Ni som har förtroende för Östman, vad ser ni i honom egentligen? Han är utan tvekan SHL:s sämsta tränare, han har ingen spelidé efter snart tre år vid posten som HC, han byter runt i kedjorna inför varje match och i en säsong som är livsviktig för LHC står han och skämtar runt i varje intervju.

Jag har antytt till det förut, men nu är jag övertygad: om vi har Östman vid rodret tills slutet av säsongen kommer vi att åka ur. Jag fick nog av den här mysfarbrorn under förra säsongen. Hur lång tid ska han få den här säsongen innan det faktiskt är nog?

Gardet blir det inte minst play in iår så tror jag att hans tid som HC i LHC är över. Sen är frågan vad som finns därute och framförallt hur vi vill spela, det ska vara grunden i valet av tränare.

Filander har många lyft upp som en riktigt bra tränare men jag vet inte om jag är så förtjust i Oskarshamns spel. Visst det kan vara kul att titta på och de kan vinna med 8-4 för att sedan direkt förlora med 2-7

Gardet Ni som har förtroende för Östman, vad ser ni i honom egentligen?

Leksands fyllo till tränare har ju utan att lyft fram några exempel fastställt att han är grym. Vad mer för bevis behöver du? 😉

Själv är jag av den åsikten att huruvida en tränare är “grym” eller ej fastställs av vad han lyckas få en spelatrupp att utföra som ett lag. Just där har han ju faktiskt inte så jäkla mycket att stoltsera med.

Tycker absolut att Östman hänger löst den här säsongen. Han har handplockat assisterande tränare, bestämt vilka spelare man ska förlänga med eller värva, haft god tid på sig att i lugn och ro få implementera sin “spelidé”. Det finns inga godtagbara ursäkter.

Den stora frågan är väl som sagt vad man kan plocka in istället. Det som är bra är att Östmans kontrakt går ut efter denna säsong. Så får han sparken i februari innebär det ingen större kostnad.

Ska man göra sig av med honom ännu tidigare, då krävs det att man isåfall har hittat en långsiktig lösning. En tränare man tror på, som kan bygga upp något stabilt och trovärdigt. Och just nu står väl inte högkompetenta tränare i kö för att ta över detta sjunkande skepp.

Jag tycker att det är en större fråga än isolerat till huvudtränarens kompetens och spelfilosofi, även om HC:s roll så klart inte ska förringas. Om vi tittar på de klubbar som lyckats med förändring (i positiv) riktning de senaste åren handlar det om större riktningsförändringar i hela klubben (eller iaf runt SHL-laget).

Rögle
    Plockade in Cam Abbott som coach och Chris Abbott som sportchef halvvägs in på säsongen 2017/18, inför säsongen 2019/20 bytte de klubbdirektör och 2021/22 plockade de in Zach Ellenthal som analytiker. Nu kan bröderna Abbott knappast styra vad som händer på KD-posten, men här får man iaf intrycket att klubben jobbat målmedvetet och strategist utifrån en plan om hur man vill förändra saker och ting.

Leksand
    Rekryterade Thomas Johansson mitt under säsongen 2018/19 (i HA), med kommentaren: “Vi ska tillsammans med Thomas göra ett riktigt avstamp och skapa en plan som inte bara gäller år för år, utan även över tid […] Thomas kommer att tillföra nya sätt att se på hockeyn och föreningen med sina erfarenheter som han tar med sig in i sin nya roll.” Gick upp till SHL och anställde direkt Petter Carnbro som analytiker och till andra säsongen i SHL värvades Björn Hellkvist som HC och Fredrik Hallberg (som av många kallats hjärnan bakom Oskarshamns spelsätt) som AC. Återigen en känsla av metodik och beslut baserade på mer än magkänsla (sen går det så klart att ifrågasätta ordningen i Leksands IF som förening, inte minst på styrelsenivå).

Färjestad
    I november 2021 sparkades Peter Jakobsson som SC och in kom Rickard Wallin. Hans första värvning var analytikern Erik Wilderoth, och några månader senare fick Johan Pennerborn sparken och Mitell tog över i förtid (han var redan klar från säsongen efter).

