@Matematikern ingen kommentar på detta? Det passade inte ditt narrativ att man faktiskt kan skönja en korrelation här? 🙂

klingan12 håller med . Tycker inte man ska dra för stora slutsatser av det. Som du säger kolla på pappret. Rätt stor skillnad nuvarande trupp och förra trupp.

alfie Då ska vi se, hur var det nu med enskilda exempel? 🙂 Topplocket gick ju på dig när jag tog upp HV. Vore intressant att se deras graf.

Jag ger mig om det här stämmer för fler lag över längre tid. 15 år av NHL-data trunfar fortfarande 10 säsonger för ett lag

Matematikern Haha, puss på dig 😘

EDIT: Jag tar givetvis inte Hanks siffror som något bevis, lika lite som jag tar dina NHL-studier som något bevis. Men ändå intressant att vi (vi, Cluben, inte nåt amerikanskt lag med annat fokus och andra förutsättningar) konsekvent verkar ha liknande poängsnitt försäsong/tävlingssäsongstart och dels att vi konsekvent presterar ännu sämre i tävlingssäsongstarten än på försäsongen.

Men givetvis är underlaget för litet för att dra några säkra slutsatser, det säger jag inte emot.

Jag tycker dock detta är mer intressant än de kvantitativa resultaten, där vi här har en mer kvalitativ analys över hur det har sett ut just för vårt lag, LHC, angående prestationer under en försäsong och vad detta kan skvallra om vårat poängsnitt de första 10 matcherna, mitten 10 matcherna och avslutande 10 matcherna.

Detta utesluter dock inte tidigare studier som länkats på forumet som förklarar att korrelationen mellan försäsongssnitt och hur en hel säsongssnitt sedan slutar, inte är hög.

Jag tycker dock att den statistik som framförs här faktiskt förklarar en hel del om hur vårt case, LHC, har sett ut över tid och där vi nu då kan dra egna slutsatser (utifrån denna statistik) om vilken vikt en försäsong för laget LHC spelar för sorts roll. Det är ju så det blir med statistik, att man kan hävda och förstärka egna föreställningar utifrån att hänvisa till viss statistik.

I detta fallet, som jag skrev tidigare, kan man ju utläsa att LHC över en tio års period i majoriteten av säsongerna haft ett lägre poängsnitt de 10 första matcherna jämfört med försäsongen, och att poängsnittet har i viss mån då följt försäsongen (högre poängsnitt på försäsongen = högre poängsnitt de 10 första matcherna, lägre poängsnitt = ännu lägre poängsnitt de 10 första matcherna).

Med andra ord bör man väl utifrån denna statistik kunna hävda att för LHCs del har faktiskt poängsnittet under en försäsong spelat roll för det poängsnitt man i alla fall sedan öppnar upp serien med de, 10 första matcherna. Alltså, poängen som tas under en försäsongen spelar roll för just LHC utifrån detta.

Tankar?

Väljer denna tråd för att återkomma till forumet efter några års tystnad. Jag ger @Matematikern rätt i att det inte går att leda i bevis att bra resultat på försäsongen per automatik innebär en bra start på säsongen. Däremot är det ju, enligt mig, ganska svårt att översätta denna info till att det därför är meningslöst att spela försäsongsmatcher. För att kunna dra den slutsatsen skulle man behöva studera ett flertal lag som väljer att helt stå över försäsongsmatcher och jämföra med de lag som genomför försäsongsmatcher. Mig veterligen finns inte några sådana lag vilket gör det omöjligt.

Tack för mig

Anonymous5 Alltså, poängen som tas under en försäsongen spelar roll för just LHC utifrån detta.

Bra inlägg. Tänker bara att det kanske inte spelar roll vilket poängsnitt man har under försäsongen för de 10 första seriematcherna. Däremot verkar ju poängsnittet på försäsongen spegla relativt väl vilket poängsnitt man uppnår 10 första.

Kan förefalla som att jag är ordpolis här, vilket verkligen inte är min avsikt. Det jag försöker framföra är att det kanske inte betyder något för de 10 första matcherna hur man presterar under försäsongen, men det skulle kunna ge en indikation på hur det kommer att fortsätta vid seriestarten.

