Säger som de flesta andra här... Jag är en stor hockeynörd och gått frekvent på LHC matcher sedan tidigt 90-tal (ja, när du Mäki var en av stöttespelarna i laget, tiden går fort!), men på senare år, främst senaste 3-4, gått mindre och mindre på matcherna. Varför? Ja en del är ju den uppenbara, man blir äldre och får svårare att vara spontan och bara "komma iväg" som förr, idag krävs planering. Jobb (jobbar natt sedan 5-6 år tillbaks, 21-07 pass, av någon anledning så lyckas jag alltid pricka in mina jobbnätter när ni har hemmamatcher, fast jag bara jobbar 65% nuförtiden :S) & familj och barn tar för mycket tid och energi. Försöker iaf komma iväg på runt 10 matcher per säsong.
Jag har inte Cmore personligen men jag förstår dilemmat där, det bringar stora pengar till lagen samtidigt som de "snor" publik, säkert minst 1000 pers per match som skulle gått om nu inte Cmore existerade på samma vis som idag utan mer när man var yngre då Canal+/supersport och allt vad de hette, som mest visade "veckans match", ville man se andra matcher (alla LHC matcher) fick man betala extra i pay-per-view och då lockade det ju mer att lägga den pengen på att gå och se live.
Och sen var det som flera andra säger här inne, kompisgäng-hockey-öl GÅR IHOP! Det är flera gånger jag pushat polare att gå och se hockeyn live (när jag själv hittat gap i schemat) och får då 9 av 10 gånger som svar "äsch, men då måste jag slänga i mig något käk nu innan och det hinner jag inte, går ju inte äta något vettigt på plats". Eller den ännu vanligare "vi går till krogen och ser matchen istället, då kan vi dricka god öl i lugn och ro, inte det där dyra blasket som man måste halsa på 15 sekunder efter man väl kommit fram i kön för att åter vända och springa tillbaks för att inte missa matchen.) På senare tid så har jag fått tag på sittplatser för hyfsade priser och gått och då upptäckt en till brist i form av när det är paus och man vill hinna med att både slå en drill och hinna ta en öl. Ni har börjat öppnat ölservering längst upp i arenan vid sittplats (på helger vad vakten där uppe sa), det är en smart idè, men samtidigt blir det smått omöjligt att hinna både gå på toa och köpa ölen (finns ej toaletter vid den serveringen) då de som de kan ta in fylls upp direkt. Det hända mig i två raka periodpauser att man varken kom in där eller två andra ställen längre bort, fast det var långt ifrån fullt. Om det gick att dricka öl under matchen (vissa kontrollerade sektioner givetvis, risk för mindre kaos annars) så tror jag den där hetsen skulle försvinna och folk skulle känna en mer njutning av både matchen och den där ölen. Som det är nu så får flera tusen pers panik under periodpausen för att just hinna den där ölen och sen känner man av blåsan på samma gång från ölen i förra pausen, och oj där var det världens kö till toaletten också, så äntligen klar, ojfan där stod det 20 pers före mig i kö till ölen också, kolla klockan, oj 2 minuter kvar till perioden ska börja, JA ÄNTLIGEN FRAMME, EN ÖL TACK!!! Oj 30 sekunder till matchen börjar, svep svep, spring, spring...... Allt ska man hinna på en kvart. Allt kan skötas smidigare under kontrollerade former. VARFÖR kan man inte fixa sektioner där man kan få dricka mellanöl under match? Det finns ju som någon annan påstod i många andra lag? Och i alla lag i NHL, som SHL så gärna vill apa efter. Varför inte försöka apa efter mer NHL i det som lockar "runtom hockeyn" i form av service som de i nordamerika faktiskt är riktigt bra på.
Man kan gräva ned sig i många små detaljer som många tagit upp här och jag köper dom helt och hållet också, många bäckar små osv. Många smågrejer som stör och byggs upp till en otillfredsställd känsla. Men jag tror starkt på att produkten på isen är det viktigaste och att visa upp den produkten under en kontinuerlig tid. Just det sista är utmaningen i dagens "SHL" då vi inte är världens näst bästa liga längre, snart är vi kanske inte ens topp 5 i världen... Många utländska ligor jagar våra stjärnor och det är svårt att behålla "stommen" mer än 2-3 år som mest och som trenden varit senaste åren så har vi fått byta ut i princip hela första och även andra kedjorna, det gör att gemene publik har svårare att ta till sig "VI mot DOM" känslan som fanns mer förr, då man knappt har koll på vilka spelarna är i egna laget, t.o.m kommentatorerna har svårt att kunna uttala spelarna rätt så lite koll de har... Jag, som jag tror många andra, skulle vilja se en annan lagkonstruktion i framtiden. LHC har lite som tradition att satsa hårt på att ha en riktigt, riktigt bra första kedja för att sedan ha sämre kvalitèt och mer "bunker" spelare att fylla ut med som knappt sticker ur mängden. Iår har vi bättre spridning på första och andra kedjan, men saknar de där riktiga karaktärspelarna. LHC har alltid varit ett spelskickligt "lirarlag", men jag är övertygad om att den fysiska aspekten lockar folk lika mycket som målen. De spelarna behöver inte vara tokdyra eller försvinna per automatik till NHL/KHL direkt efter 1-2 säsonger. Publik kan köpa att ett lag inte vinner varje match, sålänge det är KAMP och VILJA i varje match. Det tror jag varit del i publikstapp. Så har det varit lite för min del iaf för man vet inte riktigt vad man ska förvänta sig från match till match... Antingen är det bländande spel eller så är det mellanmjölk och till synes, väldigt ointresserade spelare på isen. In med mer karaktär spelare till nästa säsong (som jag skrev i ett tidigare inlägg här) där det blir underhållning på annat håll än bara klapp klapp spel så ska vi se att fler folk kommer.
Om man kan förvänta sig en kvalitè i spelet på isen, att känna sig "nöjd" (eller nöjd är man väl aldrig efter en förlust) att laget ändå spelat riktigt bra hockey och de gjorde allt de kunde. Du kan jämföra tongångarna efter förlusten i tråden "Linköping HC - Frölunda, 18/11 kl 19:00" mot "Linköping HC - Växjö, 11/12 kl 19:00" t.ex... Det är skillnad på förlust och förlust, även om man förlorar så ska det vara god underhållning på isen och spelarna har riklig lön för att åtminstone kämpa och smälla på i närkamperna. Det är de där ojämna insatserna som man tappar mycket publik på i min mening, man vill vara "garanterad" en viss form av underhållning för de pengarna man lägger, även vid förlust. Nu ser det bättre ut iår än på många säsonger, men de där "plump matcherna" finns fortfarande. Jag tycker inte riktigt man kan rättfärdiga det på något vis på denna nivå.
Jag ska inte svamla iväg för mycket nu, många andra har tagit upp alla andra "små grejer" här och var även jag stör mig på som helt klart kan förbättras. Men för mig skulle det göra mycket om man 1. fixade bättre ölutbud och sektioner man kan få dricka under match. 2. Man satsar mer på klara roller i laget, satsa mer på ett hårt arbetande lag med fler karaktärspelare än "klapp-klapp" lir som ofta har en tendens att fungera i medvind för att bli mindre effektivt när det blir mer hårt och tillknäppt spel som i slutspelet & försöker jobba mer långsiktigt än att ta in spelare på "kort sikt" ska leverera bara för att dra vidare (svårt, jag vet).