Malmö
    Återstår att se resultaten, men även Malmö har gjort en förändring modell större. Tomas Kollar tog över som HC mitt under säsongen 2021/22, och till säsongen efter tog Björn Liljander över som SC. Inför årets säsong anställdes Linus Leise som analytiker (hade varit inne och jobbat i klubben en del tidigare) och sa då så här: “Med stöd av statistiska analysmodeller har vi tillsammans byggt ett lag som har alla förutsättningar att bli framgångsrikt i SHL. Till detta applicerar vi dataanalys på träning, spelarutveckling, formationsoptimering och scouting av motstånd med mera. Allt för att utveckla en så skarp och precis verksamhet som möjligt.”

Summa summarum: Jag tror det behövs en grundlig analys av hela organisationen runt det sportsliga och sedan ett långsiktigt och metodiskt arbete för att få in rätt kompetenser. För mig är det uppenbart att LHC halkat låångt efter när det kommer till djupanalys av både spel, nyförvärv och motståndare eftersom man av någon outgrundlig anledning vägrat jobba seriöst med dataanalys. Nu hoppas jag liksom många att rekryteringen av Carl-Johan Stålhammar blir en katalysator som medför andra nödvändiga och övergripande förändringar på många positioner i klubben. Att “bara” byta ut Östman skulle kunna få en kortsiktig positiv effekt, men blir det inte mer förändringar än så tror jag ändå vi är körda över tid.

Klämmer in en fråga om Jeff Jakobs i denna tråden, gissar att han är delaktig i spelfilosofin.

Rätta mig om jag har fel men var inte Oskarshamn typ 2020/2021 ett oerhört offensivt lag med bedrövlig defensiv. Varenda spelare och läktarcoach insåg snart att Oskarshamns enda defensiva idé var att spela in i eget slot (precis framför eget mål) vilket givetvis blev sönderläst ordentligt.

Min stilla undran, mitt i pajkastningen mot Östman (delvis befogad) är på vilka grunder Jeff Jakobs ansågs vara rätt man att lyfta vår defensiv?

Defensiven i Oskarshamn var ju usel, de levde på en frejdigt tuta kör offensiv som gjorde en jävla massa mål framåt.

SargUt Min stilla undran, mitt i pajkastningen mot Östman (delvis befogad) är på vilka grunder Jeff Jakobs ansågs vara rätt man att lyfta vår defensiv?

En högst befogad fråga. Dock gjordes det en grej av att Jakobs var handplockad av Östman himself så även där har den gode Klas ett ansvar.

Hur viktig är en tränare för ett lag?

Tänker att de flesta professionella idrottare har börjat med sin sport innan de slutade med blöjor.

Så de borde veta hur man gör mål, åker skridskor, sätter en pass, dribblar eller sätter en fin tackling.

Men tydligen är tränarna väldigt viktiga. När alla som kommer till Cluben blir sämre på alla moment.

Sen tycker jag laget är fel byggt. Med centrar som spelar kant och vi saknar spets. Spelet i egen zon är fortfarande för dåligt. Spelare går bort sig eller står stilla och kollar när Modo spelar som ett NHL lag mot oss.

Vet inte om ny tränare skulle göra detta lag mycket bättre.

Metallica Just de där stör ja mig nått enormt på ! Ta som Mot leksand vi var iallafall bättre än leksand stora delar sen tappar vi in ett enda mål sen kastar han om allt ! De bara lyser panik från Östman och de smittar av sig i gruppen. Alla som spelat lagsport vet att kedjor man lirat med ett tag alltid funkar bättre . Sen kan man absolut ändra ibland som mot Modo inget att förlora

Ndur
          Mycket bra sammanställt!

I vårt försökt att förstå vad som händer i LHC, vill jag också tillstå att vi under många år haft en undermålig organisation. En fråga som Cluben nu börjar ta i! Varför jag som du tror att det kan vara lite vanskligt att kolla på Klas resultat isolerat från annat. Med det sagt, klart att vi ska ha krav på Klas. Men vi ska ha rätt krav.

