• Off topic
  • Covid-19 relaterat till LHC (post pandemin m.m)

Bowmore Bra. Tycker du pekar på en mycket viktig anledning till att vaccinera sig - för att minimera risken för mutationer. Det ensamt borde utgöra skäl nog. Tillsammans med alla andra viktiga skäl att vaccinera sig hoppas jag att de som ännu inte kunnat och de som ännu inte velat vaccinerar sig så fort som möjligt. Troligen avgörande för att coronapandemin inte ska bli ännu värre (ostoppbar?).

exile82

Nej, det är ingen agenda jag har och låg nivå har jag knappast varit ensam om att hålla här. Jag ber om ursäkt. Fortsätt diskutera covid ni.

Kolle42 nej, vi är nog många som bidragit till den låga nivån.
      Nu har i alla fall jag kört fast, jag respekterar din åsikt men tycker fortfarande att den är avvikande, den gynnar bara dig som individ men inte ett större syfte.

Jag ska försöka nästla mig ur här….

Henke Tycker du pekar på en mycket viktig anledning till att vaccinera sig - för att minimera risken för mutationer.

Minimera risken för mutationer? Det jag har läst så bidrar snarare vaccinet till att viruset muterar snabbare och till starkare varianter.

Lukkinen

Givetvis! Jag tar alla info med en nypa salt då det är uppenbart att ingen sitter på några svar överhuvudtaget när det gäller det här satans viruset.

Hur det påverkar folk vet vi inte allt om än, sant. Finns redan en massa rapporter om folk med långtidscovid som inte blir av med sina bekymmer men hur det påverkar på ännu längre håll vet vi nästan ingenting om. Hur virus muterar vet man däremot väldigt mycket om. Det är när virus har stor spridning och får härja fritt som det har mycket större chans att mutera. Det är ingen tillfällighet att FN vill att rikare länder ska dela med sig av sitt vaccin till fattigare länder i större utsträckning. Det är just för att man fruktar att viruset ska mutera i dessa länder där det får härja betydligt mer ohämmat än i väst.

Vill man minimera risken för mutationer ska det spridas så lite som möjligt och ha så korta förlopp som möjligt i sin värd. Det finns ett bra sätt att göra det på.

Edit
        Inget vaccin är 100%-igt. Så enkelt är det. Däremot, vaccinerade löper mindre risk att få viruset för att sedan sprida det vidare och får de ändå viruset frodas det inte på samma sätt som i en helt oskyddad värd = man sprider vidare betydligt mindre och sedan vet vi att vaccinerade individer löper avsevärt mindre risk att bli allvarligt sjuka om de ändå skulle smittas. Alltså:

1. Mindre risk att få viruset
        2. Mindre risk att sprida det vidare mot en helt oskyddad individ
        3. Avsevärt mindre risk att bli allvarligt sjuk om man ändå skulle smittas

Lukkinen

Antagligen och förhoppningsvis så stämmer det du skriver, men det återstår ju att se. För egen del så blir jag inte ens lite förvånad om vi sitter med ett supervirus från Israel om 5 månader. Jag litar inte på någon!

Ta maskdebatten som exempel. Enligt “experterna” i USA så fungerar masker ypperligt mot viruset och det är masktvång i vissa stater. Samtidigt kan man ta flyget hit till Sverige och här anser “experterna” att masker gör varken till eller från.

Varför har Israel ökade problem trots 100% vaccinerade? Vad får jag för att vara vaccinerad? Belöning kontra risk? Jag har ju tagit vaccinet nu, jag borde få återgå till både jobb och kunna gå på evenemang. Kan ju inte bara vara jag som känner mig en aning lurad. Argumentet att vi måste tänka på vården kan ju politikerna gömma sig bakom så gott de vill. Sjukvården gick på knäna för 5-10 år sedan och kötiderna var ofattbara redan då.

Gällande masker var FHM väldigt tidigt ute med att säga att det absolut inte hjälper. Ändå tvingas samtlig operationspersonal bära ansiktsmasker. Undrar varför när det inte hjälper öht, hmmm… (Tror dock en del av deras oro grundade sig i att gemene Svensson till skillnad från van sjukhuspersonal har väldigt dålig koll på hur man ska använda munskydden för att maximera effekten och att felaktig hantering skulle kunna vara en smittorisk i sig)

Men just hur virus muterar, det vet vetenskapen väldigt mycket om. Stor spridning och långa sjukdomsförlopp ökar riskerna för detta. Därmed inte sagt att en mutation inte kan uppstå i även en välvaccinerad befolkning. Inget är som sagt 100%-igt men som vanligt handlar det om att minimera risker och maximera sina chanser.

