• Off topic
  • Covid-19 relaterat till LHC (post pandemin m.m)

Snyggt Rob! Lika noggrann med fakta om Covid som om Cluben. Tack för bra info!

Rob: Ditt inlägg och ref från Israel är intressanta och visar tydligt att det är säkrare att vara vaccinerad än att inte vara det. Men att man (som sagts tidigare) kan insjukna även om man är vaccinerad.

Vad gäller studien från USA om BMI så 2018 klassades halva Sveriges befolkning (16-84 år) som överviktig (alltså ett BMI över 25). Det innebär att 50% av svenska befolkningen skulle utgöra riskgrupp endast baserat på BMI. Man räknar då inte in alla andra riskgrupper eller personer över 84 (som i egenskap av hög ålder tillhör riskgruppen äldre). Siffran för vilka som tillhör riskgrupp skulle då vara ännu högre.

https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2018/varannan-svensk-har-overvikt-eller-fetma/

Någon som kan sammanfatta hur den här diskussionen är relaterat till LHC?

Kallzon Den började runt ev, covidpass. Med andra ord om möjligheterna till mer publik på Hockeymatcherna 😉

Sedan har den gjort sina svängar och glidit iväg från just det ämnet en del…

En annan intressant fråga:
    Hatar ni även alla numera ”fullvaccinerade” som rest utomlands senaste 1.5 åren? Det har ju belastat sjukvården något oerhört. Knappast vi ännu ovaccinerade som importerat skiten.
    Två doser behöver inte betyda att man tagit ansvar och gjort allt man kan för att minska smittspridningen. Många tar det endast för att få resa på solsemester i framtiden.

Kolle42 jag tycker att det finns för många korkhattar som har överutnyttjat den fria rörligheten, som har sett det som sin rätt att ta med sig familjen från radhuset och åka till Åre på påsklovet, eller Gran Canaria på sportlovet.

De har satt sjukvården i en omöjlig sits.

Nu kan man minska behovet av vård/akutsjukvård genom att vaccinera sig dock, vilket underlättar tillvaron.

Kolle42 Hatar ni även alla numera ”fullvaccinerade” som rest utomlands senaste 1.5 åren?

Hatar är för starkt uttryck för mig för det gör jag ju inte de ovaccinerade heller men jag tycker att de är lika illa, om inte till och med sämre. Men det här har inte heller med covidpassens vara eller icke vara att göra utan bara om som jag tycker människors dåliga omdömme…

Kolle42 Svårt att hitta några fullvaccinerade för 1,5 år sedan. Vaccinationerna började väl i januari för några enstaka skröpliga gamlingar. Det är väl först vid det här laget vi kan börja prata om en vuxen befolkning som är fullvaccinerad? Visst, det kan ha funnits några fullvaccinerade som rest den senaste månden men problemet har väl varit icke-vaccinerade som utsatt sig själva och andra för exponering. Självklart idioti. Men det har lik förbannat inget att göra med ovilja att vaccinera sig.

Jordfräs Svårt att hitta några fullvaccinerade för 1,5 år sedan.

Det var inte det jag menade heller.. dock ännu värre då man visste om läget i Italien mars 2020.
        Numera fullvaccinerade(aug 2021), som varit utomlands senaste 1.5 åren

Kolle42 Numera fullvaccinerade(aug 2021), som varit utomlands senaste 1.5 åren

De har garanterat spritt smittan och ökat trycket på sjukvården genom ett sitt svineri.

Nu finns det som sagt möjlighet att undvika att hamna på IVA.

Oavsett om man var i Italien 2020 eller låter bli att vaccinera sig 2021 så utsätter man sig för risker.

exile82 Oavsett om man var i Italien 2020 eller låter bli att vaccinera sig 2021 så utsätter man sig för risker.

Inte minst viktigt att man även utsätter andra för risker.

Slänger mig in i “debatten”…..lyssnar man på experter så menar dom att så länge det är allt för många som är ovaccinerade så kommer smittspridningen fortlöpa (främst bland ovaccinerade) och finns en grogrund för mutationer. Förr eller senare kan det mutera till en variant som inte dagens vaccin biter på och då är vi tillbaka på ruta 1 igen.
            Det pratas om att behövs upp till 90 % vaccinationsgrad för att kunna släcka ut viruset även om det inte helt försvinner.
            Därför är ju vaccinpass ett bra incitament för att få folk att vaccinera sig.
            Sen får man väl ha förståelse för att det finns individer som inte vill ta vaccinet pga rädsla för allvarliga biverkningar, men nu har det ju gått så lång tid och så många blivit vaccinerade så den risken borde ju logiskt vara borta nu. Jag var själv skeptisk till Astrazeneka och hade tackat nej till det, men nu är ju det borta (i Sverige).

Jordfräs Men det har lik förbannat inget att göra med ovilja att vaccinera sig.

Kanske inte, men likväl den enda tråden om Covid-19.
              Är det orimligt att få ställa frågor tillbaka till er när det som riktas mot mig får +10?

Kolle42 frågan är ju vart du vill komma. Det är som sagt inte enbart de nu icke-vaccinerade som är ett bekymmer.

Jag har säkerligen kunnat agera annorlunda, även om jag har försökt tänka mig för. De som åkte till Åre på novemberlovet bör definitivt se sig i spegeln. Forskaren som släppte ut viruset i Wuhan gjorde fel. Men i dagsläget spelar det ingen som helst roll vem som har gjort vad på en resa till Italien. Nu gäller det att kväva viruset och hjälpa sjukvården.

