alfie Sen är prestationen överordnad resultatet, för det handlar om att vi ska bygga ett spel och en trygghet fram till seriestarten.

Utmaningen är att få spelet att sitta som man önskar. Hockey handlar ju om att göra mål och förhindra motståndaren göra detsamma, vilket ger ett resultat. En försäsong fylld av förluster torde ge en känsla av att spelet inte sitter och självförtroendet åker ner i skoskaften.

Har dock inget bra alternativ, självklart måste man spela matcher innan seriestarten för att bygga upp sitt spel. Sannolikt bör man dock ha ett såpass enkelt och grundläggande system under försäsongen att man bygger det där självförtroendet och med det i ryggen kan finslipa och ta ytterligare kliv när serien väl startat.

Som sagt, med tanke på att det kostar såväl pengar som mental styrka att klämma ihop 25 mer eller mindre håriga karlar i en buss i timmtals till matcher som rent krasst är tråkiga så borde inte jag behöva motivera varför dom bör fortsätta på samma sätt. Det är ju ni som förespråkar dem som behöver ammunition och en ordentlig motiverig till deras existens.

Går det ‘bygga självförtroende’ på ett billigare och/eller roligare sätt?

Tankar?

Matematikern Det hade varit ett spännande experiment att skita i träningsmatcher nästa år och se hur säsongsupptakten går. Och i ett parallellt universum spela träningsmatcher med samma lag precis som vanligt. Vilket lag tror du hade tagit mest poäng/presterat bäst första 5-10 matcherna av SHL? 🙂

Dessutom - kul med lite extra matcher ju! Abstinensen så här års är påtaglig

Matematikern Går det ‘bygga självförtroende’ på ett billigare och/eller roligare sätt?

Tankar?

Självförtroende till matcher som lag har jag faktiskt svårt att se att man kan få utan att spela just matcher & göra det bra prestationsmässigt. Däremot på en individuell nivå kan man absolut bygga självförtroende på vanliga träningar

Om man har hållit på med någon idrott själv så tror jag man förstår att om man inte spelat match på 6 månader så är chansen att göra en bra prestation lägre än om man har 5-6 matcher, träningsmatcher eller ej, i färskt minne.

Sen ska man nog inte tolka in för mycket i resultaten.

alfie Det hade varit ett spännande experiment att skita i träningsmatcher nästa år och se hur säsongsupptakten går.

Bro science.

Metallica Verkligen! Om alla skiter i träningsmatcher kommer det ju ändå finnas topplag och bottenlag, vinnare och förlorare, och då får ju Mattis rätt! Genialiskt!

Det är ett spännande ämne iallafall. I ärlighetens namn kanske det ändå finns saker man kan göra annorlunda vad gäller upplägget för träningsmatcher.

Vill man bygga goda vanor och få kvitto på någonting måste man ju faktiskt inte slänga ihop ett helt omöjligt spelschema. Örebro, Växjö, Frölunda. Tre raka bortamatcher mot motstånd vi alltid har svårt för.

Tittar man på Frölunda istället har de ju mött mediokert motstånd och vunnit några enkla matcher (mot DIF och Visby HK), så de faktiskt fått lite skön vinnarkänsla. Samtidigt som de tränat lika mycket som oss på grundspelet.

Säger inte att man ska ha 7 back-to-back matcher mot Halmstad Hammers, men varför göra så onödigt svårt för sig själva.

Det kan jag verkligen hålla med om. Börja med lite hemmamatcher (eller åtminstone matcher med kort avstånd) mot typ Hästen, Västervik och dylikt. Fortsätt med konferensresa där teambuilding står i fokus och avsluta med ett par värdemätare mot vettigt motstånd i närområdet (typ HV och, om de går upp igen, Djif).

Bing Om man hållt på med idrott själv vet man också att som man tränar, spelar man. Är träningarna skit brukar matcherna vara därefter och tvärtom.

Självklart går det utmärkt att få en bra förberedelse utan att bussa 3 timmar enkel resa ner till Växjö. Håll kvalitén på träningarna främst.

