• Off topic
  • Covid-19 relaterat till LHC (post pandemin m.m)

TheDude Jag förstår inte hur ni bara kan vara oroade av vaccinet, men inte av viruset?

Så här är det va…

Jag kan absolut inte ett skit om virus, vaccin eller biologi överhuvudtaget. Jag är nog den sämsta hobbyepidemiolog efter Bert Karlsson. Den enda information jag har att utgå från är vad jag får sagt till mig från media, FHM och sen andra vetenskapliga poddar och artiklar, och jag antar att det är likadant för er andra. Det jag vet är att Tegnell och company inte haft rätt en enda gång under den här pandemin, och då är det ju inte så konstigt folk ifrågasätter deras kunskaper om vaccineringen. Jag lyssnar även på Joe Rogans podcast och han har haft en hel del intressanta experter som gäster där några av dem är direkt oroliga över hur vaccinet fungerar. Så vem ska man lyssna på? Någon av dem måste ju ha fel! Det är klart jag är orolig över att bli sjuk av viruset och hamna på IVA, men jag är lika orolig över att jag ska få en blodpropp inom det närmsta året.

När Pfizer’s ex-VD går ut och säger att man fuskat sig genom faserna vid tillverkningen och att han skulle avgått i protest om det hade förekommit under hans styre, så vore det ju direkt sinnessjukt att inte oroa sig för vad det är som skjuts in i armen på en. Detta kan givetvis vara “fake news” och misinformation, problemet är ju att det är helt omöjligt för en vanlig idiot att verifiera vad som stämmer eller ej. Det jag vet är att “Big pharma” inte verkar vara fylld av en massa hyvens LHC-fans i alla fall.

Jag säger inte att man inte ska vaccinera sig, det jag säger är att man borde ha förståelse för om folk är tveksamma till vaccinet. Sedan kan det också vara vettigt att hålla ett öga på hur regeringen agerar sitt maktutövande, vaccinpass känns verkligen inte helt solklart enligt mig.

Jag personligen har stor respekt för de som väljer att inte vaccinera sig, det är vad de tycker/tror är det rätt för dem. Jag förstår de flesta argumenten om personlig integritet, inte vet vad sprutan innehåller, sprutskräck, inte bli tvingad mm även om jag inte håller med och tycker de är felaktiga.

Jag ser diskussionen om vaccinpass som valet av två scenarier.

Alternativ 1:
    Vi inför inga vaccinpass. Det innebär att under en längre tid kan ett väldigt fåtal människor göra saker de vill göra. Gå på teater, gå på bio, se olika sportevenemang live, gå på konserter, dansa på dansbandstillställningar och vad man nu kan hitta på.

Alternativ 2:
    Vi inför vaccinpass. Miljontals människor kan i stort sätt direkt börja få göra de saker som alternativ 1 förhindrar. Ja korrekt det handlar om totalt miljontals människor som slipper en massa begränsningar då det inte bara gäller hockeyn. Det blir i stort sätt fulla arenor, teatrar, biosalonger mm.

Här i tråden jämförs vad som är värst av olika saker som våldtäktsmän eller icke vaccinerade, bilder på förföljelse av judar jämförs med kontroll av vaccinpass mm, inget av detta har för mig någon som helst relevans i frågan. Som jag skrev så är det att val mellan de två alternativen.

Om de som väljer att inte vaccinera sig upplever att de vaccinerade kan visa aggressioner mot dem och att de pekas ut så kan man tänka på följande. Om vi får vaccinpass så kommer jag personligen inte varken tänka på eller diskutera om vilka som har vaccinerat sig eller ej men om vi inte får vaccinpass så kommer jag personligen bli jä..gt för….ad på de som inte vaccinerat sig för att de förhindrar mig att göra vad jag vill och att de förhindrar ett snabbare öppnande av samhället.

Sen har jag svårt att se vad de som valt att inte vaccinera sig vinner på att inte införa vaccinpass. Antingen kan de inte göra en massa saker för ingen får det eller så kan de inte göra massa saker för de saknar vaccinpasset, samma läge för dem i båda situationerna. Handlar det om den svenska avundsjukan, kan inte jag ska inte någon annan heller kunna så nu förhindrar vi det genom att inte acceptera vaccinpass.

Matematikern e i så fall att var och en får skaffa en egen sjukvårdsförsäkring som speglar livsvalen man gör

Halleluja!

jonas67 Anledningen till att anti-vaxarna inte vill ha ett införande av passen är ju helt enkelt att de både vill ha kakan och äta den. Alltså, vägra att ta vaccinet men ändå ta del av samhället och ”leva som vanligt”. Att man skriker om rättigheter och ”mig, mig, mig” och helt skiter i samhällsansvaret. Vill man inte leva upp till samhällskontraktet får man väl följa i Theodore Kaczynskis fotspår.

Haha, vilken passande grafik. 🤣

Kjeppkinesen Det jag vet är att Tegnell och company inte haft rätt en enda gång under den här pandemin

Inte ett enda rätt är väl att ta i, men inte heller de personer från andra sidan har haft så mycket rätt t.ex. den där killen som @Kolle42 hänvisade till tidigare i tråden hävdade att det är mycket otroligt att antalet dödsfall i covid-19 överstiger 7000 i Sverige (det här var efter första vågen tror jag).
      Det är bara att acceptera att covid19 är ett virus som vi lär oss mer om hela tiden samtidigt som viruset utvecklas. Det finns inga sanningar som är huggna i sten.

Oberoende vad vi andra tycker så är detta uttalande från de som är med och bestämmer och hur de ser på det gällande återgång och öppnande av samhället. (Jag har kopierat ur Aftonbladet men uttalandet är från FHMs delrapport till regeringen.)

