Okej, dags för lite Jacko-ordbajsssss... Ganska exakt en tredjedel av säsongen har spelats och jag tänkte att det kanske är dags att lufta spelarbetyg & kritik hittills under säsongen. Vilka tycker ni har varit över förväntan, godkända, underkända?
I mina ögon något i stil med detta jag hafsat ihop i flyktiga tankar:
MÅLVAKTER
1 Marcus Högberg - Knappt godkänd; ung (19!) och utvecklingsbar än, men inte fått ut i närheten av fjolårets slutspel... Siffrorna ljuger inte, 3 insläppta per match och 90% i räddningsprocent har inte varit godkända siffror sedan det målrika 90-talet. Iofs inte så oväntat i det klassiska tuffa "andra året", här finns det massvis potential och man får ha tålamod för en sån ung spelare, speciellt på en tuff position som målvakten.
71 David Rautio - Väl godkänd; spelat upp sig rejält mot slutet efter en något skakig inledning då man i vissa matcher fick "Engstrand" vibbar med enkla mål, men sedan dess tajtat till sig, stabil, postionssäker utan att behöva göra monsterräddningar, tagit det han ska plus lite till = allt man kan kräva. Redan presterat 4 nollor & att ligga på runt 2 insläppta per match och nära 93% räddning är riktigt bra. Över förväntan för mig som var något tveksam till denna värvning från början, som jag fick lite "Daniel Henriksson" vibbar över först. Fortsätt såhär Rautio! Vi har saknat en stabil första målvakt sedan Norrena och Stana i SM-final åren.
BACKAR
7 Magnus Johansson - Underkänd; men enbart pga jämföra med hur vi vet Mange kan och har spelat. Men såklart får man ha åtanke med åldern och ömmande ljumskar. Finns mycket rum för förbättring. Förhoppningsvis med lite avlastning på minuter iom Granaks intåg i laget så kommer Mange höja sig senare i säsongen när det verkligen behövs, i ett slutspel där rutin och lugnet som Mange har i överflöd kommer bli väldigt viktigt. Ser gärna en minskning i speltid 5 mot 5 för att spara mange till att matcha mer i PP där hans smartness och spelskicklighet kommer till nytta i det extra utrymmet.
8 Gustav Forsling - Mycket Väl godkänd; Ingen kan väl argumentera emot att Forsling varit LHC's klart största utropstecken iår? Presterat högt över förväntningarna, bara lyser kommande landslagsman och NHL spelare av denna yngling. Frågan är hur länge vi får se honom i LHC tröjan, hoppas åtminstone med tanke på att han är egen produkt att det är enbart LHC som gäller i Sverige för all framtid. Men Vancouver lär vilja ha över honom om han fortsätter denna utveckling... Riktigt imponerande att se hans lugn och spelsinne som knappt fyllda 18 åring, spelar som han lirat på proffsnivå i 10 år redan. Väldigt intressant att följa denna unga spelares framtida karriär...
9 Anton Karlsson - Godkänd; gjort det bra senaste dussintalet matcherna, höjt sig och gått förbi Dahlström i "hierarkin" i mina ögon. Defensivt inriktad och spelar stabilt och moget för sin ålder. Inför säsongen var jag övertygad om att Karlsson kommer vara en sån spelare som behöver lite "seasoning" i allsvenskan för att hålla på SHL nivå, han har motbevisat mig.
14 Mark Matheson - Betyg inkomplett; bara spelat 6 matcher pga skada, svårt att ge en rättvis bedömning. Men vi vet vad han kan från förra säsongen, kommer bli en viktig komplement spelare ju längre säsongen går, rutin och lugn är viktigt inför slutspelet.
23 Carl Dahlström - Underkänd; tyvärr tagit ett steg tillbaks från de matcher ifjol som visade en lovande framtid... Anton Karlsson har gått förbi här, dock får man komma ihåg att Anton har redan en säsong på allsvenskan och är 21 bast medans Dahlström bara är 19. Det finns utrymme för förbättring här, en sväng i Allsvenskan gör Carl gott. Får slåss med Petter Hansson i framtiden om extra back platsen i truppen.
