Har haft ett par mailväxlingar med Mäki i ämnet men drog iväg det i samband med min senaste rage här (lr vilken det nu var i ordningen) vilket inföll dagen innan och samma dag som örebromatchen så han hade inte allt för mkt tid men svarade dock utförligt på de flesta frågorna. Så bolla era tankar direkt med honom och ni får svar! Tackar för det Anders!
Vad gäller mina egna förslag som jag både presenterat här samt att jag fyllde på med ett gäng till så var känslan jag fick att "vi har testat det mesta".
Personligen förstår jag inte att en organisation som omsätter 140 milj inte har en marknadschef med bevisade erfarenheter och framgångar inom området. Vi har nån sorts marknadsgrupp som jobbar med det tillsammans och det är ju vettigt på sitt sätt men det är ändå för mig förbluffande att vi saknar en marknadschef. I vissa klubbar är det KD som ansvarar för marknaden. Jag förstår att man behövde skära ner i personalen men att inte ha en idésprutande marknadschef är ju att bromsa i uppförsbacke.
Om det funkade så enkelt, att en grupp människor utan kanske några stora meriter i ämnet, kan sköta marknaden så varför har inte "riktiga" företag det upplägget? Att du kan sälja till företag är ju ingen garanti för att du kan sälja till privatpersoner. I vilket bolag som omsätter 140milj är VD:n även marknadsansvarig (som säljer en upplevelse/produkt)? Återkommande, oavsett om det är cluben, SHL eller media, så kommer man tillbaka till att "så här ser det ut i alla klubbar, publiken är ett problem för hela SHL". Cmore är en stor bov. Priser kan man diskutera fram och tillbaka. Men, det kanske inte är helt otänkbart att om 14 klubbar bedriver sin marknadsföring på någorlunda lika sätt så frodas det ju inte några nya idéer på mötena som de har under åren? "Kör ni med epostutskick?" "aa" "vi med.... vill du ha mer kaffe?".
"Vi har testat det mesta" är som sagt känslan jag fick. Men då kan det ju vara på sin plats att få in en frisk fläkt i gruppen istället för att samma gamla gäng som harvar runt ska försöka vända det här. Det skadar ju inte att testa saker igen? Vad som inte flög för 3 år sen kanske flyger i år?
Klä in fasader på lämpliga ställen med en 10x10m vepa med budskapet "kompispaketet 165kr/biljett, familjepaketet 125kr/biljett, nån skön bild på Pajen/Gordon/Sebbe och 'Hockey ska upplevas live' ".
Bara en sån sak som att man inte orkar tänka till och göra något nytt i epostutskicken inför match. Och det har jag påpekat för både Gustaf och Mäki men nu kom ju samma utskick igen. När det är så svårt att nå fram i mediabruset, framförallt när det kommer till epostutskick, så måste man ju försöka bryta mönster och sticka ut så att läsaren fastnar och inte går till nästa mail.
Slutligen - det är en gåta att vi inte har fler helgmatcher. Händer det verkligen så mycket mer i vår arena än vad det gör i Karlstad?