Självklart kan man även hävda motsatsen, att det spelar stor roll och att man ”fastnar” i ett beteende under försäsongen som fortsätter under seriestarten.

Som någon så klokt skrev, med statistik kan man bevisa nästan vilken ståndpunkt som helst.

Östman säger det bra inför dagens match på hemsidan:

– Vi spelar inte om poäng, men självförtroende är en färskvara och försäsongen är en bra möjlighet att bygga upp det. Sen är prestationen överordnad resultatet, för det handlar om att vi ska bygga ett spel och en trygghet fram till seriestarten.

Ja, prestationen är givetvis överordnad resultatet, men en bra prestation leder ju mer sannolikt till ett bra resultat än tvärtom. @Matematikern, du kanske kan hitta nåt i dina rapporter om vart man köper den där på-knappen också så vi kan trycka på den innan seriepremiären! 😉

alfie Sen är prestationen överordnad resultatet, för det handlar om att vi ska bygga ett spel och en trygghet fram till seriestarten.

Utmaningen är att få spelet att sitta som man önskar. Hockey handlar ju om att göra mål och förhindra motståndaren göra detsamma, vilket ger ett resultat. En försäsong fylld av förluster torde ge en känsla av att spelet inte sitter och självförtroendet åker ner i skoskaften.

Har dock inget bra alternativ, självklart måste man spela matcher innan seriestarten för att bygga upp sitt spel. Sannolikt bör man dock ha ett såpass enkelt och grundläggande system under försäsongen att man bygger det där självförtroendet och med det i ryggen kan finslipa och ta ytterligare kliv när serien väl startat.

Som sagt, med tanke på att det kostar såväl pengar som mental styrka att klämma ihop 25 mer eller mindre håriga karlar i en buss i timmtals till matcher som rent krasst är tråkiga så borde inte jag behöva motivera varför dom bör fortsätta på samma sätt. Det är ju ni som förespråkar dem som behöver ammunition och en ordentlig motiverig till deras existens.

Går det ‘bygga självförtroende’ på ett billigare och/eller roligare sätt?

Tankar?

Matematikern Det hade varit ett spännande experiment att skita i träningsmatcher nästa år och se hur säsongsupptakten går. Och i ett parallellt universum spela träningsmatcher med samma lag precis som vanligt. Vilket lag tror du hade tagit mest poäng/presterat bäst första 5-10 matcherna av SHL? 🙂

Dessutom - kul med lite extra matcher ju! Abstinensen så här års är påtaglig

Matematikern Går det ‘bygga självförtroende’ på ett billigare och/eller roligare sätt?

Tankar?

Självförtroende till matcher som lag har jag faktiskt svårt att se att man kan få utan att spela just matcher & göra det bra prestationsmässigt. Däremot på en individuell nivå kan man absolut bygga självförtroende på vanliga träningar

Om man har hållit på med någon idrott själv så tror jag man förstår att om man inte spelat match på 6 månader så är chansen att göra en bra prestation lägre än om man har 5-6 matcher, träningsmatcher eller ej, i färskt minne.

Sen ska man nog inte tolka in för mycket i resultaten.

alfie Det hade varit ett spännande experiment att skita i träningsmatcher nästa år och se hur säsongsupptakten går.

Bro science.

Metallica Verkligen! Om alla skiter i träningsmatcher kommer det ju ändå finnas topplag och bottenlag, vinnare och förlorare, och då får ju Mattis rätt! Genialiskt!

Det är ett spännande ämne iallafall. I ärlighetens namn kanske det ändå finns saker man kan göra annorlunda vad gäller upplägget för träningsmatcher.

Vill man bygga goda vanor och få kvitto på någonting måste man ju faktiskt inte slänga ihop ett helt omöjligt spelschema. Örebro, Växjö, Frölunda. Tre raka bortamatcher mot motstånd vi alltid har svårt för.

Tittar man på Frölunda istället har de ju mött mediokert motstånd och vunnit några enkla matcher (mot DIF och Visby HK), så de faktiskt fått lite skön vinnarkänsla. Samtidigt som de tränat lika mycket som oss på grundspelet.

Säger inte att man ska ha 7 back-to-back matcher mot Halmstad Hammers, men varför göra så onödigt svårt för sig själva.