Kjeppkinesen Jag tycker den nya finnen (@Lukkinen har du kommit på något smeknamn än?)

Man kan knappast författa Hännikäinen!!!! mitt under pågående adrenalinrus i matchtråden iaf. Hunken? Kort för Mjärdevihunken.

I min värld är alla Markus Macke följt av första bokstaven i efternamnet. Allt annat än Macke H är en hädelse.

Jag tycker nog att man sett ganska tydligt de senaste åren att lag utan kött sällan vinner när det gäller i denna liga. Lagen är så defensivt skickliga och du behöver nöta. Skellefteå, Frölunda och Rögle har fallerat trots högre skicklighetsgrad medan Färjestad, Växjö, Luleå har lyckats. Därför är jag på förhand väldigt optimistisk och tänker att chansen för spel i topp 6 ändå bör finnas trots en något mer blygsam produktion. Balans i linorna kombinerat med hög standard. Sen spetsar man till allt i pp och coachar aktivt under matcherna.

Ny LW- Ljungh - Russell

Macke H (eller Keno bara för att uttalet blir som gotländska med käinen) - Strandberg - Rattie

Little - Ehn - Törna

O så fjärde förstås.

• jg och alfie svarade på detta.
  • jg gillar detta
    • Redigerad

Kjellman Beskrivningen av Markus i corren av en finsk expert är en solklar brunkare med något mindre uppsida i poäng än Russel. 2-3-lina beroende på var han passar in bäst…

Ska vi gissa på ca 20 poäng, 7+13

Ser också som möjligt att han går med Rattie snarare än Russel, oklart dock om det blir med Ljungh eller Strandberg som center. Nya poängspetsen får gå forwardspar med Russel..

Kjellman Jag tycker nog att man sett ganska tydligt de senaste åren att lag utan kött sällan vinner när det gäller i denna liga

I slutspel definitivt. I grundserien kommer man fortfarande hyfsat långt på spelskicklighet, eller “lir”.

alfie Absolut! Och därför behövs en balans som jag tycker har saknats i Cluben.

jg Jag förväntar mig nog inte mer än 20p från en komplementspelare i en andralina under förutsättning att det inte är ett sänke för övriga kedjekamrater med brist på spelsinne och skill. Menar såklart inte att han är given i en andra, bara att jag tycker man ska laborera utifrån att det är en egenskap som kan göra mycket även högre upp i laget. Bäst ska spela mest såklart!

• jg svarade på detta.
          • Redigerad

Kjellman Han kan ju bana väg för Ljungh 45p och Rattie 40p…

7+13

20 +25

25 +15

Totalt: 52 mål

Nordström som var på tapeten är presenterad av Davos, blir alltså lagkamrat med Bristedt och Dahlbäck nere i Schweiz. Samtliga med tvåårskontrakt.

Lindroth på väg bort.

https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/sillyrummet-backen-bjuds-ut-till-konkurrenter--har-hamnar-veteranen--da-sprack-kansliga-affaren/

Ett lag som verkligen rustat sin backsida under silly season är Linköping. Trots att man rent numerärt har haft många backar på kontrakt så har LHC fyllt på med Linus Hultström och Oscar Fantenberg. Två rejält meriterade backar som givetvis ska spela. Det innebär också att andra hamnar i kläm.

Linus Cronholm är till exempel en sådan spelare. Han fick lämna och spelar i Björklöven nästa säsong.

Men fler kommer att lämna Linköping, som har nio backar på kontrakt. Det går man inte in i säsongen med. Den som är närmst att lämna är faktiskt intressanta backen, Max Lindroth. Han har under ett par säsonger nu försökt blomma ut riktigt ordentligt i Linköping utan att lyckas.

Både agent och Linköpings egen general manager, Niklas Persson har erbjudit honom till konkurrenter. Men till dess att en lösning går igenom så kommer Lindroth att fortsätta träna med laget. Men han är alltså den som Linköping och agenten aktivt jobbar på att hitta en annan lösning till.

Max Lindroth bjuds ut till andra klubbar, enligt Mrmadhawks silly-blogg. Tolkar det som att Hävelid får större chanser i år.

