Hännikäinen känns rejält spännande. Matteau känns som en king som tacklar sönder allt och alla. Men samtidigt känns det som att de 2 skulle varit 1. Svårt att få ihop det med kedjorna då en av de borde varit en renodlad målskytt. Vi ska ha in ny spets under säsong och då ska heineken/matteau + maxwell in i fjärdekedjan om det ska leda till något stort. Inte helt övertygad om forwardssidan vi värvat. Känns lite felbyggt.

Jag gillar verkligen många av era förslag, men jag kommer inte ifrån känslan att det trots allt är mycket som behöver stämma för att det ska bli bra. Många “om” om man så vill.

Ehn, Russell och Törna behöver fortsätta att leverera, gärna ett ta ett steg till. Strandberg behöver hålla sig hel.
Rattie behöver leverera i paritet med sin sejour i Timrå. Little’s produktion lär nog kunna vara tungan på vågen i år också.
Hänni och Matteau? Har de 10-15 poäng i sig?
Ungdomarna får gärna ta kliv, och det blir kanske lättare sagt än gjort om de inte for spela kontinuerligt.
Ljungh är jag inte alls orolig för, han har hållit en hög nivå över tid, och det är väl inget som pekar på att han inte kommer fortsätta med det år 3.

Backsidan tror jag kommer att leverera trots en liten svajig start på försäsongen.

I stor utsträckning samma farhågor som många andra lag har, antar jag….

exile82 Visst är det så. Oavsett om man hade värvat en Agostino istället för Matteau hade samma saker gällt för varenda spelare i övrigt. Gör ingen större skillnad med en spelare om övriga laget är undermåligt.

Om finnen gör det bra i förstakedjan och Little gör sina 30-40 pinnar tror jag man kan sitta ganska lugnt i båten. Om man däremot inte lyckas få in rätt komponent bredvid Ljungh och Rattie, samtidigt som Little har en lång startsträcka och någon dipp.. Ja, då hoppas jag sportcheferna agerar kvickt. Hela offensiven ska inte behöva stå och falla med Rattie.

Ja förutsätter att man håller dörren öppen oavsett, att man sonderar marknaden hela tiden. Skulle rätt spelare dyka upp som så bör man höra sig för. Om alla spelare överträffar våra förväntningar, juniorerna tävlar om istid och allt det där, då är det kanske inte lika aktuellt. Men vad är oddsen för att alla stjärnor står rätt?

Fram till den allra sista värvningen gjorde man ju i princip en helt perfekt silly. Har fortfarande inte riktigt greppat varför man satsade på Matteau (som har sett oroväckande seg ut under den livsviktiga försäsongen). Man hade ju redan plockat in Hännikäinen och sade sig vara på jakt efter spets.

Samtidigt får jag en känsla av det finns en genomtänkt plan över hur laget som helhet ska spela. Frågan är väl hur trubbigt det ändå blir när det inte riktigt klaffar..

Kanske gör sig power forwards betydligt bättre då, istället för någon vek finduttande dvärg som gömmer sig utmed sarghörnen och dagdrömmer om zorrofinter. Vi har ju grymma backar som ska bombardera från blålinjen. Kanske blir det ypperligt att ösa returer, styra puckar och mota bort försvarare när Hulta, JP, Hävan osv avlossar skott.

Jag tror siktet på en stark poängspelare fortfarande finns kvar i kikaren på Pajkobsson men att marknaden varit tuffare än vad man tänkt och att man därför lagt det lite svalt på ”is”.

Det var väl någon intervju där antingen Pajen eller Jakobsson uttalade sig om Matteau snarare i termerna att hans ”spelstil blev mer intressant och eftertraktad i och med Alex avhopp” (inte citat). Jag tror man fortfarande hoppas hitta det rätts kornet om stjärnorna står rätt. Jag har tjatat och kommer tjata om Victor Rask tills han signat med någon.

Anonymous5 Tror också det. Man hade siktet inställt på Lilja eller Strömwall men det blev inget där. Samtidigt har nog många sportchefer överskattat hur mycket “lagens marknad” det faktiskt är. Schweiz öppnade plånböckerna deluxe och spelare som Agostino, Ho-Sang m. fl hamnade trots allt i Ryssland ändå. Trots att absolut ingen skulle dit..

Är det så att Matteau bara är tänkt för en tredjekedja och man i slutändan plockar in något spännande i höst/vinter så kan detta bli väldigt bra. Måtte bara säsongsinledningen bli hyfsad för en gångs skull..

10 dagar senare

Det vore intressant att få se Bystedt i en mer framträdande roll i morgon. Full av självförtroende efter lyckat landslagsspel och utan någon press. Hoppas han ges chansen.

Franckie Burns

I Correns artikel om Matteus skada stod det en kort rad om att Bystedt och Hävelid återigen är spelklara efter sina landslagsuppdrag och att Bystedt tar Matteus plats. Oklart om de menade att han går in bredvid Maxwell och Törna eller att han bara tar Matteus plats som en av 12 anfallare.

