Då var laget spikat! Jag tycker att det känns intressant. Som många varit inne på känns det som årets LHC-upplaga har en helt annan karaktär än vad vi är vana vid. Det kommer gå snabbare, krigas mer, mer rakt på och vara tuffare men vi kommer få se färre mål som kandiderar till säsongens snyggaste.
Det tar emot att skriva men under vårens slutspel var det helegna backparet Bäckman - Mange vår klart svagaste länk. De är borta nu. In kommer istället Chad Billins och världslags-Forsling som ju oturligt fick handleden skadad förra säsongen. Karlsson, Carlsson, Dahlström och Hansson är ett år äldre och kommer förhoppningsvis ta kliv framåt. SHL:s bästa backpar är dessutom kvar i laget!
Något som är otroligt viktigt är att Högberg snäppar upp sin lägstanivå. Rautio är tyvärr för dålig för att ta oss långt i ett slutspel. Det är jag tämligen säker på. Därför är det onödigt att låta målvaktsparet spela 50/50. Högberg bör istället ges en ordentlig chans att knipa förstaspaden under grundserien för att sedan komma in med fint självförtroende när det börjar dra ihop sig.
Så här vill jag se laget:
Högberg (Rautio)
Junland - Rahimi
Karlsson - Billins
Dahlström - Forsling
Carlsson/Hansson
Little - Pajen - Rakhshani
Hardt - Roe - Gordon
Lilja - Fogström - Sörensen
Sebbe - Freddan - Törnqvist/Blomberg
En fundering är om man ska behålla backparet Junland - Rahimi. Jag tycker att man ska det, de är så pass bra tillsammans. Med Rahimi får Junland möjligheten till en offensivare roll än om han hade parats ihop med någon annan. Karlsson och Dahlström får agera defensiva pjäser i andra och tredje backpar där Billins och Forsling får stå för det offensiva. Carlsson/Hansson som sjundeback om man har tänkt sig att rulla på sju backar, vilket jag tror.
Gällande kedjeformationerna ser det jävligt intressant ut. Det kommer gå undan - i alla kedjor. Slår det väl ut kan det här bli riktigt riktigt bra. Samtidigt måste man vara ärlig och erkänna vissa frågetecken för Pajen, Gordon, Rakhshani och Roe. Har Rhett kvar slutspelsformen? Är Pajen för gammal? Hur passar Gordon på stor rink? Roe.. Ja vem är det ens?
Så.. Det är all pessimism jag tänker bjuda på. Jag väljer nämligen att tänka tvärtom. Jag tror att Pajen håller hög nivå minst ett par år till, Gordon och Roe kommer göra succé och Rhett kommer bli en favorit i slutspelet. Kan det bli september snart? 😃