Matematikern Tankar?

Ja, eller så kan vi göra det mest svenska som finns och byter namn på “träningsmatcher” till “matchförberedande matcher”. Det kommer ge rejäl önskad effekt tror jag.

Exempel: Nils van der Poel tog två helt överlägna guld på OS, och åkte överlägset minst skridskor innan dess. Han tränade kopiösa mängder cykel, löpning o.s.v. men blev ändå överlägsen mästare i skridskor.

Hans självförtroende på grillor måste ju vart helt ruttet @Bing @LaumannBingo ?

Ibland blir man lurad av intuitionen och snöar in sig på att stollen den som åker flest varv, är i flest islador, nöter mest buss, blir bäst.

Matematikern Om man hållt på med idrott själv vet man också att som man tränar, spelar man.

Och det ett argument för att inte spela träningsmatcher?

Bättre att köra start/stop-övningar, skott på ensam målvakt, fikapauser? För vem vill träna på det man som ens idrott går ut på?

Matematikern

Det är ju hyfsad skillnad på lagidrott och individuell idrott.. har du nånsin varit aktiv i en lagidrott?

Matematikern Exempel: Nils van der Poel tog två helt överlägna guld på OS, och åkte överlägset minst skridskor innan dess. Han tränade kopiösa mängder cykel, löpning o.s.v. men blev ändå överlägsen mästare i skridskor.

Hans självförtroende på grillor måste ju vart helt ruttet @Jaken @LaumannBingo ?

Du kan ju inte vara på riktigt om du jämför individuell idrott & lagidrott.

Lite skillnad på skridskor där du kör ”ditt race” och ishockey där du faktiskt har både med & motspelare att ta hänsyn till

Är helt övertygad om att det går att bygga hockeyskills bättre än att sitta och åka buss en timme per byte.

Dessutom: Ni har ju återigen inget bra motiv till att laget ska ambulera runt.

Hur många bra säsonger har nuvarande försäsong genererat? Är inte tiden kommen än, att ifrågasätta och fundera ett par ordentliga varv, med tanke på utfallen hittils?

Snälla bemöt frågeställningarna och sitt inte o babbla om att det inte går att jämföra si med så. Jämför självklart inte rakt av, utan försöker sätta det jag menar i perspektiv.

Edit: @PuckOut Jag har varit aktiv i både lagidrott och individuell idrott, och vet hur mökiga träningsmatcher är. Saknar dock helt relevans för det här men ändå.

Matematikern var det inte enligt dig som man inte skulle döma utfall efter i vårt fall fyra dåliga säsonger? Varför ska vi behöva bevisa att försäsong är bra när samtliga lag i samtliga elitidrotter använder sig av försäsong och alla verkar tycka att det ändå är en bra idé?

Matematikern Jag har varit aktiv i både lagidrott och individuell idrott

Schack är väl inte idrott?

0 vinster. 6-19 i målskillnad. Torsk med mist 3 mål i alla matcher. vi har oerhört svårt att göra mål men gör det väldigt bekvämt för motståndarna att näta. Hur bra är vårt spelsystem och hur mycket bättre behöver det bli innan seriestart? Ska vi återigen slänga det vi tränat på i papperskorgen och börja om på nytt 15 omgångar in i serien? vad hände med självbilden och ödmjukheten? är vi så jävla mentalt stukade efter alla skitår att det faktiskt satt sig en looser mentalitet i väggarna? Så många frågor, så lite svar.

Men jag har en övertygelse. Jag tror inte det löser ett skit att göra förändringar i truppen. Inte nu. Däremot vill jag att gubbarna med lite jävla stake och hjärta kliver fram nu. De behöver visa laget och fansen att de faktiskt vill lyfta den här föreningen.

Skitsamma att vi inte spelar för några poäng. Vi måste fan börja spela för stoltheten, goda vanor och för laget. Det arbetet kan inte vänta på seriestarten.