Personligen är jag ett fan av Pajen och jag tycker han har varit helt ok denna säsong. Dessutom räknar jag med att han växlar upp i slutspelet. MEN... ska vi ta det där steget från ett lag 4-5 i SHL till att hota Skellefteå och Frölunda så anser jag att vi behöver ha en starkare centeruppsättning. Inte minst med tanke på att skador alltid uppstår och vi aldrig vet vem som kliver av en skoter och trampar snett inför en kvartsfinal.
Jag skulle vilja ha:
- Roe
- KLASS
- Pajen
- Fogen
Stand-in: Sebbe
Stand-in vid kris i serielunk: Daniel Håkansson eller Philip Rondahl
Om klasscentern heter Sjögren, Lander, Rasmussen eller annat intressant kan man ju ägna en vår och sommar att dregla åt men principen tycker jag är intressant och värd att satsa på. Främst för att man kan plocka bort vem som helst i centeruppställningen och flytta upp underifrån utan att tappa för mycket. Innan vi avfärdar detta pga "för dyrt" tycker jag man kan titta runt på övriga truppen och se vad man betalar för. Hur mycket skulle vi spara på att ta tillbaka Johansson från Mora och ersätta Rautio? 60K i månaden? Hur mycket lyfter Fredric Andersson(50?) och hur mycket skulle vi egentligen tappa på att ha en spelare på juniorkontrakt där?
Vad gäller Linus Johansson så är han en intressant spelare som vi diskuterade redan förra året när han och hans kedjepolare krossade allt motstånd i Norge. Personligen är jag förtjust i hans storlek. Men om Evertsson fått nobben så vet man att det inte rör sig om något fyndpris på Johansson. Nog för att han kanske väljer en bättre helhet mot en sämre lön men inte hur mycket sämre som helst. Värva allsvenska spelare som inte är svinbilliga är jag helt enkelt mycket tveksam till.
Jag anser att vi ska slanta upp rejält för KLASS och sen fylla ut med egna spelare som tillåts ta kliv, typ Lilja, Gallo, Blomman mfl. Spelare som har offensiv uppsida och som skulle kunna blomma ut bredvid bättre medspelare och med mer förtroende från tränarna.
På backsidan tycker jag det ser mycket angenämt ut. Vi har otroligt mycket att plocka från men även där måste de ges utrymme och förtroende. Men säg att vi inte lyckas behålla Rahimi(jag kommer sakna honom) så tycker jag att vi ska slanta upp för Junland, en landslagsback från bygden med ledaregenskaper. Ett profilnamn i SHL och en spelare som direkt gör oss mer skräckinjagande.
Jag ställer mig dock tveksam till att omedelbart jaga ersättare till Rahimi utifrån. Vi har Calle Dahlström(fortfarande bara 21 år gammal) som tagit ett tydligt kliv i år som mäter 193 cm och 102 pannor samt två juniorer i Gabriel Carlsson(19) och Calle Crantz(18) som båda mäter 193 cm, de också. Anton Karlsson är en tuff jävel som knappast saknar storlek och till detta har vi succémannen Billins och vår nya landslagsspelare Gustav Forsling. Lägg till att Petter Hansson är en spännande spelare och jag ställer mig frågan: Vem är värd 150-200K i månaden som förstärker det här laget mer än om vi skulle lägga pengarna på en klasscenter? Almen Bibic?
Färskt i minnet har man också att Urbom har floppat i Skellefteå och Lauridsen knappast varit någon hit i Frölunda.
Summa: Byt Rautio mot Johansson, ut med Freddan, värva ingen ersättare till Rahimi - Slanta upp för en riktigt jävla bra center i bra ålder som passar in i vårt sätt att spela.