Nuvarande restriktioner och rekommendationer behöver finnas kvar tills vaccinationstäckningen hos den vuxna befolkningen ligger på en högre nivå.

Det finns också en stor risk för klusterutbrott bland ovaccinerade grupper.

Centralt att vaccinera sig
        Det mest centrala nu enligt Folkhälsomyndigheten är att fler i befolkningen vaccinerar sig.
        – Folkhälsomyndigheten ser vaccination som den absolut viktigaste preventiva åtgärden. En hög vaccinationstäckning mot covid-19 är helt nödvändig för att minska smittspridning, sjuklighet och övriga konsekvenser på liv och hälsa. Det är också en förutsättning för att samhället ska kunna återgå till normalläget, säger Johan Carlson.

Bedömningen är att nuvarande restriktioner och rekommendationer behöver kvarstå ännu en tid, tills vaccinationstäckningen hos den vuxna befolkningen ligger på en högre nivå i alla grupper.
        I ett senare läge, när vaccinationstäckningsgraden är tillräckligt hög för att sjukvården inte ska riskera att överbelastas till följd av covid-19 trots en viss smittspridning, anser Folkhälsomyndigheten att det är rimligt att de flesta smittskyddsåtgärder kan avvecklas, förutom testning och smittspårning.

De nya scenarierna som nu presenteras sträcker sig från den 20 augusti till den 20 november 2021.

Med andra ord så kommer restriktionerna inte släppas på före slutet av november om inte fler vaccinerar sig. Det är föga troligt att regeringen går mot FHM.

jonas67 Med andra ord så kommer restriktionerna inte släppas på före slutet av november om inte fler vaccinerar sig. Det är föga troligt att regeringen går mot FHM.

Precis! Och det är därför jag från och med nu har börjat att flippa totalt på alla foliehattar som väljer att inte vaccinera sig. Deras dårskap går från och med nu ut över mig, dig och ta mig fan alla.

TheDude

Precis. Att ”experterna” har så ofantligt mycket fel vittnar ju om att de inte har någon vidare koll, nån av dem. Johan Carlsons svävande uttalanden gör ju saken inte bättre. Vadå högre procent? 70? 85? 100? Vad grundar han det på? Massa stolliga antaganden och gissningar gör jag så bra själv, men kanske inte kan förvänta sig mer från en ticksande överbetald nolla!!

Jaja, diskussionen går bara runt och runt, och man skriver samma poänger i varje inlägg. Nu ska jag ta en lime-spetsad Corona och njuta av sommarens sista soliga dag! Skål och TÄVS på er!

Kjeppkinesen Precis. Att ”experterna” har så ofantligt mycket fel vittnar ju om att de inte har någon vidare koll, nån av dem. Johan Carslons svävande uttalanden gör ju saken inte bättre. Vadå högre procent? 70? 85? 100? Vad grundar han det på? Massa stolliga antaganden och gissningar gör jag så bra själv, men kanske inte kan förvänta mer från en ticksande överbetald nolla!!

Du förväntar dig orimligheter. För något år sedan fanns det ingen kunskap om covid-19. Så även om kunskapsläget är skralt så litar jag ändå mer på dessa experter som ändå jobbar med det hela, än mina egna gissningar eller någon random AT-läkares blogg på nätet.

Jag håller med dig att diskussionen bara går runt och runt, så det kanske är läge att lägga ner diskussionen.

Hockeytröjan Precis! Och det är därför jag från och med nu har börjat att flippa totalt på alla foliehattar som väljer att inte vaccinera sig. Deras dårskap går från och med nu ut över mig, dig och ta mig fan alla.

Buhu! Kommer aldrig i helvete sälja min kropp för att hysteriska nissar som du inte får gå på hockey. Jag stannar hemma vid symptom och håller avstånd bra mycket bättre än majoriteten av mina fullvaccinerade anhöriga.
              Gör samhället en tjänst och följ TheDude’s förslag att isolera er i en kåta uppe på ett berg tills detta är över.
              Det enda vi vet är att vi inte vet.

Kolle42 Buhu! Kommer aldrig i helvete sälja min kropp för att hysteriska nissar som du inte får gå på hockey. Jag stannar hemma vid symptom och håller avstånd bra mycket bättre än majoriteten av mina fullvaccinerade anhöriga.
                Gör samhället en tjänst och följ TheDude’s förslag att isolera er i en kåta uppe på ett berg tills detta är över.
                Det enda vi vet är att vi inte vet.

Ursprungsdiskussionen handlade ju om vaccinpass för att få gå på hockey, konserter, resa etc. Det är jag starkt för. Jag har gjort allt jag kan för att förhindra smittspridning och det har inte du. De största hoten för covidsjukvård just nu är de som inte vaccinerar sig. Det är dem som sprider smittan, de är dem som blir sjuka och de är dem som gör att samhället inte återgår till det normala så jävla snabbt det går. Det finns en jäkla smart lösning för att så många som möjligt ska få återgå till sina normala liv i någorlunda utsträckning iallafall. Det är vaccinpass. Bara det införs så bryr jag mig inte om du ändå vägrar ta vaccinet.

Men frågan som ställdes tidigare är ju ändå intressant.
                Antingen blir du begränsad av publikrestriktioner eller så blir du begränsad av införandet av vaccinpass om du själv fortfarande vägrar(?) att ta vaccin. Vad är det som är så kul/vettigt med vilja ta friheter från 80-90% av Sveriges befolkning när den faktiska effekten för dig blir oförändrad? Du får ju inte göra något oavsett… Tycker att det luktar missunnsamhet och avundsjuka lång väg här.,..

Man blir ju lite nyfiken vem som dunkade in ett sånt inlägg.

Spelar egentligen mindre roll vem det var. Däremot vinner ingen här inne på att vi börjar sänka nivån för mycket.