• Off topic
  • Covid-19 relaterat till LHC (post pandemin m.m)

Matematikern Hur kommer det sig att du och dina gelikar gärna tar emot syrgas på IVA men inte en spruta?

Ytterligare ett inlägg där du lägger orden i munnen på mig.. Jag säger att både ovacc/fullvacc har samma rättighet till sjukvård, först till kvarn. Men riskgrupper ska givetvis vara prio. Fullt på IVA? Årtionden av nedskärningar i sjukvården är politikernas svek och inte mitt ansvar.

Angående sprutan så är det mest en principsak för mig nu, står dock fast vid att jag räds biverkningar(nej, inte en tredje arm eller dylikt) mer än C19.

———————

Var vänlig citera inte mig igen, vi kommer ändå inte komma någonvart. Jag är ensam om min ståndpunkt här och ni får gärna tycka att jag är egoistisk. Jag orkar inte debattera med flera användare samtidigt.

Kolle42 Jag är ensam om min ståndpunkt här och ni får gärna tycka att jag är egoistisk. Jag orkar inte debattera med flera användare samtidigt.

Du är aldrig ensam här inne broder! Jag förstår din poäng och håller delvis med.

(Jag skrev ett längre svar men tog bort det då jag sen såg att du inte ville bli citerad, men nu kunde jag ändå inte hålla mig)

Kolle42 Jag orkar inte förklara saker som borde vara självklara för folk över 12 år så check på den.

Tycker ovacinerade tossiga stollar ska förvägras IVA-vård så där är vi verkligen inte överens.

Vad ger dig rätten att skita i sprutan för att sen tigga om syrgas och kosta samhället pengar och resurser? Fy fan blir så provocerad av dig så är helt sjukt.

Matematikern

Fick du två doser av Astras? Det fick jag och det känns ju sådär halvbra att skiten är bannat nu, det var ju så jävla bra och med noll biverkningar för några månader sen. Nu kommer jag kommer behöva fylla på med ett annat vaccin om en månad om jag vill behålla skyddet.

Oförståeligt för mig hur vissa kan hata på andra som tvekar på att vaccinera sig när skiten uppenbart är både sketchy och fungerar dåligt. Det här vaccinet är ju inte ens ett vanligt vaccin, det är inte mässlingsprutan.

Matematikern Tycker ovacinerade tossiga stollar ska förvägras IVA-vård så där är vi verkligen inte överens.

Och du tycker också att folk med diabetes, rökare och överviktiga ska förvägras vård? Låt folk göra sina egna val, det är vad allt handlar om. Vill du ta sprutan så gör det. Jag tar sprutan men gillar inte alls debatten som uppstår om att folk som väljer att avstå inte ska få ta del av sjukvård, konserter eller restaurang.

Kolle42 helt på din sida! Folk gör som dom vill men inte f*n ska man tvingas till att trycka i sig ett vaccin man inte har någon som helst aning om vad det kan leda till i framtiden, är man i riskgrupp och äldre har jag förståelse.

Folk försöker övertala andra genom att hävda att dom tagit vaccinet och det är riskfritt, hur vet man det? Narkolepsisymtomen som uppstod i samband med svininfluensan upptäcktes typ 1 år senare.

Nej tänker avvakta och se resultatet innan jag kliver in som en försökskanin. Jag håller avstånd och vid symptom stannar man hemma. Svårare än så behöver det inte vara.
          Kanske hade haft en annan syn på det hela om någon i min närhet drabbats hårt av skiten men de få som åkt på viruset har klarat sig bra med feber och lite hosta.

Kjeppkinesen Fick du två doser av Astras? Det fick jag och det känns ju sådär halvbra att skiten är bannat nu, det var ju så jävla bra och med noll biverkningar för några månader sen. Nu kommer jag kommer behöva fylla på med ett annat vaccin om en månad om jag vill behålla skyddet.

Jag hade tagit Astra utan problem om jag hade blivit erbjuden det. Riskerna som är uppmätta är ju så väldigt små att få de där biverkningarna med blodproppar. Jag menar risken att dö i trafiken under ett år är större och jag funderar ju inte en sekund på om jag kommer överleva då jag sätter mig i en bil. Vi tar små risker hela tiden som vi överhuvudtaget inte funderar över.

Richter Narkolepsisymtomen som uppstod i samband med svininfluensan upptäcktes typ 1 år senare

Att man kunde få narkolepsi från Pandemrix vaccinet berodde på att man kan få narkolepsi från själva sjukdomen svininfluensa. Så vill du inte utsätta dig för risken för covid vaccinens biverkningar så måste du också se till att inte få själva sjukdomen covid. Själv tror jag vi kommer att vara tvungna att leva med covid ett långt tag. Så lycka till och se till att isolera dig väl.
              Notering: Visst kan det finnas vissa biverkningar som bara hör till själva vaccinet också som t.ex. när det gäller Astra men de har väl mer med hur man för in vaccinet i kroppen och känns inte som biverkningar som man upptäcker på lång sikt (OBS det sista är en egen fundering, så ta det med en nypa salt).

