CharlieMcAvoy Varför har man då i så fall inte redan brutit kontraktet? Ökar ju Lundströms chanser att hitta ny klubb (nåja..) och fans och sponsorer kan sitta lugna. Är inne på @Metallica linje. Marknaden är inte superstor. Börjar ana oråd…..

Det kanske hade varit en linje, men personligen tycker jag att det vore onödigt att bryta kontraktet och stå där med bara en målvakt. Även om vi var och är många som tycker att Lundström visade tydliga brister på SHL-nivå är det ju långt ifrån säkert att t.ex. Jesper Myrenberg eller Matteus Ward, som man kanske skulle kunna plocka in “bara sådär”, skulle vara bättre alternativ.

CharlieMcAvoy Någonting gnager inom mig - som säger att Lundström blir kvar. Pajen har aldrig uttalat sig om något annat än att de är dessa två som har förtroendet nästa år. Jag hoppas verkligen jag har fel…….

Men det är väl klart han gör, de är ju under kontrakt (just nu). Hur skulle det se ut om han backstabbar en egen spelare under kontrakt?
Nu får du nog ta och andas lite, Pajen ser det vi ser och jag är övertygad om att Lundström inte är en av två målvakter i september.

Jag är till 90% säker att en målvakt vars kontrakt borta i NHL går ut nu kommer att flytta ”hem”. Sen kan jag inte berätta mer om var källorna kommer ifrån. Men något som är säkert är att man inte kommer gå in med DR och NL som målvaktspar.

Angående målvaktsdebatten. I samtliga intervjuer “Gurra” gjort från lagets omklädningsrum, så är det tomt i ena målvaktsbåset sen första intervjun.(Costmar?)

Bara en tanke.

CharlieMcAvoy Pajen har aldrig uttalat sig om något annat än att de är dessa två som har förtroendet nästa år.

Nu kanske jag är petig med ord men för mig är det exakta ord som avgör hur jag tolkar saker. Jag har inte hört Pajen uttrycka att “dessa två har förtroendet”. Jag har upplevt att Pajen konsekvent vid frågor om målvakter svarat att LHC “har kontrakt med” dessa två målvakter. För mig är det stor skillnad.

I någon lite längre intervju om framtiden så uttrycker Pajen att vi inför kommande säsong måste bli bättre på samtliga delar av laget. Kommer inte ihåg exakt hur han sa men jag tolkade det som att även målvaktssidan måste bli bättre och underförstått att vi behöver värva en ny målvakt. Någon som vet vilken intervju det kan ha varit och som kanske fått samma känsla?

• Ndur svarade på detta.

#7 är väl ändå lundströms benskydd som står där?

jonas67

Kanske den här intervjun du tänker på: https://www.lhc.eu/artikel/87p8aknkh-30c01/sammanfattning-och-nulageskoll-med-general-manager-persson

Runt 26.30 börjar Pajen prata målvakter och avslutar nåt i stil med: “Med det sagt, så klart vi tittar över situationen vi har hela tiden. Vi vill förbättra oss på alla plan, hur det nu än ser ut. Men trygg med de målvakter vi har och jag vet att det finns mer att hämta i Niklas och vi vet vad vi får av David.”

CharlieMcAvoy

1. Man måste signa med en ny målvakt
      2. Man måste hitta en klubb för Lundström, då han har kontrakt.

Lundström är inte en av två målvakter när säsongen börjar, det finns flera anledningar till detta och jag är inte ett dugg orolig.

Nu blev det klart att Högberg inte får förlängt kontrakt med Ottawa. Återse om han blir kvar i NHL eller kommer hem!

Alltså stämmer det att Högga kommer hem och vi har Högberg+Rautio i mål… det är skulle vara det bästa som har hänt på mycket länge. Snacka om skillnad mellan det målvaktsparet och Lundström+Rynnäs.

Det är nog det mest avgörande för Clubens framtid, Högberg -Bäckman-Ljungh-Kärki.
        Behöver dock även fylla på med 1 back 1center och 1 snabb och rivig vinge. Då blir jag kanske nöjd.
        Om nu Ljungh hoppar av tåget så är det skit men ändå inte katastrof. Det positiva är att föreningen
        får loss en massa cash och då får Pajen chansen till Snabba Cash nr 4.

X-(:)-X-y Lundström är inte en av två målvakter när säsongen börjar, det finns flera anledningar till detta och jag är inte ett dugg orolig.

Jag är, utan att utveckla exakt varför, av precis samma uppfattning. Jag är inte heller orolig ☺️

Förstår inte allt agg mot Ljungh.
        Ja, vi kan dividera om huruvida han gör skäl för sin höga lön, fine, det köper jag.
        Samtidigt ser jag inte att han, sett till omgivning har underpresterat heller. Stora delar av säsongen fick han bära en iskall Ojamäki.
        Jag håller med om att han inte ger ett speciellt sympatiskt intryck i intervjuer (och det är där jag personligen har mitt största problem med honom), men folk verkar förutsätta att vi får loss en passa pengar om han bryter sitt avtal, som vi kan spendera på andra spelare. Det är faktiskt inte helt säkert då sponsorer till stor del betalar just lönen till Ljungh. Finns inga garantier för att dessa skulle betala för en annan spelare.

exile82 Man kan även se det som att Ljungh bara är mer ärlig än många andra.

Jag ser definitivt helst att han stannar, finns inga garantier att vi hittar en ersättare som gör det bättre.

Högberg och hans flickvän köpte sig ett hus förra sommaren i Linköping, tror han tröttnat på att harva runt i AHL då han inte lyckats ta förstaspaden i NHL.

Tror banne mig att vi har tillbaka våran #1 till höst! 😃

Ser gärna Högberg i Cluben, så klart!
          Men är inte risken stor att stora pengar i andra ligor lockar? Vad vet vi om ev. utlandsspel nästa säsong?

Har ju svårt att se att vi skulle ha Högberg/Rautio som målvaktspar med ekonomi och speltid i beaktande. Så om Högberg kommer så kanske man behåller Lundström istället.

PuckOut Speltidsmässigt kan en i år 36 år gammal Rautio (som i sin peak varit strax över genomsnittlig SHL-målvakt) inte vänta sig mer än 20 matcher bakom en på pappret klart bättre Högberg. Ekonomin är ju en faktor, men jag tror inte att Rautio kostar såå jävla mycket alltså och Högberg skulle man säkert kunna komma överens ekonomiskt med, speciellt om kontraktet är lite längre. Då kan första året vara lite billigare för att sedan bli dyrare år två och tre (och fyra, fem sex och sju…),

Spontant känns det ju som att Högga om ngn skulle vara en person som sponsorer kan lägga en slant eller två på.