13ulow

Jag tror att du tänker på fel Myrenberg. Jesper Myrenberg har fortfarande andraspsaden i målet kommande säsong. Hans brorsa Jonathan är det som lånas ut.

13ulow

Men det här är ändå en liten elefant i rummet för mig. Borde inte någon av alla våra skeptiker yppa något kring att målvaktsparet försämrats kraftigt? Eller har jag också missat vilken Myrenberg det gäller?

HOCKEY Borde inte någon av alla våra skeptiker yppa något kring att målvaktsparet försämrats kraftigt?

Vet inte om jag håller med. Högberg bör starta på en högre nivå en han började med förra säsongen (växte ut till en riktigt jäkla rese) och Rautio är en i år 37-årig förktympt figur till målvakt. Högst tveksamt att han gör sin bästa säsong i karriären 22/23. Istället har vi tagit in en betydligt yngre och större kille som fortfarande utvecklas i rätt många år till. Till på köpet gick Rautio omkring och var förbannad över att han inte var etta. Den situationen lär vi slippa med Myrenberg.

Lukkinen Till på köpet gick Rautio omkring och var förbannad över att han inte var etta.

Jaså, det hade jag helt missat? Märkligt, hade helt annan bild av gubben.

Jag hoppas du har rätt och att vi inte känner oss som på 2020-talet när förstakeepern la grillorna på hyllan. Om Högberg håller och orkar stå 95% av matcherna så är inte jag heller orolig.

Med tanke på Höggas landslagsform efter säsong så var han ju knappast slutkörd efter att ha varit etta förra säsongen.

Om inget oväntat sker lär han kunna stå rejält mycket och göra det mer än godkänt. Perfekt att istället låta en yngre andramålis få hoppa in ibland med ett förmodat ruggigt försvar som hjälper till att hålla puckarna borta från nätet. 🙂

På tal om backarna, Nyberg tyckte jag blev bättre och bättre för varje match förra säsongen. Tror han kommer ha en landslagsplats nästa säsong, säger inte så mycket med alla Kalle anka turneringar, men ändå!

Tittar man på +/- var ju Nyberg utan konkurrens överlägset bäst. Ganska hyfsat i ett lag som totalt sätt släppte in typ 20 mål fler än de producerade.

En väldigt stabil sjätteback ärligt talat. Inte bara för att han skulle varit “bra de sista matcherna av grundserien”.

Lindroth gjorde en riktigt bra månad förrförra säsongen och då vill jag minnas att Wikegård hypade skiten ur Max. I och med att Wikegård är större än Allah för många av oss alfahanar, så är hans ord vår lag. Men även alfagudarnas alfagud kan uppenbarligen ha fel, för jag såg inte en enda minut av den Max den här säsongen. Som någon annan var inne på så besitter han alldeles för dåligt spelsinne och det resulterar i utvisningsminuter i nivå med Fryckdum. Skeppa!

Nyberg däremot. Så sjukt underskattad. Han spelar enkelt och resolut och känns 10 år äldre än vad han är. Shira är en ypperlig sjunde back, stabil och fysisk. Vår backsida tillsammans med Högberg är på pappret på en nivå att jag börjar frusta och dregla av extas. Frugan tror jag tittar på den rasifierade och moderna nyfilmatiseringen av Ridskolan 3 när jag i själva verket sitter på vår eliteprospect.

De förändringar man gjort i truppen på sistone är helt i min smak. Nu gäller det bara att få träff på sista spelaren också.

X-(:)-X-y håller med, Nyberg är en rejäl, hårt arbetande back utan att på något sätt vara spektakulär eller flashig. En trygg pjäs i lagbygget är min uppfattning.

Sillen väldigt underskattad skulle jag säga, han ska definitivt räknas som en mycket stabil SHL-back. En spelare som gör mycket mycket mer bra än dåligt. Han gör laget bättre helt enkelt!

X-(:)-X-y

Nyberg är en favorit sedan man lyckades få hit honom. Han spelar rejält, med pondus och har dessutom utrymme för förbättringar i och med roll och ålder. Han plockades väl dessutom av Östman hit (inga belägg)? Kommer ihåg att BIF var redigt sura att han fick lämna och ingen ny top-back värvades in.

Det finns en anledning att jag gärna ser:

Hultström - Nyberg

I första backpar och det stavas ”grov magkänsla”. 😏

EDIT: är rätt taggad och smått fanatisk vid att följande backpar kommer höja laget till nya höjder:

Hultström - Nyberg

Fantenberg - Hävelid

Junland - Jeppe

X - Schira

Anonymous5 jag fick erektion av topp 4 backarna. Jösses, det skulle man inte skoja bort. Är det ordförande von af uber Trädhgårddhhh som står för miljonerna, eller har @Kjeppkinesen fått Xi Jing att skicka korrupta miljoner från det stora landet i Öst?

Lejon-Fantasten

Japp. Jag vet vem den sista spelaren är.

PersonligaPersson

Var alla pengar kommer ifrån skulle jag också vilja veta. Skulle vara intressant att veta hur mycket det handlar om också. Kan inte tänka mig att Cocoooozzza ensam har pungat in summor i nivå med hans barns elitskole-avgift.

Kjeppkinesen

Jag vill verkligen tro att det frigjorts en hel del på lägre hallhyra i kombo med längre och i stället lite billigare spelarkontrakt (som Östman i sin tur bäddat för). Nu om fundamentet ser bättre ut lär det vara enklare uppgift att fixa adhoc-sponsorer, som tillskillnad från sista åren får vara med och sponsra till ökad underhållning snarare än att donera i ett svart hål skapat av tränarkaruseller och dåliga beslut.

Det är den här positiva kedjan som utgör grunden för min optimism!

Svaret på frågan är alltså att det inte är relevant hur mycket pengar som finns, utan att vi nu har skapat en sedelpress igen 🙂