Även fyra raka segrar sen Maxwell kom tillbaka. Kanske inte är på grund av honom, men Östman sa att han är en spelare som gör andra bättre inte en spelare som öser in poäng. Så det kanske har lite med honom att göra.
Kedjeformationer 21/22
Så länge man vinner hockeymatcher så tycker inte jag man bör göra om för mycket.
Märkligt att det är så lätt att klumpa ihop Maxwell med Gibbons. Den förstnämnde gjorde en halv poäng per match i Schweiz förra året och fyller 34 innan denna säsongen är slut. Vem hade förväntat sig att han skulle vara annat än tredjecenter bakom Ljungh och Ehn? Vem förväntar sig en poängspruta som tredjecenter?
Så vad har vi fått då? Jo, 4 poäng på 11 matcher i bottenlag i SHL med ny tränare och spelsystem som ska sättas. Han är +2 och vinner 54% av sina tekningar. 19 skott på mål är ett bättre snitt än Ehn och strax bakom Ljungh men båda dessa spelar ca 4 minuter mer än Maxwell per match. 6 blockade skott är lika många som Ljungh och endast 2 färre än Ehn trots ungefär hälften så många spelade matcher.
Maxwell är en stabil tredjecenter som redan levererat vad man kan förvänta sig. Om en junior levererat dessa siffror skulle jag vara helt lyrisk.
Franckie Burns Vem hade förväntat sig att han skulle vara annat än tredjecenter bakom Ljungh och Ehn?
Jag tror att Pajen hade förväntat sig det. Som jag tolkar det så är Maxwell värvad som andracenter och Ehn som tredjecenter.
PuckOut När man värvade Ehn var man väl ganska tidigt inne på att han skulle få en mer offensiv roll i laget med mer förtroende och istid än han hade fått i lag som Frölunda också. Vilket med facit i hand är helt rätt. Ehn har gjort det väldigt bra och bidrar på alla plan egentligen. Spelar fysiskt, gör sitt yttersta i varje moment, vågar hålla i pucken och gör även poäng. Gör tillvaron enklare för sina medspelare.
Kan ju vara så att man på förhand mest hade hoppats på detta, samtidigt som Ehn faktiskt inte riktigt har haft denna typ av roll tidigare, varpå Maxwell var någon slags backup-plan för topp 6 annars. Hursomhelst tycker jag hierarkin är klockren för tillfället. Låt Ehn och Ljungh få allra mest förtroende med nästan identisk istid. Maxwell kan leda tredjekedjan och har två målfarliga spelare vid sin sida i form av Gallo samt Russell. En oväntat slagkraftig tredjekedja måste jag säga.
- Redigerad
Franckie Burns Vem hade förväntat sig att han skulle vara annat än tredjecenter bakom Ljungh och Ehn? Vem förväntar sig en poängspruta som tredjecenter?
Jag förväntade mig att Maxwell skulle vara tvåa bakom Ljungh. Det tror jag var tanken dessutom. Ehn har inte visat på något som skulle kvalificera honom till en plats som andracenter fram till denna säsong. Det hade faktiskt varit anmärkningsvärt om Pajen värvade honomn som andracenter. Att Ehn nu presterat och förtjänar ett skutt upp i hierarkin är en annan sak. Maxwell har ett CV för topp-6.
[raderad]
- Redigerad
Med samtliga tillgängliga
Junland - JP
Bäckman - Eddie
Lindroth - Nyberg
Hävelid- Schira/cronholm
‐—-‐————————————–
Gallo - Ljungh - Russel
Little - Ehn - Törnqvist
Pasic/Costmar - Maxwell - Lantosi
AJ - Ljungman - Ekmark
Pasic/costmar/Gibbons
Förläng också Törnqvist/Little/Ljunman/costmars kontakt. Hade varit jobbigt att se nummer 11 i en annan Shl klubb igen. Killen visar iallafall hjärta match efter match även i de matcher poängen uteblir.
Matcha 2 första kedjorna hårt.
[raderad] Gillar kedjorna starkt. Mest för att jag hade ställt upp på samma sätt kanske.. Men det ligger något i det.
Gallo är en måltjuv och Russell har varit vår genomgående bästa forward på isen i tre raka matcher nu. Ta tillvara på det då. Dessutom har Russell och Ljungh lirat ihop tidigare så det kommer garanterat funka. Denna kedja kan äta istid som sagt.
