• Off topic
  • Covid-19 relaterat till LHC (post pandemin m.m)

bloodandashes det är rätt tydligt. “Dödligheten är under 0.2%” så det är bara att öppna samhället utan covidpass.
Att det kommer drabba sjukvården verkar spela nån roll….

Att hänga upp sig på den “låga” dödligheten av Covid är väl lite märkligt. Du oroar dig för långsiktiga effekter av vaccination men skiter fullständigt i långsiktiga effekter av Covid?

Skulle gissa att dödligheten av vaccination handlar på betydligt lägre siffror än 0,2% även inräknat de stackare som åkte på blodpropp av Astras vaccin. Vad jag vet har det inte ens i hysterimedia dykt upp särskilt många dödsfall med det nu aktuella mRNA-vaccinet från Pfizer.

Det finns drösvis med folk som varit Covid-sjuka som ett år efteråt dras med jävligt otrevliga “effekter”.

Jordfräs Du oroar dig för långsiktiga effekter av vaccination men skiter fullständigt i långsiktiga effekter av Covid?

Jag kommer nog fortsätta med det så länge ni skiter fullständigt i min oro.

Jag tror inte att det handlar om att “vi skiter fullständigt i din oro”, jag tror snarare att man ser till en befolkningsgrupps (och sitt eget) bästa. Det individuella valet är alltid vackert men jag ser bortom det i det här fallet.

Att stänga ner delar av samhället och införa vaccinpass fungerade ju bra i Israel, men vem vet det kanske fungerar bättre här i Sverige. Dom har i alla fall återigen infört sina “Green Pass”, som nu endast är giltigt i 6 månader från det att man fick sin andra spruta och denna gång utökar man även Covid-restriktionerna så det gäller ända ner till treåringar(!).
    Israels premiärminister riktar också kritik mot dom som tagit två sprutor för 6 månader sedan eller längre och än inte tagit sin tredje, att de går runt och tror sig vara skyddade vilket gör dom till den mest sårbara gruppen.

Johan Carlson stod i aktuellt för några dagar sedan och prata om att deltavarianten (som ökar i hela landet och är nästan 100 procent av fallen) egentligen bara sprids bland ovaccinerade. Eftersom den bara sprids bland ovaccinerade så har vi ett medel, ett angreppssätt, “att alla måste vaccinera sig”.

Samtidigt kommer studier från University of Oxford som visar att fullt vaccinerade personer med “genombrott” COVID Delta -infektion bär lika mycket virus som de ovaccinerade.

Vaccinet från Pfizer som i stor utsträckning använts här i Sverige verkar inte heller vara så effektivt mot delta varianten som man hade hoppats på om man ser till färska siffror som kommer från Israel.
    Pfizer Covid vaccine is just 39% effective as delta spreads
    A grim warning from Israel: Vaccination blunts, but does not defeat Delta

Yet the country is now logging one of the world’s highest infection rates, with nearly 650 new cases daily per million people. More than half are in fully vaccinated people, underscoring the extraordinary transmissibility of the Delta variant and stoking concerns that the benefits of vaccination ebb over time.

As of 15 August, 514 Israelis were hospitalized with severe or critical COVID-19, a 31% increase from just 4 days earlier. Of the 514, 59% were fully vaccinated. Of the vaccinated, 87% were 60 or older. “There are so many breakthrough infections that they dominate and most of the hospitalized patients are actually vaccinated,” says Uri Shalit, a bioinformatician at the Israel Institute of Technology (Technion) who has consulted on COVID-19 for the government. “One of the big stories from Israel [is]: ‘Vaccines work, but not well enough.’”

Detta är alltså ett land som var snabba med att handla in vaccin och som har vaccinerat 78% av sin befolkningen från 12 års ålder och uppåt. Man stängde som sagt dessutom ner stora delar av samhället och införde även vaccinpass/green pass då man sakta öppnade upp.
    Nu rusar smittspridning av delta varianten i Israel och det sker ju uppenbarligen även bland de vaccinerade. Uppgifter om avtagande effekt av de två sprutorna efter ca 6 månader nämns, vilket nu gör att man nu erbjuder en tredje spruta som ska boosta.

Det är väl bara en tidsfråga innan vi också är där, siffrorna talar sitt tydliga språk. Varför skulle vi inte gå samma väg tillmötes?

Sen har vi Lambda varianten som först identifierades i Peru och nu sprids i Sydamerika, den sägs vara mycket smittsam och dessutom vara mer resistent mot vacciner enligt en rapport från forskare som presenterades nyligen.
    Tre fall av just lambda rapporterades i Sverige i slutet av juli.

Ser man till siffror från USA så visar det att av de som var inlagda under mars-december förra året på grund av covid så var 78% överviktiga (bmi +25) eller led av fetma (bmi +30). En inte allt för vild gissning är att liknande siffror säkert hade kunnat visats här.
    Det är väl framförallt riskgrupper och äldre som drabbats hårdast av denna pandemi, med vissa undantag såklart.
    Men frågan är om inte fokus borde ligga på att vaccinera just dessa framöver

Fördelen med vaccinet är att det hjälper till att förebygga allvarliga sjukdom och dödsfall, men det hindrar inte infektion och stoppar inte smittspridning. Vaccinera dom sköra, men samtidigt öppna upp samhället och släpp på restriktionerna helt.

Rob

Hysch, tyst! Kom inte med en massa fakta här, du riskerar att trampa på många “mäns” känslor.

Mycket bra sammanställning, håller även med om slutklämmen.