44 Jonas Junland - Godkänd; här är jag lite velig... Han började säsongen segt, trögt, omständigt, dödade momentum om och om igen i PP där puck tappades konstant alternativt sulade puck i plexit om och om igen, vilket fick mig att halvt slita av mig skägget i frustration... Hade jag fått ge ett betyg efter 7-10 första matcherna hade det varit på gränsen till underkänt i mina ögon. Men senast 8-10 matcherna har Junland höjt sig rejält, varit stabil och trygg och stått för smarta och snygga framspelningar i viktiga lägen av matcherna när det stått och vägt, då mer åt väl godkänt. Helheten blir ett godkänt för mig, men fortsätter Junland resten av säsongen som han gjort senaste dussin matcherna så blir det ett mycket högre betyg. Junland behövs i bra form när Mange's ålder börjar göra sig påmind.
48 Daniel Rahimi - Godkänd; märktes i början av säsongen att Rahimi inte fått en hel försäsongsträning, jobbigt givetvis att komma tillbaks efter en sån tung skada som han fick i VM. Var likt Junland trög och omständig i början av säsongen, spelade för lite på kropp och försökte för mycket istället för att fokusera på det han är bra på. Men likt Junland spelat upp sig senaste tiden. Aldrig varit en offensiv katalysator så 6 passningspoäng och +8 i plus/minus statistiken är ju klart godkänt för denna defensiva klippa. Behöver hålla fortsatt hög nivå likt Junland för att vi ska höja oss till ett topplag och en riktig utmanare igen. Rahimi och Junland var i mina ögon de som underpresterade mest i början av säsongen och bar stort ansvar i varför försvarsspelet var så virrig som det var där i början av säsongen.
FORWARDS
3 Kent McDonell - Underkänd; börjat spela upp sig något senaste matcherna men samtidigt inte i närheten av fjolårets betydelse för laget (även om han spelade över förväntan ifjol). Eller vad säger ni i jämförelse med siffrorna ifjol (26 matcher, 13 mål, 19 poäng +3) mot iår (18 matcher, 1 mål, 4 poäng -5?). Kan fortfarande bidra med tyngd och rutin, men åldern (35) börjar ta ut sin rätt här, sega ben och långsam i tanke och ser inte en förlängning med Kent efter denna säsong.
11 Jacob Micflikier - Mycket Väl Godkänd; riktigt bra värvning, ersatt Hjalmarsson på ett väldigt bra sätt. Leder interna poängligan såsom hela SHL. Kan dock försvinna något emellanåt i matcherna, men likt en måltjuv så dyker han upp i helt rätt lägen. Går inte ge något annat än högsta betyg här. Transatlantvärvningarna har vi lyckats med iår igen.
12 Sebastian Karlsson - Godkänd; svårt att ge exakt betyg här då Sebbe gått lite skadad... Men gör ju helt klart vad han ska, dödar utvisningar och dessutom hjälper till framåt i PP. 1+5 på 13 matcher är ju helt okej med tanke på speltid i 5 mot 5 då Sebbe huserar i de lägre kedjorna, oftast 3e eller 4e.
13 Jakub Vrana - Godkänt; har givetvis höjt sig ifrån ifjol, men de skyhöga förväntningarna på denna supertalang gör att jag inte kan ge "väl godkänt"... Känslan är att det finns så mycket mer att ta av här än vad Vrana visat hittills. Blixtrar till emellanåt och producerat 4 mål på 12 matcher vilket givetvis är bra för en 18 åring. Men... Ja, den där "men..." känslan kommer upp hela tiden när jag tänker på Vrana, som kan försvinna en hel del i matcher och vara fortsatt omständig och göra misstag i det defensiva arbetet. Han har alla förutsättningar att bli en dominant spelare på SHL nivå och jag tycker inte han nått upp i samma kontinuerliga nivå som t.ex andra top 2 line vingarna, Little, Micflikier...
17 Henrik Törnqvist - Godkänd; gör vad han ska, knappt fyllda 18, kan knappt kräva något mer än vad Törnqvist visat upp. Jobbar hårt och agerat lite av en respektlös agitator i vissa matcher. Gillar tendenserna, frågan är dock om han har någon utveckling i sig att bli högre än en 4e line gnuggare? Han och (numera retired) Nordèn var de forwards som gav bäst intryck i säsongens första matcher då många andra var under isen.
18 Jonas Almtorp - Godkänd; började försäsongen riktigt bra, defensivt ansvarsfull och kan blixtra till emellanåt med smarta passningar. Känslan är dock att Freddan gått om här och gjort Almtorp något överflödig. Centern som LHC gick ut som deras "självklara 3e center" är plötsligt inte så självklar där längre, åtminstone i mina ögon. Undrar här om det inte är bättre till nästa säsong att ge Almtorps plats i laget till Mathias Karlsson som visat en högre upsida i sig.
