alfie wrote
Gillar dina inlägg Gripen men det senaste blir jag rädd för. Gillar såklart tänket med långsiktighet och krigarmentalitet men med det där laget blir det en kamp för att undvika nedflyttning 8 gånger av 10. Det behövs spets och även om det finns potential i t ex Hedberg och Johansson så är det ett jävla risktagande att räkna med att dessa ska bära laget offensivt. Lill-Kenta känns även det bakåtsträvande och fegt. Om motivationen är "etablera ett stabilt grundspel" så är det inte ett grundspel som spelades för 10 år sen som behövs.
Och kom igen - Joachim Rohdin!? Var det inte tydligt nog senast han var här att han är själva definitionen av Hemlin-mellanmjölk?
Jag håller absolut med om att det ser trubbigt ut framåt, däremot så håller jag inte med om att truppen är så svag så att den skulle riskera nedflyttning. Hedberg och Johansson har faktiskt tillsammans inte ett så himla mycket lägre poängsnitt än bröderna Olimb (nåja) och då ska det tilläggas att de förstnämnda till skillnad från de senare bidrar med mer än bara poäng.
Tyvärr så är jag redan nu ganska säker på att vi inte kommer vara ett av lagen som kommer slåss om SM-guldet säsongen 18/19. Vi kommer tappa hälften av våra forwards och vi har inte ekonomi nog att på en silly season värva ihop en riktigt slagkraftig forwardsuppsättning. Att vi som vissa verkar hoppas på skulle lyckas plocka "hem" både Bäckman, Dahlbeck, Sjögga och Zacke samtidigt som vi behåller Roy är nog tyvärr bara att glömma.
Som jag ser det så har vi två alternativ till nästa säsong. Antingen plockar vi återigen in ett gäng halvtrötta gubbar som har sina bästa år bakom sig och "spelar av" ännu en säsong. Vad poängen med det är kan jag inte se. Eller så gör vi något konstruktivt av säsongen trots att vi inte kommer vara med och slåss i toppen. Etablera en ny kultur i spelartruppen, spara in lite pengar, bygg upp en stabil stomme av utvecklingsbara och hårt arbetande spelare som sedan till säsongen 19/20 kan spetsas med ett par mer namnkunniga nyförvärv så att vi därigenom kan vara med och slåss om guldet.
Min åsikt är att vi just nu inte har någonting som är värt att bygga vidare på under kommande säsong så jag tror vi skulle må bra av att under en säsong övergå till att spela gammal klassisk, stabil "skolbokshockey". När detta väl är gjort så kan vi plocka in en yngre tränare som kan polera och modernisera spelidén.
Jag håller med om att Rohdin var riktigt kass sist han var här men jag tycker att han har haft en fin utveckling nere i Karlskrona och förtjänar en andra chans.