Jag förstår faktiskt inte det där snacket om att "det är en lång säsong" och att man därmed vill fördela tiden jämnt mellan fyra kedjor av den anledningen. Jag förespråkar hårdare matchning av de som är heta för dagen, även i grundserien. I NHL spelar de ytterligare 30 omgångar och har ett ännu längre slutspel. Ändå nöts toppbackarna i 25-30 minuter per match i snitt och toppcentrar (som spelar special teams) ligger runt 21-22 minuter i snitt. I SHL är motsvarande siffror typ 21-22 minuter för toppbackar och 17-18 minuter för toppcentrar/forwards.
Visst, isen är större här men enligt mig känns det märkligt att det ska vara en sån brutal skillnad. Visst, NHL-spelare är bättre, men de behöver inte vara bättre tränade.
Alltså, kan Erik Karlsson spela 28 minuter per match i 82 matcher och ändå kunna höja sig när det är dags för slutspel så kan Kristian Näkyvä (eller Chad Billins eller någon annan som är het/i form) spela åtminstone 25 minuter per match i 52 omgångar. Motsvarande för centrar/forwards.