Jag hoppas att Musse är pigg nog att peta spelare som inte gör jobbet, detta oavsett vad som står på tröjan. Det är förödande för lagmoralen när jobbet inte behöver göras på vissa spelare. Varför ska resten jobba röven av sig när inte alla gör jobbet??
Silly Season - Strategier och spelarutvärderingar
”Jag hoppas att Musse är pigg nog att peta spelare som inte gör jobbet”
Han får förhoppningsvis smeknamnet Musse Pigg
Mörten Bakke är riktigt bra framför kassen med dock, så det alternativet finns alltid om det inte vill sig på sidan.
Jag har ingenting emot Törna i laget om han spelar i fjärde men där är ju lönefrågan högaktuell. Anledningen till att jag nämner Södergran är att han har farten som man saknat många gånger. Sen är det en kostnadsfråga även där men han ska inte spela i någon fjärdelina.
Just Linköpingshjärtat ska givetvis väga tungt men vi måste ju fylla de roller som känns som att de saknas. Personligen hade jag föredragit något riktigt tungt till fjärdelinan, eller någon spelare som spelar med hjärta som Sebbe eller Freddan Andersson (som trots sina brister som spelare på den nivån ändå gav allt under tiden här också). Hoffa har givetvis potentialen att bli en sådan spelare. Jag ser bara inte riktigt vilken funktion Törna fyller i laguppställningen med de luckor man har..
- Redigerad
Efter att lyssnat på podden med PJ så landar jag i att detta är status just nu, frågetecknet är Broc. Om han blir kvar så ska han ju in i laget. Just nu har jag bara svårt att se var man ska få in honom! Kan han göra ett bra jobb i en 4:e? Sen tror jag vi kan sätta Elie i en tredje om man hittar ett toppnamn som vill komma hit.
Elie Shore Rattie
Ehn Ljungh Kovacs
Nybeck Bakke NYY
NYY Johnsson NYY
Hoffa,Lawner
Fantenberg Martin
NYY Hultström
Rissanen Myrenberg
Öhrqvist,Norén
Myrenberg/NYY
- Redigerad
SIFFET tror det där är lite optimistiskt. Min tolkning av PJ är att fyra nya kontrakt ska skrivas bland forwards (Bakke inte inräknad), och två av dem är Nybeck och (förhoppningsvis) Little. Tanken var säkert att Genborg var ytterligare en och så ett nyförvärv utifrån på det.
På backsidan var det ju ytterligare ett nytt kontrakt som skulle skrivas. Jag gissar att Kreü kan få bli kvar om Myrenberg drar över pölen.
I min värld ser det alltså ut ungefär såhär till nästa säsong:
Centrar: Shore, Bakke, Ljungh, Johnsson
FW: Ehn, Kovács, Rattie, Elie, Nybeck, Little, Hoffa, Lawner, NY, Junior
Backar: Fanten, Hulta, Rissanen, Martin, Myrenberg, NY, Öhrqvist, Norén
MV: Myrenberg, NY
————-
Kostnadsmässigt innebär det att vi jämfört med vad vi gick in med för trupp förra säsongen gör följande förändringar och kontraktsförlängningar (gissar jag):
- Heljanko —> NY (-150k)
- Aronsson —> Martin (+75k)
- Kreü —> NY (+75k)
- Hävelid —> Öhrqvist (-25k)
- Bouma —> NY (+25k)
- Little —> Behåll (-75k)
- Elie —> Behåll (+-0)
- Russell —> Bakke (-100k)
- Törnqvist —> Nybeck (-25k)
- Wagner —> Junior (+-0)
Den nya målvakten lär väl inte kosta så himla mycket om det är någon som ska dela på spaden med Muren. Men övriga NYA kan ju förstås kosta både mer och mindre. Om man ändå räknar ihop ovanstående så blir det en besparing på ca 200kkr/mån eller drygt 3 milj per år, vilket lirar med PJs uttalande i Hockeypuls podd om ungefär samma budget i år som ifjol (vilket i mina öron låter som något lägre budget kommande säsong).
Möjligtvis att man kan lägga lite mer på den NYA backen/forwarden, eller kanske värva något billigt HA-fynd istället för FW-junioren, men jag tror numerären ser ut enligt ovan.
Edit: vill förtydliga att siffrorna endast är mina gissningar. Och vi kanske faktiskt kommer ha exakt samma budget kommande säsong som förra, vem vet? Felmarginalen är på nivån att det, utan att vi överstiger förra årets budget, skulle få plats ytterligare en spetsspelare runt 200-300kkr/mån.
- Redigerad
HNez LHC ville ha kvar till ”rätt kostnad”.
Ser man helheten från Elie har jag svårt att se att man skulle erbjudit en högre lön iallafall.
Borde vara samma eller lägre, annars är det tjänstefel enligt mig
Jag är mest orolig för vår centersida kommande säsong. Som flera skrivit så finns det för lite fart och gritt (möjligtvis Johnsson som kan bidra lite med det)…
Vingar med fart i all ära, men när dom ligger 10 meter framför centern blir det inte speciellt bra.
LaumannBingo Jag är mer inne på att det troligen är mindre. Vi var ju i ett budkrig om Elie med FBK på förra kontraktet. “Rätt kostnad” var nog ett steg ner i lön med största sannolikhet.
Har svårt och se att Elie har ökat sin lön. Ryktet är väl att han har mellan 275-300?
- Redigerad
Kallzon 270 har både Höken och @MrNebbiolo sagt har jag för mig
Barry_Carlisle säg 220-250 nu då?
LaumannBingo känns rimligt att det ligger där
ananas Little —> Behåll (-75k)
Fullt medveten om att detta mest är en uppskattning men jag tycker nog lönen behöver komma ned ytterligare för att det ska kännas bra. Han är ju trots allt 37 år, har dragits med skadebekymmer och har karriärens poängmässigt sämsta säsong i ryggen.
Ska väl ha suttit på 230k i månaden. Svårt att säga var man ska dra gränsen men 125k kanske? Håller kroppen och motivationen är jag kanske öppen för en förlängning, men det ska vara prisvärt också utifrån förutsättningarna.
Metallica Fattar att Little aldrig skulle gå med på det men med sån osäkerhet borde han ha någon form av prestationsbaserat kontrakt
Varför är det osannolikt att man skulle kunna få Little på ett billigt kontrakt? Han är gammal, varit skadebenägen och vad jag gissar mån om att inte behöva rycka upp familjen. Han har trots allt suttit på ett dyra kontrakt, ser det inte som omöjligt att han köper ett rabatterat kontrakt. 75-85 kakor lever man ändå rätt bra på. Är alternativet ett civilt jobb så står sig ett sånt erbjudande säkert bra.
- Redigerad
NorthLondonForever Absolut, tänkte mer att han kanske inte är så sugen på att kontraktet avgörs av prestation.