20 Jeff Taffe - Mycket Väl Godkänd; kan inte säga så mycket mer, likt Micflikier, en riktigt bra tansatlantisk värvning. Båda två får man tacka Hemlin som var hans sista egentliga värvningar till årets bygge. Grymt spelsinne, utsökta passningar och har även börjat leverera mål på egen hand på senare tid. Något trög i sin åkning, i likhet med Sjögren, men kompenserar det på andra plan. Ett stort plus också att "Täääjfff" är stark på tekningscirkeln.
22 Mattias Sjögren - Godkänd; även här svårt att sätta betyg då Sjögren bara spelat 8 matcher. Men alla vet vad Sjögren kan och vad han betyder för laget väl frisk och i form. Nyligen kommit tillbaks från skada som höll honom borta i 1 månad, var dominant direkt. En landslagscenter som givetvis blir extremt viktig i ett kommande slutspel.
24 Fredric Andersson - Väl Godkänd; efter förväntningarna så får han VG från mig. Värvad som en bredd center, tanken var att lira i 4e kedjan eller värma bänk. Gått om Almtorp i betydelse för laget och hoppade in i Sjögrens frånvaro i de högre kedjorna och gjorde inte bort sig alls. Jobbar hårt, pålitlig i defensiven och även börjat producera lite framåt. Verkar även vara populär i omklädningsrummet och kunna prata för sig och likt Sebbe, visa ledartendenser. Kan inte kräva så mycket mer.
25 Johannes Salmonsson - Godkänd; svårt att ge betyg pga skador men Salle har väl gjort det man kan kräva efter en sån lång skadefrånvaro. Känslan är dock att Salle kommer bytas ut mot någon yngre och billigare lösning till nästa säsong. Har kapacitet att vara en SHL spelare av hög klass, men visar det för sällan. Lite av en humörspelare, rykte kring sig att vara som bäst när matcher gäller. Kan bli viktig som "secondary scoring" till ett kommande slutspel.
41 Broc Little - Mycket Väl Godkänd; gör följe med Taffe & Micflikier att dominera top 3 i SHL's poängliga. Riktig lyckad värvning hittills också, våra transatlantvärvningar måste vi vara bäst i SHL på senare år. Tycker inte vi blivit svagare iom Little & Micflikiers intåg i vår forwardsspets i hålet efter Arla & Hjalmar.
43 Nichlas Hardt - Väl Godkänd; bra värvning, tappat lite senaste matcherna i poängproduktion men samtidigt inte det han värvades för att göra i första hand. Sliter och kämpar, liten men spelar stort. Gillar denna spelartyp, kommer växa i slutspelet är känslan.
47 Oscar Sundh - Godkänd; kan inte ge underkänt för en spelare som visar mycket vilja och kämpatåg på isen, sen att han inte får ut så mycket offensivt och antagligen är en missräkning i lön versus vad poäng är en annan femma. Men har samtidigt fått lira i 4e linan merparten av detta år. Även här är känslan att Sundh lirar någon annanstans till nästa år, för dyr spelare i en lägre kedja. För den delen inte nyttig, speciellt i ett kommande slutspel.
För att sammanfatta så har våra transatlantiska värvningar varit en riktig fullträff, man får väl ändå säga att vi inte saknar fjolårets dominanta förstakedja på samma vis som så många "experter" fastslog att vi skulle göra. Forsling har varit en riktig fullträff också, bara hoppas att ungdomsverksamheten fortsätter att producera bra spelare (även på forwardssidan) närmsta åren då det lär behövas med en kärvare ekonomi. Rautio har också han varit ett lyckat nyförvärv såsom Hardt gjort vad han ska och lite till. Så på "nyförvärvs" delen måste jag ge LHC ett klart Väl Godkänt. Med Granak's intåg och kommer förmodligen vara en riktigt bra injektion så kan betyget t.o.m höjas till MVG på nyförvärvsdelen. Men för att vi ska verkligen "hoppa upp" och bli ett etablerat topplag igen så behöver Junland/Rahimi fortsätta hålla en hög nivå match in och match ut i samband med att Mange börjar hitta benen igen. Hopp om en riktigt rolig säsong finns helt klart än. Frågan är dock, är Roger Melin coachen att få ihop alla dessa delar till ett guldlag?
Det var mina "two cents", vad tycker ni?