[size=150]Därför tror han på semifinal[/size]
Han säger att han kommer att fira en hel vecka om Linköping HC vinner det efterlängtade guldet. Supportrarnas ordförande Niclas Wilhelmson säger att han i år tror på semifinal. Men drömmer förstås om mer.
– Spelarna står upp för varandra, det känns bra i laget i år, att det finns en bra känsla för att spela här. När man skulle kunnat få bättre betalt på andra ställen, men ändå väljer att spela här blir man populär hos oss, säger White Lions-basen.
Vad säger du om säsongen i stort i SHL i hittills?
– Det var en grym start, viktigt med en bra start. Sedan har det blivit en del skador, och dåliga perioder. Jag tycker att vi har två bra målvakter, där Jakob har klivit fram på sistone. Vi är bättre mot bra lag, men saknar motivation ibland.
Hur slutar det?
– Jag säger semifinal, men det handlar om att få en bra placering i sluttabellen.
Vad blir viktigt i slutspelet?
– Målvakterna och spelet i special teams. I boxplay har vi alltid varit bra, men power play kan bli bättre.
Niclas Wilhelmson är Linköpingskillen som växte upp i Skonberga, Hackefors och Hjulsbro och mycket sport var det i ungdomen. Bandy, fotboll, innebandy, ishockey och basket testades.
– Jag har gjort mål i LM för Hjulsbro, men A-laget var lite för bra när jag kom upp. Svårt att ta plats, säger Niclas.
I pojklaget i hockey bildade Niclas backpar med Andreas Sundin som formligen öste in poäng. Niclas fick täcka hemåt, bra på skridskorna som han var. I innebandyn spelade han i trean med KFUM och Vikingstad.
All aktiv idrott lade han av med i 21-årsåldern, hockeyn långt tidigare än så.
– Det var träningar fem dagar i veckan och flera matcher varje helg. Svårt att få ihop tiden, säger han.
Tiden fick Wilhelmson i stället som supporter där han redan som liten tioårig knatte stod i utkanten av LHC-klacken på matcherna i Stångebro.
När LHC gick upp i elitserien höll han först på två lag, även Färjestad, men med tiden blev det bara LHC.
– På 15 år har jag bara missat tio hemmamatcher, säger Niclas som varit medlem i White Lions i över ett decennium och ordförande de senaste fem och ett halvt åren.
Vad betyder LHC för dig?
– Jag har mina vänner kring hockeyn och ser allt. Det blir en del av livet. Det tar stor plats i min vardag.
Vilka är dina bästa LHC-minnen?
– Underhållningen på isen när klubbens bästa kedja genom tiderna Huselius, Morrison och Knuble spelade. Jag minns också de gånger vi slagit ut HV. Samtidigt hade jag säkert mått bättre om jag inte hållit på LHC, alla gånger det varit glädje men där vi fallit på målsnöret. Att vi slagit ut HV har varit skön revansch för den gången vi i SM-final hade 2–0 i matcher och 3–1-ledning i den tredje matchen. Det var roligt tills HV började sin vändning.
Niclas Wilhelmson påpekar att White Lions inte är en officiell supporterklubb och tar därför inga order från klubben. White Lions stöttar alltid laget, men behöver inte stötta ledningen.
– Relationen har aldrig varit konfliktfri med klubben, och vi kan sätta oss emot. Men Hemlin och Emvall har gjort det bra och jag gillar Roger Ekström som ordförande. Vi uppskattar när vi informeras i förväg när det gäller spelare som kommer eller går. Så vi får säga vårt.
– Samtidigt kan vi tycka en sak först och sedan ändra oss. Vi blev upprörda den gången Chad Kolarik fick lämna, men vi kanske förstod anledningen senare. Andreas Jämtin ogillade vi när han värvades, men vi ändrade oss när vi såg hur mycket han gjorde för egna laget.
Niclas Wilhelmson gillar när det står i kvällspressen att andra fans ogillar White Lions. LHC-fansen vill vara fruktade, omtalade, och jobbiga att ha emot sig. Samtidigt vill han att White Lions ska vara välkomnande i Linköping och att fler, även föräldrar med barn, ska känna sig hemma på föreningens sammankomster inför matcher.
– Vi blir fler och det är roligt, säger ordföranden.
Hur har supporterkulturen förändrats?
– Den är mycket snällare nu. Det var mycket mer fula ord och dåligt språk förr. Från 90-talet till 00-talet halverades det och från 00-talet till nu har det halverats en gång till. Så är det faktiskt.
Niclas Wilhelmson drömmer om att LHC i framtiden kan äga den egna arenan. Det skulle göra allting stabilare, och underlätta en fansplats-ombyggnad som det pratats om efter de omtalade hånen mot den omkomne HV-supportern.
– Att ha klackarna på var sin sida är en jättebra idé, hoppas det är möjligt att bygga om. Då skulle vi kunna fokusera mycket mer på det som händer på isen, säger White lions ordförande.
Hur har säsongen varit på läktarplats?
– Höga berg och djupa dalar. Bra på stämning på lördagsmatcher när vi kan ha större samlingar på stan. Men på tisdagarna har det varit tystare, konstaterar Niclas Wilhelmson.