Tänkte ge mig på en jämförelse av årets LHC-upplaga jämfört med förra säsongens:
Tränare:
Melin, Tangnes, Hävelid vs Tangnes, Montén, Östman
Melin är ju ett oerhört etablerat tränarnamn och ska ha goda egenskaper som lagbyggare exempelvis. Förra säsongen minns jag dock mest hur frustrerad man var på hans uttryckslösa minspel, hans ickebefintliga matchcoaching etc. Hävelid som ju var backansvarig hade man ju också lite mer att önska utav. Bäckman - Mange till exempel. Jag är glad att vi får in friskt blod, hela vägen från Emvall till den nya tränartrion - som jag tror på. Jag ger årets tränartrio ett plus jämfört med förra säsongens dito!
Rautio (Högberg) vs Högberg (Rautio)
Jaa.. Ett ganska likartat målvaktspar 😉 Om Högberg kniper förstaspaden vilket jag tycker är otroligt viktigt så blir det ett plus för denna säsongs förstakeeper. Det kommer märkas i slutspelet. Då måste Högberg stå och han måste göra det jävligt bra.
Junland - Rahimi
Bäckman - Mange
Karlsson - Dahlström
Carlsson
(Hansson, Forsling)
vs
Junland - Rahimi
Karlsson - Billins
Dahlström - Forsling
Carlsson/Hansson
På pappret kan man (läs: Linus Nordberg och andra experter) ju lätt tro att backsidan har försämrats till denna säsong. Stjärnbackparet Bäckman - Mange är borta. Vi som följer LHC slaviskt vet att det var just detta backpar som var vår svagaste länk i slutet av säsongen. JVM-succen Gustav Forsling var dessutom skadad. Till denna säsong får vi in Chad Billins som många snackar om som något slags fynd. Forsling är hel och taggad och våra duktiga unga backar är ett år äldre. Jag tycker att backsidan ser riktigt intressant ut även om den precis som förra året är väldigt känslig för skador på nyckelroller. Jag ger ett stort plus här!
Little - Pajen - Gordon
Hardt - Roe - Rakhshani
Lilja - Fogström - Sörensen
Sebbe - Freddan - Törnqvist/Blomberg
vs
Little - Sjögren - Hardt
Fliks - Taffe - Vrana
Salle - Almtorp - McDonell
Sebbe - Freddan - Sundh/Törnqvist
8 av 13 forwards är utbytta till denna säsong. Det är mycket som ska fungera och om det gör det kan det bli bra. Det som måste kallas för fjolårets förstakedja med Little - Sjögren - Hardt blir oerhört svårslagen. Tappet av Sjögren är det enda som känns riktigt tungt. Jag tycker dock att ovan föreslagna förstalina bör ha ungefär samma karaktär som fjolårets. Little får en stor tvåvägscenter och en rivig jävel som köttar på andra kanten - som förra året. Den föreslagna andralinan känns också intressant - Kortväxt men väldigt hårt arbetande rakt på mål-killar som har mycket puck i sig. Det är befriande att vi äntligen har en riktigt spännande tredjekedja. Fogström är en bättre center än Almtorp och på kanterna är det två talangfulla yngre killar som är på väg uppåt i sina karriär. Med tanke på hur Taffe vek ner sig i slutspelet så hoppas jag verkligen på ett plus totalt sett även här. Sett över fyra kedjor - mer fart, mer vilja och mer karaktär.
Ja... bara plus jämfört med förra året i en måhända något optimistisk analys. Det måste väl innebära SM-guld? 😃