Schwartzen hahaha precis pajen inser inte att det behövs redan nu …
Silly Season 2022/2023 - Diskussionstråd
- Redigerad
Värvar vi en trött och en helt hopplöst dålig Loui Eriksson som övriga SHL-lag inte ens tar i med tång och som med 100% säkerhet kommer få harva i fjärdekedjan efter tre omgångar så tappar jag det sista lilla förtroende jag har för Pajen. För det är en värvning som Jakobsson aldrig skulle göra.
- Redigerad
exile82 Jag tycker man ska låta en tränare få god tid på sig att lyckas och än tycker jag Östman ska få mer tid att visa att han kan lyckas.
Det jag är ute efter är att som det ser ut nu kvittar det om vi tar in EN ny spelare. Mentaliteten och spelet måste förändras och det är coachens ansvar.
Spara pengarna så vi får en minimal chans att klara elitlicensen framöver.
Jag vet inte vad för värvning som skulle kunna göra läget bättre. Är också mycket tveksam till att en tränar-rockad skulle hjälpa. Känner mig uppgiven. Och i mitt huvud ekar orden från Wennerholms krönika i somras ”lyckas inte lhc nu, med det laget, då är det något ruttet i föreningen”.
Har allrid tyckt att hans journalistik är bedrövlig. Men här har han rätt. Även om det är en öppen dörr att sparka in. Så skriver han det som lhc Inte förmår se själva.
Loosermentaliteten. Ursäkterna. Den bleka självbilden. Den förtvivlade jakten på att få vara relevanta. Är bara några av produkterna ur rötan.
MakeClubenGreatAgain Men något ÄR ju ruttet i föreningen.
Kjeppkinesen Har du förtroende kvar för Pajen alltså?
Ja, precis som jag skrev.
Jag förstår personligen inte vad som skulle vara ruttet i föreningen?
Eller även om något är ruttet, hur det kan påverka respektive representationslag?
Gick väl bra för våra yngre kullar i fjol så uppenbarligen kan man nå framgång med LHC-loggan på bröstet, eller?
Jag tycker som många är inne på att LHC halkat efter, eller må hända behövt kompromissa en del.
Man må ha växt och vill göra saker bättre, men det kanske inte blir riktigt samma utväxling som övriga lag.
Mycket snack om processer och byte av spelsystem med flera, men har man utvärderat spelarmaterialet för det?
Må hända nytt blod och nya idéer borde vara på sin plats men faktum är att det är herrarnas A-lag primärt som inte får till det, och det måste väl ändå vara isolerat till dem? Eller spelar de skit för någon på kansliét glömt köpa fredagsfika?
Vi har spelare med meriter av rang i laget men lagbygget / tränarskaran är inte ihopsatt bra alls.
Är jävligt trött på Östmans “arga utåt där han förstår fansen” och nästan lägger detta helt på spelararna.
…det är väl han som ska få kedjorna och spelat att klaffa med materialet som spelat både VM och OS?
- Redigerad
Jag ger Östman tio omgångar, ser det inte bättre ut så ska han och övriga i tränarstaben ryka. Tränaren spelar stor roll och senaste vi hade en bra tränare (Tagnes) så spelade vi en framgångsrik och underhållande hockey. Det är bara att titta på tränarna vi rekryterat efter honom??
Det är mycket som gått snett i föreningen men anställningarna av Emvall och Pajen är för mig oförlåtliga. Jag är ganska övertygad att om vi anställt en prövad och kompetent GM/sportchef istället för Emvall så hade vi sportsligt befunnit oss i ett helt annat läge idag. Efter Emvall gör man om samma misstag och anställer Pajen, helt sjukt egentligen?
Pajen har inte direkt rosat marknaden vad gäller spelarrekryteringar, men han har FRAMFÖRALLT inte träffat rätt på någon tränarrektytering! Tycker det är det stora problemet.
Är det bara jag som tycker att vårat lagbygge år efter år ser så jävla omodernt ut?
Hade det inte sett roligare ut om man ställde upp med följande : ( BARA NYFÖRVÄRV FRÅN ANDRA SHL-LAG I ÅR)
Palmu - Ljungh - Rattie
Little - Suomela - Russell
Smejkal - Strandberg - Törna
Gallo - Bystedt - Costmar
Samma backsida
Ut : Maxwell, Mattååå, Heineken.
Så här kunde det sett ut men tydligen är man så jävla kass när det gäller scoutning och feg att värva toppspelare från Europa. Varför ska alltid våran tilltänkta “ spets ” komma ifrån Nordamerika? Personligen tar jag ju hellre en finne med 50 poäng i Liiga än ett trött Mattå som är slutkörd med ungefär samma lön, Pajen verkar inte förstå att bara för man lirar på andra sidan atlanten så behöver man inte vara någon guru.
