Matematikern Måste du göra det så svartvitt och dra in McDavid i jämförelsen? Allt jag säger är att när vi hade en plats kvar att fylla saknades det (i mitt tycke) någon som kan avlasta Ljungh, Little mfl i poänggörandet, inte en till brunkare som typ aldrig spelat PP i sitt liv. Givetvis är Hulta och Rattie bra värvningar som kommer hjälpa offensiven, men jag är inte så intresserad av att jämföra med förra säsongen eftersom vi numera har budget som ett topplag. Målvaktssidan och backsidan mäter sig med övriga topplag. Forwardssidan tycker jag är för dåligt balanserad om man jämför mot lagen med samma truppbudget.

Blir kul att se tillbaka på detta i November/December när vi har facit!

Alfred förväntade sig som sagt Filip Forsberg eller dylikt. Högst upp på Pajens önskelista var bevisligen Lilja, och det var inte spets nog.

alfie Blir kul att se tillbaka på detta i November/December när vi har facit!

alfie Allt är svart eller vitt i Matematikerns värld, har du inte lärt dig det?

Går inte att resonera om sånt som är utanför siffror och statistik så ett tips, ge upp du kommer inte komma någon vart

Jag håller med dig fullt ut jag är inte heller säker på att vår forwardssida, hade hellre sett nån med lite mer skicklighet som sista spelare

Kolle42

Jajemen, du är bra på att läsa vad jag skriver du! Jag och Lejonsnubben nöjer oss inte under ett NHL-poängsnitt på 0,7-0,8.

Du svarade aldrig Kolle - hur var Böda i år? Blev det nån ny tribal eller du nöjde sig med de du har?

EDIT: nej, jag förväntade mig inte Filip Forsberg, och nej, har aldrig sagt att Lilja inte vore bra nog. Det handlar om spelartypen. SPELARTYPEN. S P E L A R T Y P E N ! ! !

LaumannBingo Vem då? Mc…?

@alfie Russell snittar hela 0.45 PPG i AHL jämfört med Matteau:s 0.41. Annars ser dom ganska lika ut i stilen (längd, vikt, ålder o.s.v.)

Hänni ligger på 0.55 PPG i AHL och liknar gubbarna ovan ganska mycket även han.

Om jag säger att vi värvat ungefär två Russels i Hänni och Matteau, vad säger ni då? Han klockade ju faktiskt nästan in på dina 30 med sina 28 och gjorde flest mål av alla (hela 18 stycken)? @alfie Gnäller du på Russells PPG i AHL också? Kvalar 18 påsar i SHL in som spets? Är Russell spets? Vad fan är egentligen spets? Så många frågor.

Bäst att jag skriver ut poängen explicit för att undvika missförstånd; Att sitta och titta på PPG i AHL och sen dra slutsatser om ‘spetsen’ verkar vanskligt och vi behöver mer/bättre info/data/modeller. Matteau & Hänni är kompetena herrar som antagligen kan förväntas presentera i nivå med den gode herr Russell / en de la Rose.

@East skrev i flippflopp-tråden att Madhawk trodde Matteau skulle floppa bl.a. baserat på hans underliggande siffror i AHL. Någon som vet vilka siffror Madhawk hänvisar till då?

Ndur såna siffror lämnar vi ute ur diskussionen. Bättre då att @Matematikern själv får välja siffror som passar hans ändamål!

Mattis, tänkte nästan att Russell skulle dras upp. Han har dock spelat i Sverige hela sin uppväxt och gjorde 40 poäng på 51 matcher när han väl kommit igång i AHL. Matteau har aldrig gjort mer än 0,5 per match, trots en betydligt längre AHL-karriär. Hänni säger jag inget om, där och då behövde vi en sån spelartyp. När vi väl hade honom (och redan hade Gallo) tycker jag vi behövde nån mer offensivt viktad. Rätt eller fel får vi se. Jag erkänner gärna vilken usel hobbysportchef jag är i vinter om jag har fel.

alfie Det var du som gaggade om PPG i AHL och inte jag. Inte jättekonstigt att vi då jämför med deras karbonkopia Russell som redan finns i laget. Har efterfrågat något konkret från dig men noterar att det har uteblivit och att du hellre hakar på uppgiften om underliggande. Självklart intresserant att titta på vad det är där som är dåligt och om det kan tänkas vara relevant här.

