Att komma in helt ny och bli kapten är uteslutet.
Den som tar kaptensrollen ska vara en ledare och ett föredöme både på träning, match, i omklädningsrummet och sätta exempel för hur man beter sig i övrigt. Mat, förberedelser etc. Andra viktiga aspekter är klubbhjärta, hockeysinne och bra verbala förmågor. Spelaren måste också vara någon som leder laget, alltså inte någon från lägre kedje-/ backhierarki.
Såå..
Många som går bort där. Sebbe är inget kaptensämne för mig. Dels pga för lågt i hierarkin men mest för att han framstår som ganska korkad i intervjuer. I motsats till typ Pajen och Jocke Eriksson som kan avlägga en perfekt matchanalys på fyllan med armbågen.
Den enda rimliga är Gordon. Han har allt. Snacket, hjärtat, rätt roll i laget, kravställning etc etc.
Hur viktigt är det då med ”rätt” gubbe som kapten? Ingen aning. Inte så viktigt som vi målar upp det som tänker jag. Tror mer att det handlar om ära för spelaren i fråga. Väl i omklädningsrummet, på träning och match kommer alla informella ledare träda fram och lösa biffen. Tror snarare att det är viktigt att få till rätt dynamik och kravställning på varandra. Många ledarfigurer lär bättra på det. Det tror jag faktiskt.