Lukkinen Gällande masker var FHM väldigt tidigt ute med att säga att det absolut inte hjälper. Ändå tvingas samtlig operationspersonal bära ansiktsmasker. Undrar varför när det inte hjälper öht, hmmm…

Är inte riktigt säker på om du är ironisk eller om du tycker det är märkligt på riktigt. /autism 🙂

Kjeppkinesen Varför har Israel ökade problem trots 100% vaccinerade? Vad får jag för att vara vaccinerad? Belöning kontra risk? Jag har ju tagit vaccinet nu, jag borde få återgå till både jobb och kunna gå på evenemang. Kan ju inte bara vara jag som känner mig en aning lurad. Argumentet att vi måste tänka på vården kan ju politikerna gömma sig bakom så gott de vill. Sjukvården gick på knäna för 5-10 år sedan och kötiderna var ofattbara redan då.

Om du har en 100% vaccinerad befolkning (vilket inte Israel har) så kommer smittan givetvis spridas mest bland de vaccinerade. Vaccinet är ju som nämnt inget 100% skydd mot smitta, däremot 90%+ skydd mot allvarlig sjukdom. Dock har du fortfarande upp till 10% som trots vaccinering kan utveckla allvarlig sjukdom. Som sagt, minimera risker och maximera chanser.

Din belöning som vaccinerad är att du med största sannolikhet slipper ett allvarligt sjukdomsförlopp vid smitta och att du i mindre utsträckning än ovaccinerade sprider smittan vidare till andra. Oerhört viktigt för att inte klogga igen vården och för att till slut få virusets påverkan på samhället att ebba ut. Att detta inte skulle ske över en dag kan dock inte komma som en överraskning för någon, dels tar det ett tag att vaccinera upp en befolkning och först då kan man börja se en effekt av minskad spridning och sakta trycka tillbaka skiten.

Edit
                Gällande Israels ökade smittspridning nu, trots hög vaccinationsgrad, får man ju ställa det i jämförelse mot hur det hade sett ut om de INTE varit vaccinerade (hur det hade sett ut vet vi mycket väl efter åtminstone två stora vågor av skiten då inget vaccin fanns att tillgå). Smittspridningen hade varit betydligt större och antalet allvarligt sjuka och döda hade varit mångdubbelt mot vad det är nu. Samtidigt hade den överväldigande mängden covidpatienter ännu en gång satt vården i skiten då det fullständigt kloggar igen sjukhusen och undanträngningseffekterna på övrig vård blir mycket svåra. Jag tror inte att Israelerna ångrar sin vaccinering om man frågar dom. Ska man till slut pressa ner effekterna av covid är det vaccin som behövs. Om man sedan bedömer att riskerna för en själv är större om man vaccinerar sig kontra man inte gör det, ja avstå då. Men då får man acceptera vad det betyder för en själv kan jag tycka.

Kjeppkinesen Min personliga åsikt är att man skulle infört krav på munskydd tidigare och samtidigt komma med utbildningskampanjer på hur de ska användas för att maximera effekten. FHMs obeslutsamhet och senfärdighet har absolut inte gynnat oss. Det är min åsikt.

Lukkinen Om du har en 100% vaccinerad befolkning (vilket inte Israel har)

Helvete, kan svära på att jag antingen läst det eller hört det från något fyllo från en glad blaskmedia. Du har rätt, det stämde ju inte alls.

Lukkinen FHMs obeslutsamhet och senfärdighet har absolut inte gynnat oss. Det är min åsikt.

Helt enig. Hade FHM varit en ishockeyförening så hade ledningen hängts för längesen. Sedan att Tegnell, Carlson och den där skelögda jäveln i TV4 är så fruktansvärt överbetalda och så jävla fula gör inte saken bättre. Noll ledarskap! Utrota dessa tre först och så tar vi viruset sen. Nu behöver jag lugna ner mig innan frugan kommer hem. Bra snack!

FHM har absolut, framförallt inledningsvis, stått för en oförsvarbart lång lista av blunders. Tycker vi med all rätt borde kunnat kräva mer av vår ansvariga myndighet i det här fallet.

exile82 Absolut! Regeringen har rakt upp och ner lämpat över ALLT ansvar och ALLA beslut på FHM. Sedan har de mage att påstå att det är “oansvarigt att försöka avsätta regeringen mitt under en pandemi!” Iom att de släppte rubbet till FHM hade utfallet för Sverige varit exakt det samma om vi så hade stått helt utan regering, så det där skitsnacket köper jag inte för en sekund.

Edit
                      Vi är för övrigt fortfarande mitt upp i den här pandemin. Det hindrade inte vår landsfader Löfvén att förkunna att han avgår i november. Så helt plötsligt är det inte så jäkla oansvarigt att byta statsminister längre? Detta gränslösa hyckleri alltså…

Lukkinen
                      Håller med i din åsikt angående munskydd, har hört av säkra källor att en av orsakerna att man inte rekommendera munskydd från början var att det inte fanns tillräckligt många att tillgå och man ville inte blotta den “svagheten”.

Lukkinen Det är ingen tillfällighet att FN vill att rikare länder ska dela med sig av sitt vaccin till fattigare länder i större utsträckning.

Tankevurpa? Förmodar du menar WHO och inte FN 😉

jonas67 Ha, brainfart grande! Givetvis är det som du säger… 😉