström väljer FBK till 95% säkerhet så han tror jag blir svår att locka hit. Forwardsidan Backe Klar men Zion Nybeck sätter jag ett stort frågetecken till. Satsa på Genborg och Holmertz från början. De kommer inte att göra bort sig i roller från Lina 2 och 3. De är klasser bättre än Hoffa o Lawner o Johnsson och dessutom utvecklingsbara. Behåll Törna 1 plus 1år och ge Broc 1år till en billig peng som tack för allt om han själv vill. Stevens i SSK tycker jag ser ut som en forward för SHL-spel. Russel o Bouma lämnar skutan och sedan verkar 2 Nordamerikaner ha lite fel attityd och behöver en reprimand från ledning och sportchefer. Om det går att bryta med 4 och 20 så gör det. Mycket jobb för PJ och Tony men det ska det väl vara nu efter säsongsslut.

• Redigerad

Klubban Inte mycket att ha. De säger mer eller mindre det vi redan vet. Vilka som har utgående kontrakt, där nämns att Ekmark, Werner, Olle Strandell, Russell, Bouma och Hävelid troligen inte blir kvar. De diskuterar om WWK och Törna som “där kanske man kan förlänga beroende på prislapp”. De lyfter även upp Little som den stora elefanten i rummet, med lite “hur blir det här?”
              Sedan tar de upp att Max Martin verkar bli kvar och att Zion Nybeck, EBO, Musse (AC), Zackrisson (AC) och Malmquist (GC) är klara.

De avslutar med att drömvärvningen borde vara Antti Raanta med förklaringen att vi behöver en uttalad förstemålvakt, gärna med rutin som inte kräver ett flerårigt kontrakt om Högberg vill vända hem efter dessa två år i NHL.

Edit: Så här skriver de om Raanta, med andra ord: "Linköping behöver stärka sin målvaktsuppsättning inför den kommande säsongen. Christian Heljanko fick aldrig det lyft som förväntades, och även om Jesper Myrenberg har sina höjdpunkter, är det osäkert om han är redo att ta förstaspaden.

Därför är en erfaren och etablerad målvakt ett måste. Samtidigt måste klubben planera klokt, eftersom Marcus Högbergs kontrakt i Nordamerika löper ut inför säsongen 26/27. Det innebär att Linköping behöver en korttidslösning – och där skulle Antti Raanta, 35, vara ett idealiskt alternativ. Med sin rutin och erfarenhet, samt det faktum att han ännu inte testat spel i Sverige, skulle han kunna vara en perfekt ettårslösning för klubben."

Ber om ursäkt om detta blev lite rörigt skrivet, ville inte kopiera rakt av och är lite seg i kolan.

Känns som vissa har en jävla övertro på Holmertz.

Absolut killen är en stor talang men att han skulle vara SHL redo nu, nej det tror jag absolut inte

• HNez svarade på detta.

LaumannBingo fast nog har väl ingen direkt påstått att han är SHL-redo? Känns väl mer som att folk diskuterar honom som att han ska börja få chansen nästa säsong.