Min korta sammanfattning efter 19 poäng på 14 omgångar:
*Jobbig start med förlust i Luleå där domaren och oflyt gjorde det i princip omöjligt att vinna.
*Spelarna har inte kuggat i varandra på det där sättet som de gjorde nästan omgående i fjol. Framförallt har det varit ett för stort glapp mellan forwards och backar.
*Näkyvä och Bergfors är två stora besvikelser. Jag är mer förbannad på Näkyvä då han spelar så in-i-helvete omständligt ibland. En del pucktapp har varit rent groteska att bevittna. Dock finns där en en tydlig uppsida. Man ser en och annan öppnande pass och han har en vass bössa när han hinner använda den(kladdar alldeles för ofta med pucken för att komma till skott).
Med Bergfors är det nästan tvärtom. Killen är vältränad, förberedd och en bra kille i omklädningsrummet(tydligen). Han kämpar där ute och vill verkligen bidra. MEN, det händer ingenting. Den där uppsidan man ser hos Näkvä finns inte där. Möjligen något avslut i CHL som visat på klass men i SHL har han varit remarkabelt anonym. Han slår sällan en försvarare en-mot-en och han kommer till alldeles för få chanser. Han ser inte ut som ett hot helt enkelt.
*Pajen, Sebbe och amerikanarna har visat fina ledaregenskaper. Laget har gått sämre än förväntat och dessa killar (helt rätt killar) har verkligen klivit fram. Alla har spelat riktigt bra. Sebbe blev årets spelare hos WL igen men det känns ändå som att vi talar fö lite om honom. Killen är en riktig ledare och i år tycker jag att jag sett bättre puckbehandling än på länge från hans sida.
*Båda målvakterna håller SHL-klass. Som duo är de på övre halvan i SHL, enligt mig. Utan att hacka på Högberg så är dock Johansson nr 1. Jay Jay har swag och ger självförtroende till hela laget.
*Det saknas en ledare på backsidan. Det saknas skicklighet på backsidan. Tappen av Junland, Rahimi, Billins och Forsling är ordentliga tapp av ledarskap och skicklighet. Detta är inte ersatt på långa vägar. Någon/några i befintlig uppsättning måste kliva fram och någon back måste värvas in.
*Törnqvist och Lilja har inte varit dåliga men nog hade man velat se ett tydligare kliv i utvecklingen hos båda?
*De två perioder Mathis och Ken André fått spela tillsammans har bådat gott. Jag väntar i bedömningen av de diminutiva norrmännen tills de faktiskt fått lira ihop några matcher.
*Stämningen i Saab Arena har varit under all kritik och en rejäl känga till folket i stan är på sin plats. Linköping är en glimrande pärla på den vackra östgötaslätten och jag vet att staden har mycket mer än hockey att erbjuda, men nu är det dags att invånarna inser värdet av det här laget och faktiskt sluter upp. Sluta vara så tråkigt gnäll-häftiga i era mörka vinterjackor och obefintliga hejande(obs! inte alla!). Allt för många sitter där och klagar och halvglor i tre perioder när laget faktiskt är i akut behov av stöd. Våga ta på er lite merchandise och våga heja högljutt. Skit i om bänkgrannen inte sjunger med. Lead by example!
*Eddie Larsson har överraskat positivt men när han får flera minuter i PP så vet man att det saknas en del material i det här laget.
*Gallo gör det fortsatt väldigt bra. Han visar att han vill upp i hierarkin och är inte nöjd att spela i tredje. Härlig inställning och bättre med puck än i fjol.