alfie Agree to disagree min vän. Sitter inte vid datorn så orkar inte göra nåt gräv nu men minns t ex Rögle hemma hösten 2021 (kan ha varit första matchen med publik efter pandemin) då vi fullständigt slaktade Väla på tiden de var ett topplag och alla var lyriska. Det var under Bert. Så jo, vi kunde spela riktigt övertygande då också. Det kan alla lag i SHL. Till och med Oskarshamn ifjol i enstaka matcher. Det handlar inte om att ha en hög högstanivå utan snarare att ha en hög medelnivå.

Ja. Vi får helt enkelt vara oense såvida jag inte kan muta dig med en hårig fotbild eller nåt?

alfie Det handlar inte om att ha en hög högstanivå utan snarare att ha en hög medelnivå.

Håller med om detta. Givetvis är det så. Men dippar kommer alla lag att ha oavsett, och jag tror vi är inne i sån nu.

41 matcher kvar. Det är jäkligt många matcher som vi har på oss att höja lägstanivån.

alfie hösten 2021

alfie Hösten 2021. Det var under Bert.

Bert-Fjärt lämna ju våren 2020? Var väl hösten 2021 som Östman först var vår HC va?

Rex Jo, sant. Bert försvann i januari 2021. Får rota fram nåt annat exempel när jag har ork 😁

• Rex gillar detta

alfie Det handlar inte om att ha en hög högstanivå utan snarare att ha en hög medelnivå.

Här är du ett statistiskt scoop på spåren 😉

Kjeppkinesen framförallt när vi har skador på två ordinarie backar.

Det märks att vi tappar väldigt mycket i spelskicklighet utan dessa herrar men då tycker jag man kan anpassa spelsättet efter dom förutsättningarna.

När Klas kom hit tecknade han för två år, vet ngn när man förlängde första kontraktet med ett år ?

Det är ändå lite anmärkningsvärt att man valt förlänga rådande kontrakt på Östman innan sista året på kontraktet vid två tillfällen. Första gången han fick kontraktet förläng hade vi drygt tio omgångar kvar att spela på hans första år av sitt två års kontrakt och då förlängde vi med ett år.

Till det minns vi alla också att Vi gav honom tillåtelse att bryta sitt kontrakt när han ville dra till Zug och fick ist ta in en j-20 tränare. Bert fick ist Åkerman och en j-20 tränare för sitt uppdrag, medans Östman verkar kunna peka på vad exakt det han vill ha. Vi har varit så jävla mesiga gällande kontrakt till Klas så jag blir fan ta mig spyfärdig. Han må se ut som en nallebjörn men verkar kunna förhandla för jävla bra när det gäller kontrakt med oss och vi verkar vara duktiga på att böja oss framåt. På riktigt dags att börja ställa krav på honom. När vi diskutera Klas får en del härinne det att låta som om Klas bara kommit hit som en Messias och tog oss från 12 ill sexa på ett år. Killen har ju fan aldrig ens behövt arbeta under press hos oss för ett nytt kontrakt. Kanske skulle presterat bättre det här året med lite press på sig att leverera tidsmässigt.

NimaVonSlätta Eftersom Östman redan hade ett kontrakt för denna säsong så skulle det ultimata nog ha varit att avvakta åtminstone fram till årsskiftet innan man förlängde. Då har man en ganska god uppfattning kring vad han kan få ut av ett så starkt lagbygge.

Tycker ändå att man spelmässigt har tagit kliv den här säsongen när det gäller att släppa till färre målchanser bakåt. Framför allt att man inte blir så kraftigt tillbakatryckta som förra säsongen. Men det har varit på bekostnad av offensiven och där måste man kunna få ut mer.

Metallica Eftersom Östman redan hade ett kontrakt för denna säsong så skulle det ultimata nog ha varit att avvakta åtminstone fram till årsskiftet innan man förlängde. Då har man en ganska god uppfattning kring vad han kan få ut av ett så starkt lagbygge.

Jo, men sen är det väl tyvärr inte så att Östman bara snällt går och väntar på att LHC ska bestämma sig. Att man förlängde så tidigt handlar ju också om att ge arbetsro in i den här säsongen och slippa gå och fundera över detaljer kring en eventuell förlängning som tar fokus. Så det är ju en svår balansgång det där.

alfie Ja det stämmer absolut. Man vill för första gången på länge även ha kontinuitet på ledarsidan. Med tanke på det lyft som kom både resultatmässigt och även inom andra delar av föreningen så går det inte komma ifrån att det kändes ganska givet med en förlängning.

Nu har han fått alla verktyg för att lyckas skapa någonting ännu bättre än förra säsongen så förhoppningsvis kan han förvalta det också. Tycker som sagt de största dipparna hittills har kommit på bortais och det är något man behöver förbättra. Man kan tjata om en hemmaborg osv men det håller inte att så ofta bli utspelade så fort man lämnar Linköping.

Pappa Niklas har väl det efter i år ett år kvar som ansvarig för ungdoms akademin. Innan han fick jobbet ryktades han ju ändå till Rögle. Det brukar ju inte vara ngn rök utan eld/han kanske var lite sugen ändå .? Om Hävelid Jr försvinner efter detta år så skulle jag från lhc’s sida önskar man gör allt för o få honom till A laget igen de två sista åren Klas har kvar. Han kan Klas, han kan många av spelarna och han bor i stan samt att jag tror Klas lyssnar på honom. Vi skulle även slippa ödsla energi att leta tränare i land och rike och ge ok arbetsro för annat. Han har också varit tränare tillräckligt mycket så att han ska kunna agera som en 50/50 coach och inte bara som back coach. En kan bara hoppas.

alfie +1 år hade på sin höjd varit skäligt med tanke på historien både för att ge honom lite arbetsro och om vi på köpet kunde fått ngn rabatt för att vi valde o göra det tidigt. Två år är bara idioti i det skedet vi gav honom och med tanke på att vi varit oerhört snälla gällande hans olika kontrakt historiskt. Just att det blev två nya år är närmast lite provocerande, ett år hade jag köpt.

NimaVonSlätta Det kan man tycka men vi har ju ingen insyn i förhandlingen, vad Klas krävde etc. Kontraktsskrivning är ingen enkeltriktad gata.

... Nu har jag kollat upp hur det ligger till, det är att vi inte tagit mer än 2 raka vinster sen slutet av december förra året 🙂

LaumannBingo haha..satt precis och kollade själv nu också, fick det till att senaste ”riktiga” vinststreaken tog slut iochmed förlusten mot HV 2024-01-06, då hade vi vunnit mot HV (2023-12-26), Örebro (2023-12-28) och Timrå (2024-01-04).

Det är rätt sjukt längesen vi hade nån form av streak, med andra ord…