Kolle42 Sorry, läste för dåligt. Men då blir det istället intressant att förstå vad du vill säga. Ingen har påstått att man bara för att man vaccinerar sig gör allting annat rätt…

Tro inte för allt i världen att viruset inte hittat hit om ingen hade rest. Nya Zeeland är väl det enda som i någon mån lyckades klabba igen gränser och samhälle såpass att de kunde kväsa viruset någorlunda. Oklart för mig exakt hur väl de lyckats, snabb googling säger 26 dödsfall, vilket säkert är rekordlågt. Oklart vad det kostat på andra sätt att stänga ner samhället så pass…

Oavsett spelar det inge roll nu, som @exile82 säger så är problemet nu att vi inte kan öppna samhället pga dålig vaccinationsvilja. Kurvan för regionen är tämligen platt vad gäller nya förstadosvaccinationer, knappast längre pga vaccinbrist:
                https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiNmNjOTE1MmMtNDhlOS00MzJhLTllYzItZDQ1NWFmZjQxZmRiIiwidCI6ImYwODczMzkzLWMzNGMtNGFlYy1iMWM1LTM4MjEyOTgyYTViOSIsImMiOjl9

Notera också att det är 14 inlagda varav 2 på IVA. Hur många av dessa hade klarat sig utan vård om de tagit vaccin som de haft möjlighet till?

landis Lägg ner det här skiten nuuuu!

Håller med! Viruset suger! Lägg ner viruset nu!

Jag borde lägga ner det här, men jag försöker förstå hur Kolle42 resonerar.

Man kan välja att vaccinera sig eller låta bli, bägge har för- och nackedlar.

Att vaccinera sig:

• Minimerar risken att bli allvarligt sjuk i Covid
                • Minimerar risken att belasta vården
                • Bidrar till att snabba på möjligheten att brett öppna samhället (gå på hockey för oss här på forumet)

Att inte vaccinera sig:

• Minimerar risken för eventuellt allvarliga biverkningar av vaccinet
                • Eventuella foliehattsargument. Irrelevanta för normalintelligenta människor.

Om vi tittar på de personliga, egoistiska argumenten så handlar om att väga risk för att bli allvarligt sjuk i Covid mot få allvarliga biverkningar av vaccinet. Möjligen kan resonemanget nedan behöva justeras om man redan varit Covid-smittat och byggt upp någon form av immunförsvar.

Så här långt verkar som att det aktuella mRNA-vaccinet haft få eller inga allvarliga biverkningar. mRNA-grejen är relativt oprövad men ska vad jag förstår i teorin inte lämna mycket möjlighet till såna. Men låt oss anta att skiten träffar fläkten om ett par år och vi ser något i stil med narkolepsi-problematiken hos Pandemrix-vaccinet mot svininfluensa. Där finns 394 misstänkta fall som kan ha orsakats av vaccinet på 5,3 miljoner vaccinationer i Sverige. Alltså en sannolikhet på 0,007%. Mycket låg sannolikhet men klart osköna konsekvenser för det fåtalet som drabbades.
                Källa: https://www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivning/vaccin/risker-med-vaccin/svininfluensan-pandemrix-och-narkolepsi#hmainbody1

Alternativet är alltså att inte ta vaccinet och utsätta sig för andra osköna konsekvenser. Vad är sannolikheten att smittas? Jag gissar att det är i storleksordningen 50% men säg att det endast är 10% sannolikhet att bli smittad för att du är extra bra på att isolera dig och sprita händerna.

Om jag minss rätt så hävdar Kolle att dödligheten är ca 0,2% vilket ger en total risk om 10%*0,2% = 0,02% att dö av Covid.
                Här finns någon siffra om 0,6% men den är från juni 2020: https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/juni/studie-visar-tydligt-samband-mellan-alder-och-risken-att-do-i-covid-19/
                Redan där tippar vågskålen lätt över till favör att ta sprutan.

Om vi sen tittar på hur många som har långtids-covid, dvs långdragna symtom som gör livet jävligt jobbigt. Dessa kanske i snitt är snäppet mindre allvarliga än narkolepsi men ändå intressant. Här finns någon siffra om 32% långtidssjuka (> 10 veckor): https://novus.se/coronastatus-0904/
                Redan i september förra året handlade det om 150000 fall.

Låt oss säga att endast hälften av alla långtidssjuka är så pass allvarliga att det ens är lönt att jämföra med narkolepsi. Risk att bli sjuk * risk att i så fall bli jävligt sjuk = 10% * 32%/2 = 1,6%

Väg då alltså 0,007% mot 0,02% + 1,6%.

Även om skiten riktigt träffar fläkten med mångdubbelt värra biverkningar av vaccinet än med Pandemrix så borde det vara ett lätt val. @Matematikern kan säkert göra en ännu bättre kalkyl, men datat vi baserar beräkningar på får inte ha en källa som grundar sig på ovala bollar.

Eftersom @Kolle42 gör ett annat val än de flesta av oss, med motiveringen att undvika vaccin-biverkningar, vore det intressant att veta hur motsvarande kalkyl ser ut för dig. Eller går du bara på känsla? Till skillnad från alla intelligenta vetenskapsmän (med mer på fötterna än mina snabb-googlade siffror) som rekommenderar dig att ta vaccinet?

Jordfräs Eller går du bara på känsla?

Tycker jag sammanfattade det helt ok i #141.