Hehe. Du får ursäkta min "något" grova generalisering som du citerar Frankie :wink: Ndur är något på spåren!
- Håller helt med! Förespråkar ingen Taffe-typ jag heller. Tror bara att det kostar för mkt att värva in en 2:a center och sätta pajen, med hans förmodade lön, i en tredjelina och trycka ner Fogen i en fjärde i förhållande till vad vi kan lägga på andra poster då. I min värld så ser jag hellre att pajen är kvar där han är och vi kan lägga pengar på annat. Tycker de gör ett bra jobb defensivt idag och jag tycker att hela laget i stor gör ett jäkla bra jobb. Det jag saknar idag är en två decimeter längre David Rautio men jag är förbannat nöjd med den korta versionen som vi har hos oss ändå 😃
- Självklart inte och det hoppas jag inte du tror att jag tror heller. Isånna fall hade jag förespråkat en omläggning av hela backlinjen. Jag tittar bara på det faktum vad Welch ställde till med med hans spel när modo vann hemma i saaben och hur jävla förbannad jag var på honom och inser, med en titt på tacklingsligan, att Rahimi kommer lämna ett hål när nästa back i den tabellen ligger på tionde plats med 18 hits. Jag behöver inte förlänga med Rahimi, snarare tvärt om. Jag säger inte att vi ska ersätta Rahimi med en landslagsback eller liknande. Kan jag bara få 2/3, eller åtminstone 50%, av alla hans tacklingar i år så är jag nöjd! Vi har 6-7 andra backar som kan "spela" pucken. Då kan det vara gött med nån enstaka som kan tackla den som har pucken med när det drar ihop sig till våren... Sen ska det ju inte vara en gammal krigsveteran från NHL med noll passningsförmåga. Du fattar säkert 8)
- Jag tycker inte man kan titta på det med de ögonen att de konkurrerar om samma plats för det finns ingen back idag som konkurrerar om den roll som Rahimi spelar för laget. A Karlsson konkurrerar ju inte direkt med 18 tacklingar. Och jag är inte så trångsynt så jag bara tittar på siffrorna, ser mer på rollen som han har. Rent historiskt har vi ju lyckats med ett antal AHL-värvningar eller liknande till forwardsplatsen, varför skulle vi inte kunna gräva fram en Rahimi-light typ på samma sätt utan att det kostar skjortan och att det t.o.m. blir billigare än Rahimis lön idag?
- Håller helt med. Återstår att se hur det går i slutspelet. Tror Frölunda var ganska avundsjuka på våra fysiska spelare när vi slog ut dem i kvarten...
Det ena behöver väl inte utesluta det andra för övrigt. Det är ju inte så att jag förespråkar ryggsäckshockey precis... 8) Tror bara att Roe-Sjögren-klass-Pajen-Fogström kostar mer än vad det smakar sett till hela laget. Risk för att det kan bli ett par mål extra framåt men desto fler mål bakåt. Ta från Rahimis lön och lägg på Junland. Ersätt Rahimi med en något billigare fysisk back. Det här med att det inte får var en back som spelar fult. Jag tycker Rahimi mestadels spelar schyst och jag hatar Tollefsen. FBK-fans tycker att Rahimi är en mördare och ser Tollefsen som Maria Magdalena i jämförelse med Rahimi, och de tror verkligen på det. Vi ser ju bara vårt eget. Gemensamt för båda är att de sätter griller i huvudet på motståndarna. Skulle Rahimi hamna i Luleå så kan vi nog ge det ett år, sen är han inte så älskad av oss längre :lol: Det är lätt att stirra sig blind på hur många minuter de drar på sig i båset och glömma hur många PP de fixar med sitt spel! Det vi säger om Johansson har vi sagt om Högga för ett par år sedan och backar vi sa vi samma sak om Engstrand. Som jag sa, likt många andra klubbar så var säkert tanken att Högga skulle blomma ut bredvid en ruttad målvakt. Inget fel i det, det konceptet har lyckats förut. Våra juniorbackar har blommat ut bredvid killar som Junland, Rahimi, Mange m.fl. Vrana hade inga dåliga kedjekamrater stundtals han heller. Nästa år ska Högga eller Johansson blomma ut bredvid: Högga eller Johansson.. Just saying! Det är en chansning som kan ge mycket pengar till övriga men kan också sänka laget. Det är ju ingen hemlighet att man vinner guld med en bra målvakt. Då chansar jag hellre med att ha kvar pajen där han är och lägga pengarna på:
- Förläng med Junland - Ta lite kosing från Rahimis lön
- Värva in en Rahimi-light - ta resterande del från Rahimis lön
- Ersätt Sören med en Hardt-light typ, leta i HA - Inte den blekaste om vad Sörens lån kostar men ersättaren kostar säkert lite till.
- Ta in Rhett på artist från oktober - borde väl bli samma peng men att han tjänar mer per månad
- Ta in en målvakt som själv kan vinna matcher åt oss. Behöver inte vara någon KHL-målvakt. Bara nån att lita på helt enkelt. - Rautios lön och lite till.
Ut med Hardt, Rahimi, Freddan, Jakobs, Sören, Rautio och eventuellt Johansson. Då får vi forwards (med en juniorcenter som kommer in för att lära), backar (med utrymme för eventuell AHL-tur för någon av juniorerna där vi fyller på underifrån) samt målvakter som följer:
Lilja - Roe - Gordon
Little - Pajen - Hardt-light (Rhett i oktober)
Gallo - Fogen - Törna
Juniscenter/Sebbe - Sebbe/Juniscenter - Blomman
Brissle
Junland - Karlsson
Billins - Dahlström
Forsling - Rahimi-light
Hansson - Carlsson
En målvakt som vinner matcher på egen hand samt Högga. Gallo/Törna/Blomman får kriga om en plats i 3:e line när Rhett kommer in. Dina teser är dock intressant och jag tar gärna en öl över ämnet nån dag men nu måste jag fan vila fingrarna :lol: