Har ingen bra magkänsla inför säsongen faktiskt, tidigare har man spelat efter resurserna och spelat ett defensivt spel som räckt för att undvika kval. Nu ska man helt plötsligt vara mer spelförande och siktar på slutspel bara för att backsidan ser bättre ut, man har dock fortfarande väldigt okreativa forwards som kan få problem med att ha mycket puck. Samtidigt har många bottenkonkurrenter blivit starkare. Nä tyvärr finns en uppenbar risk att det går ut skogen rejält iår, och även om de inte åker ur sportsligt finns även hotet om höjt krav på eget kapital.

Äsch! FBK torskade väl 7 raka i början av säsongen 13/14 och spelade final på våren? Vi kör på den!

Anonymous5 Nu kanske detta är naivt och svårt att göra, men hade det gått att få exakt samma statistik (alltså jämförelse försäsong och säsongsmatcher) för två ”perioder” till?

“Om du kan tänka det, kan du programmera det”

Stort tack igen @Hank!

Är jag helt ute och cyklar, men om man kikar över tid på försäsongen, kan man hävda då att i LHCs fall så skvallrar poängsnittet på försäsongen ”lite” om vilket poängsnitt man sedan har under de första tio matcherna, de 10 matcherna i mitten och de tio sista matcherna av säsongen?

Det här är ju faktiskt intressant. Endast vid ett tillfälle (säsong) har alltså de flesta 10 matchernas poängsnitt överglänst försäsongen.

Och det ser ju inte så jäkla mycket bättre ut om man tittar på mitten-10 eller sista-10 heller.

exile82

Verkligen intressant.

Man kan väl även tolka detta som att LHCs genomsnittspoäng de sista 10 matcherna varje säsong har varit sämre, vid ett tillfälle lika, eller minimalt något högre än jämfört med försäsongens resultat?

EDIT: man kan väl även hävda att ju lägre poängsnitt LHC haft under försäsongen, desto lägre poängsnitt har man i majoriteten av säsongerna haft första tio matcherna och mitten matcherna? Frånsett Tommy säsongen.

Tror det kommer gå betydligt bättre iår än tidigare år, bara o kolla på pappret. Tänker inte dra några slutsatser i förväg av ett par trötta försäsongsmatcher som ingen borde bry sig om. Men med det sagt hade det ju varit gött med nån vinst iallafall

klingan12

Håller med. Jag tänker ha rejält med tålamod. Sparka tränare hit och dit hjälper inte i det långa loppet så länge man inte har ett psykfall vid rodret som enbart skadar föreningen.

Signa Östman på livstid känner jag. Når vi slutspel blir jag nöjd.

Om det är så att vi sällan/aldrig slår försäsongens poängsnitt när det väl gäller nåt är det dags att börja vinna några försäsongsmatcher nu 😵‍💫

@Matematikern ingen kommentar på detta? Det passade inte ditt narrativ att man faktiskt kan skönja en korrelation här? 🙂

klingan12 håller med . Tycker inte man ska dra för stora slutsatser av det. Som du säger kolla på pappret. Rätt stor skillnad nuvarande trupp och förra trupp.

alfie Då ska vi se, hur var det nu med enskilda exempel? 🙂 Topplocket gick ju på dig när jag tog upp HV. Vore intressant att se deras graf.

Jag ger mig om det här stämmer för fler lag över längre tid. 15 år av NHL-data trunfar fortfarande 10 säsonger för ett lag

Matematikern Haha, puss på dig 😘

EDIT: Jag tar givetvis inte Hanks siffror som något bevis, lika lite som jag tar dina NHL-studier som något bevis. Men ändå intressant att vi (vi, Cluben, inte nåt amerikanskt lag med annat fokus och andra förutsättningar) konsekvent verkar ha liknande poängsnitt försäsong/tävlingssäsongstart och dels att vi konsekvent presterar ännu sämre i tävlingssäsongstarten än på försäsongen.

Men givetvis är underlaget för litet för att dra några säkra slutsatser, det säger jag inte emot.