alfie wrote
@[raderad] @[raderad] @Hockeytröjan mfl...
Förstår vad ni är ute efter. Jag känner bara att det man gör det enkelt för sig genom att sätta likhetstecken mellan typ dålig spets och hårt arbetande lag etc, vilket jag upplever att ni gör. Bara för att vi har ett sämre lag på pappret innebär ju inte det att de per automatik kommer jobba hårdare, bli mer sammasvetsade, träna bättre, ha mer balanserade roller etc. Det kan ju faktiskt vara så också att vi helt enkelt har för usel ekonomi och därmed inte kan göra annat än att försämra truppen stegvis år för år. Det kan man ju dock givetvis inte förmedla utåt (vilka sponsorer skulle vilja haka på då?). Visst kan det bli så att vi gör en Malmö och presterar bättre än vad truppen visar, men i längden är det pengar som talar och Clubens trupp är på pappret för svag, oavsett vilken center som kommer in.
Om Bert får till sin idé och alla köper den, om vissa nyförvärv överraskar etc så kanske vi kan göra en Malmö, ta oss till kvarten och - om ALLT stämmer - skrälla oss vidare till en semi, men på sikt behöver ekonomin ordnas upp, annars kommer vi inte spela i SHL i många år till. Ser redan nu framför mig hur vi sitter här nästa år efter uttåg i Play In, Pajen säljer Little till KHL, det spekuleras i mäktiga namn som ersättare, Gurra lägger upp en bild på instagram på nån obskyr stad i Norrland och så dyker till slut Karl Fabricius upp som ersättare. Kan ge mig fan på att många här inne på fullaste allvar hade tvingat sig själva att vara nöjda med det också just för att det är så vi fungerar som supportrar. Vi VILL att det ska vara bra och försöker se uppsidan med allt. "Man behöver inte göra poäng för att vara nyttig. Kolla Sjögren!!!" och så appliceras det argumentet på alla som har en historik av att göra få poäng.
Generellt sett och även LHC-generellt håller jag med dig. Det finns inget som säger att ett trubbigt lag skulle arbeta hårdare, träna bättre och ha tydligare rollfördelning än ett lag med bättre spelare.
Just i detta fall, i jämförelse mellan förra och kommande säsong, är jag dock ganska säker på att det kommer märkas skillnader just på detta plan. Vi kommer ju ändå från en säsong som måste ha slagit rekord i termer av obalans i truppen och dålig träningskvalitet. Vi hade en bra center i Roy.. Blev Filip Karlsson andracenter tillslut? Sjukt.. Vi hade ett vettigt centerämne i Karlström men han fick nöta bänk/spela ytter i fjärdelinan. Den tänkta andracentern var sämst och skickades ner i tredje/fjärde han också. Jimmy Andersson som inte ens är center fick axla tredjecenterrollen. Gunnarsson som inte är SHL-mässig någonstans fick massor med speltid. Ja ni minns ju hur jävligt det var..
Jag är inte alls säker på att nästa säsong kommer att bli bra. Jag har bara svårt att se hur det kan bli sämre än förra säsongen. De största problemen från förra säsongen tycker jag att man har hittat bra åtgärder för:
Dåliga träningar, icke hårt arbetande lag -> Bert (men även typ Holös och Sebbe)
Total förvirring i rollfördelningen -> Fyra nya centrar med tydlig hierarki
Gunnarsson med massor speltid -> En bred backsida med nio backar
Vi har vår stjärncenter kvar att värva. Oavsett vem det blir så kommer laget totalt sett vara ganska trubbigt men med intressanta element i lovande spelare som exempelvis Törna, Frycklund, Olle, Hampus, Max och Ginning.
Tillslut handlar det ju om man tror på detta eller ej, eller rättare sagt till vilken grad.
Nils tror förmodligen på SM-guld. Alfie du verkar höra till de mer skeptiska. Själv tror jag att vi har goda förutsättningar att få ihop ett lag, men vi saknar spets för åtminstone topp fyra. Får vi ihop ALLT kanske vi kan kriga till oss en femte-/sjätteplats. Där någonstans ligger min förhoppning.