Franckie Burns Överttygad om att man för ut mer av Gallo och Törnqvist med bättre spelkamrater.
Testa ungraren med Broc och Bystedt, säger jag.

Jag håller med dig att Gallo blir mycket bättre med goda lekkamrater. Visst skulle han göra sig bättre i en bättre komponerad kedja.

13 dagar senare

Olausson lär väl spela nästa match. När även Elie är tillbaka så skulle jag faktiskt vilja se något liknande:

Leier - Elie - Rattie

Little - Bystedt - Ehn

Olausson - Ljungh - Russell

Gallo - Strandberg/Costmar - Törna

Förstakedjan måste få spela ihop sig.. En halv period på hela försäsongen duger inte. Bystedts kedja ska vi icke splittra på! Tror även att Ljungh i mitten mellan Olausson och Russell kan bli oväntat bra.

Håller med! Tycker Bystedt och Little funkar bra faktiskt, dom läser spelet bra och hittar varandra bra.

Metallica Leier - Elie - Rattie

Vet inte riktigt om jag tycker den känns tillräckligt balanserad. Rattie är så hopplöst usel defensivt att han behöver två mer defensivt lagda kedjekamrater. Dock så är det alltid sexigt med en kanadickkedja, så några fler chanser ska den konstellationen givetvis få.

Little - Bystedt - Olausson = Kan bli bra med. Ehn tycker jag försvinner lite i den här kedjan. Han är inte tillräckligt spelskicklig.

Kjeppkinesen Rattie är så hopplöst usel defensivt att han behöver två mer defensivt lagda kedjekamrater.

Typ Gallo och Strandberg? Slår inte gnistror där direkt.. Blir mest trubbigt och grått.

Elie är för mig en tvåvägstank. Han kan göra grovjobbet över hela banan. Frågan är väl hur bra Leier är defensivt. Samtidigt har vi väl inte värvat Leier eller Rattie för att de ska agera backar.

Metallica Typ Gallo och Strandberg?

Ehn - Ljungh - Rattie. Skulle man kunna testa.

Metallica Samtidigt har vi väl inte värvat Leier eller Rattie för att de ska agera backar.

Förvisso inte, men man kan inte envisas med att spela spelare som inte kan försvara ihop. Även om det tar emot att erkänna det, så var den kedjan en smärre katastrof mot IQ70. Men vi ska ge den tid såklart, framförallt nu på försäsongen när vi inte har något att förlora.

Jag vill väldigt gärna att den ska fungera för då blir det lättare att sätta ihop resterande kedjor.

Kjeppkinesen Ganska säker på att man provade Ljungh och Rattie ihop väldigt många gånger förra säsongen. Det såg alltid ut som skit då tyvärr. Ljungh har ständigt varit blek när han sätts bredvid våra tänkta poängspelare.

Däremot Little - Bystedt - Olausson som du nämnde lät spännande. Tycker samtidigt att Ehn kan förtjäna en ärlig chans att få spela ihop med riktiga lirare som Bya och Little. Tror han kan växa av det.

Metallica Ganska säker på att man provade Ljungh och Rattie ihop väldigt många gånger förra säsongen. Det såg alltid ut som skit då tyvärr. Ljungh har ständigt varit blek när han sätts bredvid våra tänkta poängspelare.

Ja, jag blir inte riktigt nöjd oavsett var jag placerar Rattie. Tycker inte han passar in i lagbygget överhuvudtaget tyvärr.

Jag tänker två scenarion:

Utifrån rådande lag och utan skador på forwards:

Leier - Elie - Rattie

Av rådande spelare är det Leier som skulle kunna få igång Rattie.

Ehn - Ljungh - Russell

Little - Bystedt - Strandberg

Gallo - Olausson - Törna

Costmar

Utifrån ”hoppet” om den där riktiga spetsvärvningen:

Leier - Elie - Rattie

Little - Bystedt - Grimaldi

Ehn - Ljungh - Russell

Gallo - Olausson/Strandberg - Törna

Costmar

Alternativt en Ennis istället för Grimaldi, vilket innebär att Ennis tar LW med Rattie och Leier tar LW med Russell och Ehn med Little igen.

SM-guldiframtiden

Han är givetvis inte helt borta, men om vi skulle, säg, värva en ”spetsspelare” samtidigt som ryktet säger att Olausson ska vara kvar säsongen ut (om det inte blir helt dåligt), så tror jag tyvärr det är Wagner som är längst ifrån i nuläget med Olausson, Strandberg och Costmar.

Apropå 3vs3-diskussionen i en annan tråd - i år vill jag endast se följande i den spelformen:

Fanten

Hulta

Hävan

Little

Ljungh

Rattie

Bystedt

Elie /Leier OM de lever upp till förväntningarna

Övriga vill jag inte se beträda isen i den spelformen

alfie Kan bara instämma.

Det stora problemet har många gånger varit att man försöker försvara sig till vinster. Särskilt i övertid. Vilket är ett oerhört dåligt recept när första målet vinner samtidigt som man har en usel statistik om det väl går till straffläggningar.

MrNebbiolo Många av Ljunghs mest geniala ögonblick har kommit i just 3v3. Man ska inte underskatta hockey IQ i den spelformen. Sedan finns det ju en viss gräns (läs Junland) för vad som är acceptabelt när det kommer till skridskoåkning men jag tycker nog Mr happy ska få ytterligare chanser där.

MrNebbiolo Ja, vi får se vilken Ljungh vi får se i år. Jag vill bara se pucktrygga spelare med en kreativ ådra. I 3 mot 3 spelar man för att vinna och man maximerar sin chans att vinna genom att spela offensiva, smarta spelare i den spelformen. Det går inte att försvara sig till seger eftersom det är en dödsdom att inte ha pucken med så få spelare på isen.

Jag vill inte se Broc överhuvudtaget i 3-3. Han är alldeles för målkåt och värderar lägen / gör fel avvägningar för ofta trots sin rutin. Blir ofta straffbart i 3-3.

Hockeytröjan iofs, med samma argument bör ju även Rattie bänkas med tanke på att han skjuter även om han inte har läge.

Jag reviderar - endast Hulta, Fanten, Hävan, Bystedt och Ljungh får spela 😄

Fan, vi har brist på smarta spelare…