Snyggt Rob! Lika noggrann med fakta om Covid som om Cluben. Tack för bra info!

Rob: Ditt inlägg och ref från Israel är intressanta och visar tydligt att det är säkrare att vara vaccinerad än att inte vara det. Men att man (som sagts tidigare) kan insjukna även om man är vaccinerad.

Vad gäller studien från USA om BMI så 2018 klassades halva Sveriges befolkning (16-84 år) som överviktig (alltså ett BMI över 25). Det innebär att 50% av svenska befolkningen skulle utgöra riskgrupp endast baserat på BMI. Man räknar då inte in alla andra riskgrupper eller personer över 84 (som i egenskap av hög ålder tillhör riskgruppen äldre). Siffran för vilka som tillhör riskgrupp skulle då vara ännu högre.

https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2018/varannan-svensk-har-overvikt-eller-fetma/

Någon som kan sammanfatta hur den här diskussionen är relaterat till LHC?

Kallzon Den började runt ev, covidpass. Med andra ord om möjligheterna till mer publik på Hockeymatcherna 😉

Sedan har den gjort sina svängar och glidit iväg från just det ämnet en del…

En annan intressant fråga:
        Hatar ni även alla numera ”fullvaccinerade” som rest utomlands senaste 1.5 åren? Det har ju belastat sjukvården något oerhört. Knappast vi ännu ovaccinerade som importerat skiten.
        Två doser behöver inte betyda att man tagit ansvar och gjort allt man kan för att minska smittspridningen. Många tar det endast för att få resa på solsemester i framtiden.

Kolle42 jag tycker att det finns för många korkhattar som har överutnyttjat den fria rörligheten, som har sett det som sin rätt att ta med sig familjen från radhuset och åka till Åre på påsklovet, eller Gran Canaria på sportlovet.

De har satt sjukvården i en omöjlig sits.

Nu kan man minska behovet av vård/akutsjukvård genom att vaccinera sig dock, vilket underlättar tillvaron.

Kolle42 Hatar ni även alla numera ”fullvaccinerade” som rest utomlands senaste 1.5 åren?

Hatar är för starkt uttryck för mig för det gör jag ju inte de ovaccinerade heller men jag tycker att de är lika illa, om inte till och med sämre. Men det här har inte heller med covidpassens vara eller icke vara att göra utan bara om som jag tycker människors dåliga omdömme…

Kolle42 Svårt att hitta några fullvaccinerade för 1,5 år sedan. Vaccinationerna började väl i januari för några enstaka skröpliga gamlingar. Det är väl först vid det här laget vi kan börja prata om en vuxen befolkning som är fullvaccinerad? Visst, det kan ha funnits några fullvaccinerade som rest den senaste månden men problemet har väl varit icke-vaccinerade som utsatt sig själva och andra för exponering. Självklart idioti. Men det har lik förbannat inget att göra med ovilja att vaccinera sig.

Jordfräs Svårt att hitta några fullvaccinerade för 1,5 år sedan.

Det var inte det jag menade heller.. dock ännu värre då man visste om läget i Italien mars 2020.
            Numera fullvaccinerade(aug 2021), som varit utomlands senaste 1.5 åren

Kolle42 Numera fullvaccinerade(aug 2021), som varit utomlands senaste 1.5 åren

De har garanterat spritt smittan och ökat trycket på sjukvården genom ett sitt svineri.

Nu finns det som sagt möjlighet att undvika att hamna på IVA.

Oavsett om man var i Italien 2020 eller låter bli att vaccinera sig 2021 så utsätter man sig för risker.

exile82 Oavsett om man var i Italien 2020 eller låter bli att vaccinera sig 2021 så utsätter man sig för risker.

Inte minst viktigt att man även utsätter andra för risker.

Slänger mig in i “debatten”…..lyssnar man på experter så menar dom att så länge det är allt för många som är ovaccinerade så kommer smittspridningen fortlöpa (främst bland ovaccinerade) och finns en grogrund för mutationer. Förr eller senare kan det mutera till en variant som inte dagens vaccin biter på och då är vi tillbaka på ruta 1 igen.
                Det pratas om att behövs upp till 90 % vaccinationsgrad för att kunna släcka ut viruset även om det inte helt försvinner.
                Därför är ju vaccinpass ett bra incitament för att få folk att vaccinera sig.
                Sen får man väl ha förståelse för att det finns individer som inte vill ta vaccinet pga rädsla för allvarliga biverkningar, men nu har det ju gått så lång tid och så många blivit vaccinerade så den risken borde ju logiskt vara borta nu. Jag var själv skeptisk till Astrazeneka och hade tackat nej till det, men nu är ju det borta (i Sverige).

Jordfräs Men det har lik förbannat inget att göra med ovilja att vaccinera sig.

Kanske inte, men likväl den enda tråden om Covid-19.
                  Är det orimligt att få ställa frågor tillbaka till er när det som riktas mot mig får +10?

Kolle42 frågan är ju vart du vill komma. Det är som sagt inte enbart de nu icke-vaccinerade som är ett bekymmer.

Jag har säkerligen kunnat agera annorlunda, även om jag har försökt tänka mig för. De som åkte till Åre på novemberlovet bör definitivt se sig i spegeln. Forskaren som släppte ut viruset i Wuhan gjorde fel. Men i dagsläget spelar det ingen som helst roll vem som har gjort vad på en resa till Italien. Nu gäller det att kväva viruset och hjälpa sjukvården.