TheDude Nu svara jag på eget inlägg, men …
              Jag kanske borde tillägga att visst var jag nojig över att ta vaccinet också, både inför första och andra sprutan. Jag fick de vanliga biverkningarna efter andra och låg med feber i något dygn och mådde inte så bra. Nog fanken tänkte man både en och två gånger vad är det för skit man fått i sig.
              Man kan dock inte låta sin känslor styra sådana här beslut och tittar man mer logiskt på det hela och kollar upp risker och statistik så är det en givet att man ska ta vaccinet.

Tumstocken Ja men dåså, då kan ju du fortsätta tänka på dig själv och skita i att du belastar samhället, sjukvården och alla andra helt i onödan om du skulle bli sjuk.

Jag tror att folk som står i vårdkö i pandemins spår har stor förståelse för att dom får vänta längre för att alla foliehattar ska ha syrgas och vårdresurser.

Dom allra flesta som ligger på IVA nu är av egen fri vilja ovacinerade.

pHiLLL Det jag har problem med är nonchalansen i att ta gemensamma vårdresurser i anspråk genom att leva ohälsosamt och oansvarigt.

Bättre i så fall att var och en får skaffa en egen sjukvårdsförsäkring som speglar livsvalen man gör. Har du ett BMI på 35 och röker? Då får du betala en betydligt högre premie och stå för det.

Hoppas innerligt att SHL kör med vaccinpass några år här framför.

Matematikern samhället, sjukvården

Sjukvården gick på knäna långt innan pandemins intåg, hela landet är vanskött och pandemin har blottat bristerna. Jag har också väldigt svårt att se att folket går och tar sprutor ur ett medmänskligt perspektiv, de allra flesta tar den i första hand för att inte bli dödssjuka själva. Det kan vi väl ändå vara ärliga med att säga?

TheDude Jag menar risken att dö i trafiken under ett år är större och jag funderar ju inte en sekund på om jag kommer överleva då jag sätter mig i en bil.

Hade du satt dig i en bil där där du inte vet om bromsarna fungerar eller ej? Det är ju framställningen och ovissheten av vaccinet man är orolig för, man är rädd att man ska ramla ihop och dö inom fem år för att utvecklarna av vaccinet inte vet hur det påverkar oss på längre sikt. Att Astras vaccin drogs tillbaka mitt under pågående vaccinering vittnar ju bara om hur osäkert det här vaccinet här.

Jag tycker att man ska vaccinera sig men jag behöver inte skrika det i andras ansikte för att rättfärdiga mitt eget beslut. Jag förstår folk som vill avvakta både av integritetsskäl och av osäkerheten kring vaccinets effekter.

“Only a sith deals in absolutes” - Obi-wan Halloumi

Kolle42

Bildtext: Även på 30-talet visade man bilder på sina odrägliga barn.

Ugh vad vidrigt det är att ens insinuera att det finns paralleller mellan vaccinpass och det sätt judar behandlades under andra världskriget, nej det är inte lika synd om vaccin-vägrare som det var om judarna, är rätt säker på att ingen kommer sätta dig i en gaskammare…

Kolle42 Om man inte förstår skillnaden mellan dom två situationerna har man större problem än ett “oprövat vaccin”. Den ena får inte (under en viss tid) gå på hockey, den andra får ett skott i nacken.

Kjeppkinesen Hade du satt dig i en bil där där du inte vet om bromsarna fungerar eller ej? Det är ju framställningen och ovissheten av vaccinet man är orolig för, man är rädd att man ska ramla ihop och dö inom fem år för att utvecklarna av vaccinet inte vet hur det påverkar oss på längre sikt. Att Astras vaccin drogs tillbaka mitt under pågående vaccinering vittnar ju bara om hur osäkert det här vaccinet här.

Jag förstår inte hur ni bara kan vara oroade av vaccinet, men inte av viruset? Själva vaccinet har ju ändå skapats av forskare och passerat en rad tester, men viruset är ju inte skapat (möjligtvis modifierat av människor) och inte det minsta kontrollerat, speciellt på lång sikt. Själva viruset är mycket mer komplicerat än det spikeprotein som immunsystemet tränas med av vaccinet. Hur resonerar ni? Jag förstår inte?

Astra är ett bra vaccin som bara drogs tillbaka p.g.a. att media är idioter. Utan Astra hade det dött bra mycket mer personer än annars. Med det menar jag inte att Astra är det bästa vaccinet.

TheDude Astra är ett bra vaccin som bara drogs tillbaka p.g.a. att media är idioter. Utan Astra hade det dött bra mycket mer personer än annars. Med det menar jag inte att Astra är det bästa vaccinet.

Vänta tills media får reda på (eller, kommer ihåg) detta..
                      https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/storre-risk-for-blodpropp-om-man-ar-lang

Är man rädd för Astrazenecas vaccin antar jag att man inte flyger
                      https://www.aftonbladet.se/halsa/a/ka6xnv/blodpropp-drabbar-en-av-tio-i-luften

Och p-piller förstås.