Lukkinen

Jag skulle gissa att man tänker försöka formera sig enligt nedan:

Heineken - Ljungh - Rattie (fortsätt någon/ra matcher till för att se ifall detta sätter sig)

Bystedt - Strandberg - Russell

Ehn - Maxwell - Törna

Gallo - Costmar - Weigelt

Det jag dock hoppas att man testar istället ÄR att ÅTER spela Ehn på sin centerplats vilket ger oss, förslagsvis, nedanstående bottom six:

Gallo - Ehn - Törna

Weigelt - Maxwell - Costmar

EDIT:

Angående backarna så tycker jag i och med att Fanteberg nu kan ”förväntas” vara med i matcher att man ska köra följande kedjor, detta då jag tror vi har i annalkande tre riktigt, riktigt bra backpar att förfoga över i vinter:

Hultström - Nyberg (får fortsätta köra och lära känna varandra)

Fantenberg - Hävelid

Junland - Pitbull (bevisat bra backpar sedan föregående säsong)

Schira - Sjöström där man med fördel kan fortsätta testa Sjöström mer i 5-5 spelet (då han positivt överraskat på mig, bland annat snabba vändningar i egen zon för att frigöra utrymme och lugn) och låta Schira bli en riktig chef i BP spelet.

Anonymous5 och låta Schira bli en riktig chef i BP spelet.

Nu har jag hackat så mycket på Schira att det nästan blir löjligt, men just synen på att han är bra defensivt vänder jag mig emot. Han duttar med klubban, tappar markeringar, lyckas inte plocka bort spelare framför mål och gör så många misstag runt egen kasse att det är häpnadsväckande att han får fortsätta spela. I boxplay förra säsongen var han inne på 14 baklängesmål, tredje sämst i hela laget (Eddie och Jeppe sämre), och tio spelare hade mer istid i boxplay per insläppt mål.

Eftersom han snittade näst mest istid i BP (bara Eddie snittade mer) ser uppenbarligen tränarna också på Schira som en defensivt stark BP-back, vilket jag alltså inte alls tycker att han är. Samtidigt vill man så klart “spara” Hultström, Junland och Hävelid för att spela PP, så det finns väl inte mycket till val.

Ndur

Haha, jag inser att mina val av ord blev missvisande och jag förstår det du skriver @Ndur. Den sista meningen du skrev var nog mer nära det jag ville få fram, att vi nog inte har mycket mer till val än att låta han lira dina BP minutrar, och förhoppningsvis göra det bra 😅

Ndur

Första bytet för Schira i matchen mot Oskarshamn = indianare upp i mitten som leder till BP för LHC. 😂

Skulle nog vilja se Rattie - Ljungh - Russell ihop ett par matcher. Jag vet, två rightare på varsin kant, men just nu handlar det om att få ihop en förstakedja värd namnet.

Finnen är nog tyvärr lite för brunkig. Den enda spelaren i truppen som både kan stångas i sarghörnen och öppna upp ytor åt sina lagkamrater på en konsekvent hög nivå är nog Russell. Han har den där förmågan att alltid driva mot kassen och vara delaktig i offensiven på riktigt.

Kanske prova Costmar som RW i andrakedjan? Han har ändå sett bra ut till skillnad från många andra i laget.

Rattie - Ljungh - Russell

Gallo - Strandberg - Costmar

Hännikäinen - Maxwell - Törna

Bystedt - Ehn - Weigelt

18 dagar senare

Rattie - Ljungh - Heineken

Ehn - Strandberg - Russell

Törnqvist - Maxwell - Bystedt

Matteau - Costmar - Gallo

Jag tror Matteau kan komma mer till sin rätt i en kedja som brunkar mer och kastar puckar mot mål. Tycker även att Bystedt förtjänar en plats högre upp men vill inte bryta de två första linorna efter en macth där det faktiskt såg bättre och bättre ut ju längre matchen led.

Jag vet inte, men är det inte dags att kasta om i kedjorna för att se om man kan få någon sorts kemi. Jag tycker även det är dags att Ehn flyttas tillbaka som center.

Matteau - Ljungh - Rattie (såg lite bättre ut med Matteau i den kedjan men tålamodet är snart slut här som innebär att jag tycker Russel ska tillbaka till 1:a)

Bystedt - Strandberg - Russell

Heineken - Ehn - Törna

Gallo - Maxwell (Costmar vid skada) - Costmar/Weigelt

Sen får gärna Little komma in och vara någon sorts hjälte …

Väntar mig ingen värvning innan Little dyker upp men med honom på plats vill jag se:

Bystedt - Ljung - Russell
                Little - Strandberg - Rattie
                Gallo - Ehn - Törnqvist
                Hänni - Costmar - Matteu

(Maxwell, Weigelt, Ekmark)