Ndur
Mycket bra sammanställt!
I vårt försökt att förstå vad som händer i LHC, vill jag också tillstå att vi under många år haft en undermålig organisation. En fråga som Cluben nu börjar ta i! Varför jag som du tror att det kan vara lite vanskligt att kolla på Klas resultat isolerat från annat. Med det sagt, klart att vi ska ha krav på Klas. Men vi ska ha rätt krav.
Rögle, Leksand Färjestad mfl. Har (som du är inne på) lyckats på andra grunder än att bara satsa på en tränare.
LHC har misslyckats på fler grunder än bara fel tränare. Men det är därför det är spännande att, från denna säson, se vad som kan hända - med eller utan Klas ombord.
Min syn på bakgrunden
Efter finalförlusterna så ändrades förutsättnignarna ganska mycket - både sportsligt (KHL kom och tog de bästa från SHL) och ekonomiskt (centrala sponsoravtal - som innebar att Lhc tappade ekonomisk USP). Hyran blev sedan en stor fråga och lösningen på den var att låta organisationen gå igenom ett stålbad- något som gjorde att många viktiga poster lämnades vakanta, och andra viktiga poster tillsattes internt.
Det har dessutom varit en lite osund rulljans på styresleordf posten. På den har vi i närtid haft två ytterligheter i den extrem ljusskygge Magnusson till linslusen Roger. Båda säkert med god kompetens men tyvärr för dålig stamina för att klara av ge förutsättningar till att bygga organisation och varumärke.Alla satsningar från 2010 fram till den vi har idag är psedo satsningar. Roger Ekström lät det gå nästa 3år innan han tillsatte ny KD. Det belv Nocco. All vet hur det gick. KD jobbet har det senaste inte varken givits eller tagits förutsättnignar för att lyckas. Överlag har vi haft för stor rotation på KD rollen och även SC-rollen. Vi har haft Emvall och Pajen som GM/Sportchef och båda fick sina roller som oerfarna, kort efter avslutad spelar karriär. Det är inte seriöst. Marknadschefsposten har också, under perioder, varit vakant. Och kring laget har man hållt nere kostnader på bla mentala cocher och, som nämnt ingen, analytiker.
Med andra ord: Det finns mycket kvar för LHC att jobba på för att nå nya höjder.