LULEÅ
Vem använder flest tjuvknep?
– Nu ska jag formulera mig så här; under tiden ”Bulan” Berglund är coach är spelarna väldigt medvetna om att de inte ska ta utvisningar. Därför har tjuvknepen i det laget uteblivit. Men måste jag säga någon så får det bli Fabricius (Karl). Han är en fläkt som spelar på gränsen. Kanske inte fulknep i den bemärkelsen, men han rör om i grytan.
Vem är lagets gentleman?
– Jag uppskattar diskussionerna som jag och Johan Harju har.
Vem har mest synpunkter?
– Det är nog Niklas Olausson.
FÄRJESTAD
Vem använder mest tjuvknep?
– Steen (Oskar). Man får ändå älska honom som tillför en sådan energi.
Vem är lagets gentleman?
– Det finns otroligt många gentlemän i det laget, men får jag lyfta fram flera?
Visst.
– Wikstrand (Mikael), Theodor (Lennström) och Johan Ryno är fantastiskt trevliga. Men egentligen borde jag inte nämna någon, för då glömmer jag någon. Jag svarar kollektivet ändå.
Vem har mest synpunkter?
– Det är Ryno, så klart. Han har verkligen synpunkter i konstruktiv kritik. Han vill vara med, förstå och veta.
FRÖLUNDA
– Mats Rosseli Olsen.
Vem är lagets gentleman?
– Det är ju Joel Lundqvist.
Vem har mest synpunkter?
– Jag svarar Joel här också. Det är intressant, han har mest synpunkter men också den största gentlemannen.
DJURGÅRDEN
– Brodin (Daniel). Jag är kanske tråkig i mina svar, men jag gillar ju spelare som sysslar med tjuvknep och som vet att det också kan gå åt helvete om tjuvknepen blir en faktor för skada.
De spelarna som får er att utmanas?
– Ja, dels det men också som ger en extra krydda till publiken. Det är såna spelare som vi domare älskar att döma och motståndarspelarna hatar att möta. Utan den ingrediensen hade sporten varit tråkigare.
Vem är lagets gentleman?
– Henrik Eriksson. Av den erfarenheten, och de matcherna jag genomlidit, upplever jag honom som otroligt ödmjuk. Jag får känslan att han bryr sig om människor och det avspeglar sig på isen också. Men även Josefson (Jacob) är fantastisk.
Vem har mest synpunkter?
– Vågar jag säga Dick Axelsson?
Ingen överraskning, kanske.
– Dick tycker och tänker, han är en känslospelare.
LINKÖPING
– Gordon (Andrew). Han är lite yvig och går alltid för det. Ett annat spelsätt än den typiska svenska spelare.
Vem är lagets gentleman?
– Det är också Gordon, men självklart även Eddie Larsson. Men vi har även Bibic. Det finns många i Linköping och det känns som jag glömmer någon.
Vem har mest synpunkter?
– Jag vet inte om det finns någon? Jag säger Casparsson (Peter), materialaren.
VÄXJÖ
– Shinnimin (Brendan), så klart.
Vem är lagets gentleman?
– Liam Reddox. Samma som Henke Eriksson i Djurgården. Han har gjort många matcher och man får väga in antalet när han alltid varit ett föredöme på isen.
Vem har mest synpunkter?
– Det kanske är Shinnimin här också.
MALMÖ
– Vad tror du? Du får gissa här.
Sylvegårds, Emil eller Marcus?
– Är det dött lopp där, tycker du? Jag kan väl uttrycka mig så här; Man kan inte mer än att älska Sylvegårds. Jag har mest erfarenhet av storebror (Emil) Sylvegård.
Är de lika stora provokatörer mot er också?
– Nej, inte över huvud taget.
Vem är lagets gentleman?
– Jag kommer säga Sylvegård (Emil) igen här. Jag tycker inte att hans spelsätt, eller hur han behandlar folk, går över någon gräns. Han står upp som hockeyspelare.
Vem har mest synpunkter?
– Malmö är också ett lag som inte har så många synpunkter. Men jag säger Händemark här (Fredrik)
SKELLEFTEÅ
– Det är den mest rutinerade, Jimmie Ericsson.
Vem är lagets gentleman?
– Möller (Oscar) får bära förstaplatsen här.
Vem har mest synpunkter?
– Jimmie Ericsson här också. Inte för att han har rätt eller fel, utan han kräver att det ska bli rätt och då vill han veta saker.
HV 71
– HV är svåra på den frågan, men Kristofer Berglund eller Christoffer Persson. Är jag fel ute då, tycker du?
Nej, det är ingen dum gissning.
– Ja, det är ett dött lopp dem två emellan.
Vem är lagets gentleman?
– HV är också ett lag med många gentlemän. Simon (Önerud) har gjort ett fantastiskt jobb som kapten. Men jag håller även Oscar Sundh högt.
Vem har mest synpunkter?
– De har en jäkla pli på sina spelare i HV. Det är ingen som hela tiden kommer med negativ energi eller sådant.
BRYNÄS
– Det är nog Jacke (Jacob Blomqvist). Men vi har ju en kille till där. Gissa!
Alcén, förstås?
– Ja, Johan Alcén måste jag nämna i den kategorin.
Vem är lagets gentlemän?
– Det är Andersén (Niclas).
Vem har mest synpunkter?
– Jag säger Alcén här också. I positiv bemärkelse. Han tycker och tänker mycket, är en känslospelare och han är med i varje hörn.
RÖGLE
– Jag har dömt Rögle otroligt lite den här säsongen, så jag vet inte riktigt.
Vem är lagets gentlemän?
– Ted Brithén. Jag är tråkig och tar lagkaptener, men de har ju den rollen av en anledning. Han är otroligt ödmjuk.
Vem har mest synpunkter?
– Jag passar på den också eftersom jag dömt Rögle för lite.
MORA
– Får man säga Bromé (Mattias)? Ja, då säger jag honom.
Vem är lagets gentlemän?
– Christian Engstrand är en otroligt ödmjuk kille som alltid är trevlig.
Vem har mest synpunkter?
– Matt Bailey brukar ofta ha synpunkter.
ÖREBRO
– Svaret är ganska enkelt och det är Aaron Palushaj. En otroligt skicklig spelare, men också emotionell på isen. Man får ha koll på honom.
Vem är lagets gentlemän?
– Bröderna Spink (Tylor och Tyson) har alltid en bra kommunikation ute på isen.
Vem har mest synpunkter?
– Det är Marcus Weinstock. Det Marcus säger stämmer ofta och när han kommer med kritik så vet jag att den är befogad. Ett framtida domarmaterial.
Vi låter Weinstock ta del av berömmet, men han är dock inte särskilt sugen på att bli domare efter hockeykarriären.
– Nej, det är inte aktuellt. Haha. Men Sjöqvist kanske är lite väl snäll, tycker jag. Jag har varit med länge och det kanske är därför han säger så. Men det är roligt att man kan ha en bra kommunikation med domarna.
TIMRÅ
– Gallo (Vilmos) är en energispelare och han har en hel del tjuvknep för sig.
Vem är lagets gentlemän?
– Det är Johannes Salmonsson. Väldigt trevlig kille.
Vem har mest synpunkter?
– Målvakten Niklas Svedberg. Han brukar ofta fråga vilken nivå vi ska hålla inför matchen.