Wayne wroteVad är det som händer i vår kära stad? Varför har folk slutat gå på hockey? Detta börjar bli pinsamt!
Jag skulle vilja veta hur LHC jobbar med denna fråga? Vad gör dom för att locka folk till hallen? Jag som brukar gå på varje match (sjuk idag) har aldrog fått något erbjudande tex. Vad lockar dom med? Det är dags att ta den här frågan på allvar och Anders Mäki får gärna komma in och berätta för oss dödliga vad som sker.
Varför inte fixa hockeybussarna igen för människor som är gamla? Som inbiten supporter sedan tidigt 90-tal blir man jävligt orolig och det gör ont i LHC hjärtat!
Hallå Wayne och ni andra,
Självklart är vi inte alls nöjda med utfallet av publiksiffrorna och självklart jobbar vi med frågan både på kort och lång sikt. I det löpande vardagsarbetet har vi 2,5 resurs som enbart jobbar med biljetter och de har fått ut ca 18 000 biljetter via olika kampanjer. Detta är ungefär som de senaste åren så bortfallet i år på ca 1000 per match är inte här. Däremot så väljer vi våra kampanjer mot grupperingar som inte så ofta går och därför gläder det ju att Wayne inte fått något erbjudande, då han ändå går nästan varje match... Men om du är ståplatsbesökare så glöm inte att redan ordinarie pris för säsongskort där (1295) förmodligen tillhör det bästa erbjudandet i SHL.
Vi vill heller inte göra så många fler kampanjer än det vi redan beslutat, annars riskerar vi att underminera allt vad ordinarie priser och säsongskort heter. Vi måste jobba tvärtom, skapa ett större värde, helst en hype, över att komma till arenan. Men det är inte lätt i arenaidrottssverige just nu....
På litet längre sikt jobbar vi givetvis med olika undersökningar, erfarenhetsutbyten, diverse experter etc. Det vi har konstaterat är att de två vanligaste orsakerna som folk tror, är det inte. Det ena är biljettpriserna och det andra marknadsföringen. Priserna är inte höjda sedan vi gick in i Cloetta Center 2004, faktiskt på många matcher och platser, sänkta. Marknadsföringsmässigt har vi inte tagit bort någon del genom åren utan istället ökat med olika delar på vägen.
Folk vet att det är hockey på hösten och vintern men väljer att följa matcherna på annat sätt. Och det finns ju massor av sätt att göra det på, mobilen, plattan, TV, radio, textform, Correnlive, Sportbladet, Expressen etc etc.
Tyvärr hjälper inget av dessa sätt Cluben och det är synd.
Vi jobbar naturligtvis på. Det som oroar är att det inte kommer fler trots att laget spelat grymt bra på hemmaplan. Ok, förutom de två senaste då. Det är ändå kärnprodukten, laget på isen, som är viktigast och som skall attrahera folk. Sedan kan vi krydda med litet Sture här och en DJ där, hyfsad mat att få i sig, men visst är hockeyn viktigast?
Nu har vi ett möte med WL på onsdag och ska givetvis prata om denna viktiga fråga. Men vad säger ni andra, kom gärna med tips och idéer! Glöm dock inte att vi pratar förstås både sitt- och ståplats. Och det finns nästan 7000 stolar att fylla...Hur gör ni som läser här förrsten? Är ni alltid på plats? Om inte, varför? Var ni tidigare år? Skillnaden?
Gällande bussarna så finns flaggorna kvar (marknadsföring) men inte Hockeybussarna. Det är ett sexsiffrigt belopp som det skulle kosta Cluben att ha igång dem och ingen kalkyl har lyckats motivera det... Då det bara är fyra minuters promenad från Resecentrum så räcker det. Det är nog mer ett vanemönster efter många år som behöver brytas.
Slutligen, att koppla publiksiffrorna till att Mike slutar är bara löjligt. Men samtidigt helt OK, det är ju för alla galna funderingar, rykten och idéer som ett sånt här forum är till för...Däremot håller jag med dig, SargUt, jag tror helt klart på klubbhjärtat. Det är något jag kommer att jobba stenhårt för, att få fler som älskar LHC, Linköping, Cluben... Även här är alla tips och idéer välkomna! Hur får vi fler med ett grymt blått LHC-hjärta?
// Anders M