Jocke

Antar att Lindroth själv vill ha mer istid än vad ha kan få här nästa säsong. Jag är kluven till detta. Bra att det finns en tydlig hierarki och att Lindroth bevisligen placeras långt ner där. Samtidigt tycker jag att han har många fina kvalitéer; bra skridskoåkning, bra storlek, bra ålder och han har ett rätt fint skott. Känns som att han kan stå på randen till ett stort genombrott. Men men, för att få det där genombrottet behövs väl istid och den lär bli begränsad här. Som sagt, kluven.

Lukkinen Lindroth kommer att blomma ut, är nästan övertygad om det. Finns fina verktyg i honom. Ser ju ingen anledning för LHC att göra sig av med honom, såvida han inte själv vill bort. Något lag i SHL kommer göra ett fint kap i alla fall.

Jocke Jag skrev om detta för ett par dagar sedan, han vill ha en större roll än vad LHC just nu kan erbjuda. Tror också han kommer slå igenom inom ett par år.

Känns som att det är enklare att placera en back som Schira i en mer undanskymd roll med mer begränsad iatid. Betydligt äldre och lite mer naturlig sjundeback på något sätt.

För Lindroth och LHC:s del (som inte fått fram potentialen) tror jag personligen att det är rätt spelare att släppa. Förmodligen enklare att hitta ett lag som tar över hans kontrakt kontra Schiras kontrakt också.

Känns ju som läge för typ Oskarshamn att hugga. Han visade i slutet av förrförra säsongen att högstanivån finns där iaf.

Kan bli skralt sen när Junlands kropp krånglar och nån annan back åkt på en skada. Då är Myrenberg ordinarie på 6 backar och det är ett risktagande det..

Lukkinen Antar att Lindroth själv vill ha mer istid än vad ha kan få här nästa säsong.

Har även anledning tro att man (coachteamet) inte känner Lindroth kommer kunna erbjudas den istid han behöver för att prestera. Win-win hitta annan lösning med andra ord.

Samma tema som @Lukkinen @X-(:)-X-y och @Metallica med andra ord.

Japp. Om tränarteamet beskriver sin syn på backsidan ungefär som vi här inne ser på den så konkurrerar Lindroth just nu med Schira om platsen som sjunde back. Det kan mycket väl vara så att han inte är så sugen på det och ber Pajen + agenten att försöka flytta på honom.

För ingen bestrider väl att Hultström, Fantenberg, Pettersson och Junland är topp 4? Ingen bestrider att Hävelid ska beredas plats och ges möjlighet att växa in i SHL-kostymen? Då återstår Nyberg, Schira och Lindroth på de sista två platserna som får åka med på match i 52 omgångar. Vissa kanske hävdar att Lindroth är bäst i den trojkan men om Östman håller Nyberg före så gör han det. Frågan är om Lindroth vill vara med och fajtas om det eller om han drömmer om en topp 4-plats i något annat SHL-lag?

Om han blommar ut någon annanstans så gör han det. Ingen kan säga att han inte fått chansen i alla fall. Max fick ett fint kontrakt av Pajen när Djurgården ryckte i honom och han har fått alla chanser i världen att visa vad han kan på isen under Östman och Hävelid.

Lär bli en hel del spelare som sneglar mot SHL inom kort. Har läst på flera ställen att antalet importplatser kvar i Schweiz börja sina rejält. Ryktas om knapp 10 platser kvar totalt och då finns det betydligt fler spelare än så från KHL och AHL som letar kontrakt.

https://www.hockeynews.se/articles/24794/

Bör ju öka sannolikheten för en Lilja exempelvis.

En skön stöld vore väl annars Hrivík. Har fortfarande inte skrivit nytt med Leksand, känns mest som att han väntar in något mer lockande. Lär blicka mot Schweiz men kan vara så att platserna inte räcker till.

Vore en LW som heter duga. Kan vi slunga upp ett monsterkontrakt på Lennström kan man väl iaf prova. Om inte annat för att Leksand ska få skuldsatta sig ännu mer för att köpa hans underskrift.