Rögle, Leksand Färjestad mfl. Har (som du är inne på) lyckats på andra grunder än att bara satsa på en tränare.

LHC har misslyckats på fler grunder än bara fel tränare. Men det är därför det är spännande att, från denna säson, se vad som kan hända - med eller utan Klas ombord.

Min syn på bakgrunden
          Efter finalförlusterna så ändrades förutsättnignarna ganska mycket - både sportsligt (KHL kom och tog de bästa från SHL) och ekonomiskt (centrala sponsoravtal - som innebar att Lhc tappade ekonomisk USP). Hyran blev sedan en stor fråga och lösningen på den var att låta organisationen gå igenom ett stålbad- något som gjorde att många viktiga poster lämnades vakanta, och andra viktiga poster tillsattes internt.

Det har dessutom varit en lite osund rulljans på styresleordf posten. På den har vi i närtid haft två ytterligheter i den extrem ljusskygge Magnusson till linslusen Roger. Båda säkert med god kompetens men tyvärr för dålig stamina för att klara av ge förutsättningar till att bygga organisation och varumärke.Alla satsningar från 2010 fram till den vi har idag är psedo satsningar. Roger Ekström lät det gå nästa 3år innan han tillsatte ny KD. Det belv Nocco. All vet hur det gick. KD jobbet har det senaste inte varken givits eller tagits förutsättnignar för att lyckas. Överlag har vi haft för stor rotation på KD rollen och även SC-rollen. Vi har haft Emvall och Pajen som GM/Sportchef och båda fick sina roller som oerfarna, kort efter avslutad spelar karriär. Det är inte seriöst. Marknadschefsposten har också, under perioder, varit vakant. Och kring laget har man hållt nere kostnader på bla mentala cocher och, som nämnt ingen, analytiker.

Med andra ord: Det finns mycket kvar för LHC att jobba på för att nå nya höjder.

Att vi har problem att komma i zon när vi spelar PP är ett rätt stort tecken på att vår spelidé inte funkar. Är natt och dag när man ser hur lätt motståndarna kommer in i zon när vi spelar BP.

Swedinho Vi har ju svårt att slå två passningar i rad inom laget, träna på spelidé får nog vänta lite.

Spelfilosofin hädanefter borde vara att förse alla spelare med galler och nackkrage och därefter åka hukade på isen så alla tacklingar tar i huvudet. Även vi borde kunna vinna om vi får spela PP non stop!

Det är så jävla stressigt ute på isen för LHC. Blir mest slumpmässiga anfall och jag kan verkligen inte se några linjer. Många vill vänta och se om det blir bättre, men vad talar för det? Vi kommer säkert ta segrar då och då, men det beror på individuell skicklighet. Östman måste väck! Det kan verkligen inte bli sämre känner jag. Högberg har räddat Östman både en och två gånger.

alfie Läser man reglerna så verkar ju det vara en helt legitim strategi.

Tycker spelide och system är svårt i hockey, jag har själv spelat hockey i vår kära förening stora delar av mitt liv, och har liksom många andra svårt att bedöma vad vår “spelide” är. Min bedömning slutar oftast i själva slutprodukten = Resultatet eller små delar man uppfattat under matchen. Jag har för dålig hockey kunskap för att kunna avgöra vad LHC vill göra i de olika momenten som innefattas i en hockey match. För er som är intresserade av att läsa mer om olika system och strategier så rekommenderar jag följande länk systems-strategy (Baserat på olika NHL Lag)

Här får man en bra överblick och förståelse för olika moment som man måste ha i beaktning för att avgöra vad ens lag har för spelide/filosofi.

Efter ytterligare en vecka av bara förluster är jag beredd att stämma in i kören… Ny tränare måste in!

Vi har absolut inget eget spel och kommer inte vinna många matcher när det ser ut såhär. Tråkigt, vi skulle må bra av stabilitet och kontinuitet men det här funkar inte längre