Du vet att ingen var mer offensiv än just Russell förra året va? 18 strutar - bäst i laget. Eller vad räknar du in i begreppet ‘offensivt’?

Matematikern PPG i AHL

Fast det där tycker jag historiskt har varit en bra mätstock. Statistiken ljuger ju aldrig. Det säger du ju själv.

Matematikern Tycker inte man kan jämföra med Russell helt som spelat i Sverige och var en offensiv spelare under hela juniortiden, samt snittade nästan 1 ppg under sin sista AHL-säsong. Matteau har aldrig varit en producerande spelare under hela sin karriär, varken som junior eller senior.

Vi får hoppas du har rätt. Det är inte omöjligt att Matteau är en Musse som kompletterar våra stjärnor och grötar in 30 pinnar och plötsligt får utlopp för något han aldrig fått tidigare som 28-åring. Större mirakel har skett och allt är givetvis möjligt, men jag tror inte att så blir fallet.

alfie Tror du överskattar relevansen för liret i LHCs J20 för 10+ år sedan och vad det gjorde för Russells prestation förra året. Nästan 10 år over there efter det förklarar nog snarare nästan hela den prestationen.

Edit: Matteau har nästan one point per game i SMAAAHL, på tal om att va offensiv back in the days under juniortiden.

alfie Matteau

Jag tror inte ens Matteau är tänkt som en spelare för top2-kedjorna. Är han det, då är värvningen väldigt märklig.

Däremot tror jag man hoppas på att Heineken ska bidra poängmässigt och att man framåt årsskiftet beroende på hur det går fläskar på med lite mer spets.

Kjeppkinesen Jag håller med. Och jag förundras lite över hur vissa verkar tro att Matteau blev värvad som någon ‘spets’ för det blev han inte hitvärvad för, han är en powerforward som kommer kötta i vår tredje kedja och pyttsa in lite poäng då och då med Törnqvist och Ehn. En Sylvegård som Östman utryckte i Maj-Juni att han ville ha, så man kunde få upp ‘Fuck you-mentaliten’ lite mer. Det får vi nu också ännu mer med Matteau 💪🏼🤘🏼

Kan hålla med om att man saknar en “spelfördelare” om Strandberg går sönder/floppar. Känns bara som vi har honom och Ljungh med lite hovmästarblick.. på forwardspositionerna dvs..

Samtidigt har ju SHL gått mer mot gnuggarhållet senaste åren. Den spelartyper kanske är överskattad i dagens SHL.

Men ja.. hade nog också idealt hoppats på en mer kreativ spelartyp.

Om Maxwell blir pånyttfödd och Strandberg håller sig hel tror jag det blir en riktigt trevlig säsong.

Matematikern Kanske, men har man nån gång varit duktig offensivt har man det iaf i sig. Det är lätt där borta att hamna i ett fack och efå tugga i sig en roll som inte passar en. Matteau kanske har offensiva skills i sig men har aldrig fått chansen. Vi får hoppas det. Jag tror inte det, då hade det funnits tendenser nånstans i hans karriär, vilket det inte gör.

alfie Fast SMAAAHL + likheten med Russell skulle ju med din logik också kunna tala för en Russell-prestation, d.v.s. bäst i laget på att göra mål, eller hur?

Lejon-Fantasten Och jag förundras lite över hur vissa verkar tro att Matteau blev värvad som någon ‘spets’ för det blev han inte hitvärvad för, han är en powerforward som kommer kötta i vår tredje kedja och pyttsa in lite poäng då och då med Törnqvist och Ehn.

Ja det är ju lite lustigt angående en spelare som draftades i förstarundan.

PuckOut spelare som draftades i förstarundan.

Precis som rap- och McDonalds-kungen Ho-sang menar du?