Littles kedja med Ehn och Törna är verkligen korkat att ändra på från coacherna när den har fungerat så oerhört bra. Rör inte!!
Bäckman tillbaka i träning och spelar med största sannolikhet mot SKANK. Gibbons saknas. Första två formationerna ser ut så här:
Little - Ehn - Törnqvist
Gallo - Ljungh - Lantosi
Bra att Little är tillbaka där han ska vara. Personligen tycker jag dock att man inte borde rört Gallo - Maxwell - Russell. Låt Pasic få spela på Gibbons plats så länge istället! Funkar det alldeles fantastiskt dåligt, flytta då hellre upp AJ dit istället.
Jocke Maxwell har ett CV för topp-6 om man har ambitioner att ha “ett allsvenskt lag kryddat med Ljungh och Little” som någon expert sa.
Maxwell är en habil 33-årig center som tar ansvar bakåt och bidrar med rutin. Precis det har man fått.
Franckie Burns Jag tror faktiskt inte att Maxwell var tänkt som topp-6 utan däe var tanken Ljungh och att ge Ehn chansen till en mer offensiv roll.
Förväntade man sig massa poäng av maxwell har man haft helt fel bild av spelaren
Känns väldigt aktuellt att börja vaska om lite i kedjorna. Vi gör alldeles för få mål och måste få igång den lilla spets vi har.
Little - Ljungh - Russell (Har varit emot dessa i samma kedja - men värre kan det knappast bli)
Gallo - Ehn - Lantosi (Kedja med fart och tyngd)
Törna - Maxwell - Costmar (Tredjekedja som kan hota)
AJ - Jimmy - Weigelt
Blir det så här laget formeras mot DIF?
Modigs - Ljungh - Lantosi
Little - Ehn - Törnqvist
Gallo - Maxwell - Russell
AJ - Costmar - Jimmy
Extra: Ekmark
Min gissning på backpar
Junland-JP
Max-Eddie
Robban-Nyberg
Hävelid
Metallica så är det ju. Jag är dock nöjd om Timrå och Malmö torskar. Fortfarande prio ett att hålla dom pissgängen bakom oss. Sen ska vi göra det vi kan och vinna våra matcher så får vi se hur långt det räcker uppåt.
En viktig faktor just nu är att vår målskytt börjar göra det han ska göra, det vill säga mål. Känns som det kört fast för Little-Ehn-Törna. Efter 5 raka förluster kanske det är dags att kasta om lite, skulle vilja se Russell med Little.
Gallo har tyvärr varit under isen länge, spela AJ högre upp istället, där har vi en som vill kliva fram för laget i såna här måstematcher.
Modigs - Ljungh - Lantosi
Little - Ehn - Russell
AJ - Maxwell - Törna
Gallo - Costmar - Jimmy
Ekmark
Niklas_H Tycker du har analyserat rätt men jag trpr vi ska behålla Russ med Ljungh. Modigs har också kommit in bra i kedjan.
Testa AJ med Little och Ehn?
- Redigerad
Känns som lite ändringar vore på sin plats efter debaclet igår. Bland forwards är det högsta prioritet att ta bort Modigs från förstakedjan och sätta in ett bättre komplement. Är principiellt emot att spela Little och Ljungh med varandra, men det kanske är nödvändigt åtminstone tillfälligt? Gallo ser inte ut att komma tillbaka inom en snar framtid så varför inte flytta upp AJ några snäpp samtidigt som Modigs flyttas ner till botten 6? Litar mer på att AJ kan producera någonting när han väl får chansen än Modigs som ändå har haft en del matcher under bältet nu i toppen av hierarkin. Vi lägger allting i samma korg helt enkelt och får fram något som detta:
- Little - Ljungh - Russell
- AJ - Maxwell - Lantosi
- Modigs - Ehn - Törna
- Weigelt - Costmar - Ekmark/Jimmy
När det kommer till backar får vi verkligen hoppas att Junland har mindre besvär framöver för då känns det åtminstone lite stabilare. Schira, Eddie och Lindroth bör spela så lite som möjligt, litar inte på att de taggar till tillräckligt nu när avgörandet närmar sig. Hävelid och Myrenberg har mer spelskicklighet i sina tår än vad Schira och Eddie har så ser gärna mer av dem i slutspurten. Sätt dem tillsammans med en defensivt inriktad back var så kan det bli en bättre balans hos försvaret:
- Junland - Pettersson
- Mamcics - Hävelid
- Nyberg - Myrenberg