- Redigerad
SnipernPyatt2 för att pajen inte har en aning om vad han håller på med och jag klandrar ledningen ( Roger Ekström) Niclas Björkman och resten av styrelsen lika mycket för att man låter en människa göra misstag om & om igen och får fortsatt förtroende. Denna inavlade förening måste lägga ner och göra kraftfulla ändringar istället för att leta navelludd
SnipernPyatt2 Inte för att vara sån men är riktigt lätt att vara efterklok, Palve skreks det ju på redan efter 5 omgångar & han hade levererat rikligt i Liiga
SnipernPyatt2 Vi har iofs testat finsk spets och det funkade inte heller. De flesta som kommer hit går ner sig och hittar sen rätt igen när de lämnar.
Generellt tycker jag att vi har haft för lite kreativitet de senaste 4-5 åren. Under Melin och Tangnes hade vi alltid några linor som man visste skulle leverera och det var alltid hemmamatcher där man kunde gå ifrån till 2-0 eller 3-0 tidigt och sen bara surfa hem matcherna. Numera får vi stånga skallen blodig för varje mål och det går nog att räkna på ena handens fingrar matcherna där man kunnat sitta med låg puls sista 5 minuterna. Jag tror mycket av detta beror på bristande kreativitet. Säga vad man vill om Taffe, Hlinka/Hlavac, Kolarik etc och deras tveksamma slutspelsinsatser, men de fick iaf jobbet gjort i grundserien. Och vi kanske inte ska satsa allt på Heinekens, Matteaus etc och bygga för slutspel. Vi ska ta oss dit först.
Efterklok hurdå? Mattå och Heineken var väl inte riktigt den spetsen som nog dem flesta trodde vi skulle värva?
- Redigerad
SnipernPyatt2 Är väl typiskt LHC de senaste åren att värva andra SHL lags avlagda, medan andra lag värvar toppspelare från andra Europeiska ligor eller allsvenskan verkar LHC tycka det är viktigt med mycket rutin från just SHL, sen att spelaren är gammal och trasig och gör typ 2 mål per säsong spelar mindre roll
Jacke Eller så tar man Skellefteå som exempel. Matchen igår visar att det skiljer lite mellan dom och oss… Milt uttryckt.
Exempelvis så har Skellefteå flera egna spelare som får chansen och tar chansen. År ut och år in. Som får misslyckas, och får stöd, och sen vips är 26 mål gjorda av en HA spelare ingen visste fanns.
Deras stjärnor är riktigt vassa, det får man ge dom. Man undrar hur det är möjligt att Jocke Lindström inte spelat 800 matcher i NHL när man ser hur överlägsen han är stundtals, tur för Skellefteå som sagt.
Men varför får inte LHC med sin fina och rikligt belönade J-20 verksamhet fram fler kids som får chansen och tar chansen? Jag vill hellre se en line med lokala kids som kämpar som fasen än proffs som gör ett år här och sen sticker.
Dom här extra miljonerna att köpa spelare för har snarare blivit ett problem än en möjligt. Hur nu det borde vara möjligt.
Allt kokar ner till ledarskap.
Klas Ö har av allt att döma en stundande arbetslöshet att vänta, Pajen med. Tills dess får vi dras med detta
PersonligaPersson Jag ska inte säga vad som är rätt eller fel, men det är lätt att tycka att gräset är grönare på andra sidan. Är det någon som är sugen på Kühnhackl eller var imponerad av Hawryluck, Mascherin eller Loibl? Vi har en 04:a som gjort 2+0 på två matcher, deras bästa junior (Robertsson, 03:a), står noterad för en assist.
Jag motsäger inte att Skellefteå haft en bättre, mer genomtänkt verksamhet med klart bättre resultat, men jag tror inte det gagnar syftet att komma med svepande teorier och förklaringar där grundnarrativet är att allt vi gör är dåligt och allt andra gör är bra.
Jag tror generellt att det skiljer ganska lite mellan hur klubbar på SHL-nivå jobbar, vilket också syns i hur extremt jämn ligan faktiskt är. Däremot går det inte att bortse från att vissa klubbar (f.n. t.ex. Luleå, Frölunda, Rögle och SAIK) har en mer genomtänkt verksamhet med tydlig målsättning och plan för hur det ska utföras. Då tänker jag inte bara på det sportsliga utan egentligen lika mycket organisatoriskt.
SnipernPyatt2 Menar mer med det du menar att vi skulle värvat från Finland osv
Ndur Du har givetvis rätt. Desto mer frustrerande att vi aldrig lyckas vända skutan, vad vi än tar oss för. Vi har inte hittat rotorsaken till varför det aldrig vänder. För några år sen garvade man åt Modo när de var i den här spiralen - de testade olika approacher i oändlighet utan att det nånsin lyfte och till slut åkte de ur. Känns ledsamt att känna att vi är nu vad Modo var då.