Jag har funderat lite över natten med det här med fritt fall och här kommer därför några punkter jag anser är roten till att det ser ut som det gör allt som oftast.
- Kedjorna
Man kan mixa och blanda bäst man vill i laget, för det finns så många bra spelare så det kan bli åtminstånde tre lika bra kedjor som producerar. Men GP har inte lyckats mixa rätt, och många av kedjorna går ofta på tomgång och produktiviteten är lika med noll. Om en kedja klickar, så klickar alla andra.
- Backparen
LHC har många bra backar men backparen är inte 100%. I nuläget skulle jag vilja ändra om i alla backpar. Framförallt ta bort Ackeström och låta Jonas Junland få mer speltid. Blir faktiskt lite irriterad när jag tänker på att man sparkade Välivaara för att Jonas skulle få spela 1-2 minuter/match.
- Powerplay
LHC hade ifjol ett utav seriens bästa powerplay trots att man ofta i åskådarögon var usla i powerplay. Då kan ni ju gissa hur illa det är nu, när man tillochmed ligger nästsist i PP-ligan. Min fråga är: Vad f´n har GP gjort med PP-spelet?
- Matchvinnare
LHC har i år inga matchvinnare förutom våra två målvakter. Men en målvakt vinner sällan en match ensam. Det var länge sen man såg t.ex Liket ha lekstuga, likadant Tony som inte gås att känna igen. Vad hände med Pajen under uppehållet? Och för att inte tala om Jocke Eriksson som jag verkligen förväntar mig mer av. Ni förstår poängen. Våra spelare kliver inte fram när det behövs som mest - när ingen annan gör det. Det är därför LHC har extremt svårt på bortaplan och numera också börjat tappa poäng hemma.
- För få har höjt sig sedan ifjol
Jag tycker idag att laget ser tafatt ut. Det finns inte den där extra glöden. Många spelare har inte höjt sig sedan ifjol och många har inte ens fjolårsformen. Jag förväntar mig mycket mer av många, och inte denna tomgångskörning som just nu vissa spelare kör med.
- Spelsystemet?!
Jag undrar lite över LHCs spelsystem. Det ska vara så vackert hela tiden. En passning för mycket, eller tre eller fyra och sedan ett löst skott på mål mot en målvakt med fri sikt. Manbehöver ju inte vara expert för att inse att då blir det oftast inte mål. Mitt recept: Sluta spela så vackert, börja grisa, ta er in framför mål och för f´n ge sig f´n på att pucken ska in! Jag saknar den där jävlar anamman.. och likaså Torkkis och Blomdahls tacklingar som är som bortblåsta.
- Delad förstemålvakt
Jag anser, att för att skapa stabilitet i truppen på isen ska man ha en given förstemålvakt som står cirka 90% av matcherna. Jag gillar det inte som det är nu, och när man byter målvakt hit och dit hela tiden måste även utespelarna anpassa sig mer. Det är ju ingen hemlighet direkt att spelarna vågar mer när man har Roman där bak.
- Gunnar Persson
GP sa inför säsongen att det var onödigt att vända på för många stenar i en ny klubb som fungerar. Men jag anser att GP har lyckats vända upp och ner på alldeles för mycket. Ja ja, vi ligger trea i tabellen säger ni. Men det är knappt, och med det här spelarmaterialet så kan man åtminstånde kräva bättre spel av laget i 60 minuter. Det är tamigfan GPs jobb att få ut max av spelarna, ordna till powerplayet, se till så att man kan göra mål och se till så att spelarna höjer sig. Jag vet inte om GP är rätt tränare att vara huvudman i LHC, och det har jag sagt länge nu. Han imponerar inte på mig, och förmodligen inte på spelarna heller när det ser ut som det gör. Nä ni, JK som huvudtränare - jatack!