Jag borde lägga ner det här, men jag försöker förstå hur Kolle42 resonerar.
Man kan välja att vaccinera sig eller låta bli, bägge har för- och nackedlar.
Att vaccinera sig:
- Minimerar risken att bli allvarligt sjuk i Covid
- Minimerar risken att belasta vården
- Bidrar till att snabba på möjligheten att brett öppna samhället (gå på hockey för oss här på forumet)
Att inte vaccinera sig:
- Minimerar risken för eventuellt allvarliga biverkningar av vaccinet
- Eventuella foliehattsargument. Irrelevanta för normalintelligenta människor.
Om vi tittar på de personliga, egoistiska argumenten så handlar om att väga risk för att bli allvarligt sjuk i Covid mot få allvarliga biverkningar av vaccinet. Möjligen kan resonemanget nedan behöva justeras om man redan varit Covid-smittat och byggt upp någon form av immunförsvar.
Så här långt verkar som att det aktuella mRNA-vaccinet haft få eller inga allvarliga biverkningar. mRNA-grejen är relativt oprövad men ska vad jag förstår i teorin inte lämna mycket möjlighet till såna. Men låt oss anta att skiten träffar fläkten om ett par år och vi ser något i stil med narkolepsi-problematiken hos Pandemrix-vaccinet mot svininfluensa. Där finns 394 misstänkta fall som kan ha orsakats av vaccinet på 5,3 miljoner vaccinationer i Sverige. Alltså en sannolikhet på 0,007%. Mycket låg sannolikhet men klart osköna konsekvenser för det fåtalet som drabbades.
Källa: https://www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivning/vaccin/risker-med-vaccin/svininfluensan-pandemrix-och-narkolepsi#hmainbody1
Alternativet är alltså att inte ta vaccinet och utsätta sig för andra osköna konsekvenser. Vad är sannolikheten att smittas? Jag gissar att det är i storleksordningen 50% men säg att det endast är 10% sannolikhet att bli smittad för att du är extra bra på att isolera dig och sprita händerna.
Om jag minss rätt så hävdar Kolle att dödligheten är ca 0,2% vilket ger en total risk om 10%*0,2% = 0,02% att dö av Covid.
Här finns någon siffra om 0,6% men den är från juni 2020: https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/juni/studie-visar-tydligt-samband-mellan-alder-och-risken-att-do-i-covid-19/
Redan där tippar vågskålen lätt över till favör att ta sprutan.
Om vi sen tittar på hur många som har långtids-covid, dvs långdragna symtom som gör livet jävligt jobbigt. Dessa kanske i snitt är snäppet mindre allvarliga än narkolepsi men ändå intressant. Här finns någon siffra om 32% långtidssjuka (> 10 veckor): https://novus.se/coronastatus-0904/
Redan i september förra året handlade det om 150000 fall.
Låt oss säga att endast hälften av alla långtidssjuka är så pass allvarliga att det ens är lönt att jämföra med narkolepsi. Risk att bli sjuk * risk att i så fall bli jävligt sjuk = 10% * 32%/2 = 1,6%
Väg då alltså 0,007% mot 0,02% + 1,6%.
Även om skiten riktigt träffar fläkten med mångdubbelt värra biverkningar av vaccinet än med Pandemrix så borde det vara ett lätt val. @Matematikern kan säkert göra en ännu bättre kalkyl, men datat vi baserar beräkningar på får inte ha en källa som grundar sig på ovala bollar.