Johan
Garpenlöv
FÖLJ MEJLA FLER KRÖNIKOR
PLUS DET HÄR ÄR EN PLUS-ARTIKEL
Klubbarnas hemläxa under höstlovet
Garpenlöv summerar SHL-säsongen så här långt – och delar ut läxor till klubbarna
Jag har varit inne på att kvalitén i SHL både vad det gäller spelet men framför allt individuellt blir sämre och sämre för varje år och av vad jag har sett pekar den pilen fortfarande ner efter den första delen av SHL.
Nu när vi närmar oss det första landslagsuppehållet och SHL tar en paus, tänkte jag summera och dela med mig av vad jag har sett och tycker.
Det har sin naturliga förklaring då vi har upp emot 170 svenska toppspelare i andra ligor ute i världen.
Det sätter naturligtvis sina spår i en lite begränsad marknad som SHL huserar i.
Vi får helt enkelt vänja oss vid att SHL är en farmaliga eller jag ska säga en utvecklingsliga där vi spottar ut talanger till de större och starkare ligorna som NHL och KHL.
Det är naturligtvis tråkigt, men vi gör många saker bra också där vi fortfarande är bäst i världen på att utveckla och utbilda juniorer.
Vi har även tre lag som sticker ut – Skellefteå, Frölunda och HV71 som lyckas lyfta sin verksamhet till en ny nivå som gör att vi fortfarande kan ha hoppet uppe för att SHL ska kunna utvecklas och ta tillbaka tredjeplatsen i värden.
Min syn på första tredjedelen av SHL:
Tabellen
Man brukar prata om att tabellen har satt sig vid det första internationella braket men i och med att trupperna förändras under säsongen och med trepoängsystemet blir det svårare.
HV71, Skellefteå och Frölunda toppar tabellen och enligt mig spelar en modern, snabb och intensiv ishockey utan att det blir slarvigt. De är där för att stanna.
Vi har ett koppel av lag i mitten av tabellen som vi inte riktigt vet ännu vart det lutar åt men Örebro är den stora överraskningen där.
I botten har vi Leksand och Färjestad, två anrika föreningar med stora problem.
Överraskningen: HV 71
Jag måste erkänna att jag inte kunde förutse HV:s fina säsongsupptakt. Efter den turbulenta fjolårssäsongen trodde jag att nya tränaren Andreas Johansson skulle få jobba med att sätta grunderna i spelet och jobba fram en ny träningskultur.
Så fel jag hade.
Jag ser ett topplag som är där för att stanna.
Besvikelsen: Färjestad
Än en gång har man flyttat fram positionerna och vill spela ett offensivare spel. Det har nya gamla tränaren Tommy Samuelsson misslyckas med totalt trots ett riktigt bra lag på papperet. Den stora frågan är om Karlstad-laget kan vända den negativa spiralen ännu en gång och börja klättra i tabellen som man gjorde förra säsongen.
Poängligorna
När jag tittar i statistiken dräller det av transatlanter med något svensk undantag i poängtoppen. Sju transatlanter på topp tio i poängligan.
Jacob Mcflikier leder den totala poängligan på 18 poäng, kedjekompisen i Linköping Jeff Taffe ligger etta i assistligan med tretton assist och sist men inte minst har vi undantaget som bekräftar regeln Calle Ridderwall som är skyttekung med elva mål.
Back
Växjös Cory Murphy fortsätter att leverera trots Växjös darriga inledning av säsongen.
En spelskicklig och skridskostark back som hela tiden vill delta i det offensiva spelet utan att tappa i defensiven.
Juniorer
Både William Nylander och Kevin Fiala var över och försökte slå sig in i sina respektive NHL-lag men misslyckades. Det ska vi vara tacksamma för här hemma för nu har vi två av värdens bästa juniorer i SHL. Två supertalanger som förgyller SHL.
Tränare
Andreas Johansson fick kicken från Färjestad förra säsongen för han var för ambitiös och ville för mycket. Det tror jag FBK ångrar idag då han har vänt ett sjunkande skepp som HV71 var inför den här säsongen till ett topplag. Andreas har fått in en hög arbetsmoral och disciplin med sitt ambitiösa ledarskap.
Regelförändringarna
Tummen upp för hybridicing som jag tycker har öppnat upp spelet plus satt större krav på våra backar.
Tummen ner för större ytterzoner som har sänkt farten i spelet och inte varit någon som helst anledning till fler gjorda mål.
Domarna
Jag tycker att domarnivån har sjunkit. Det varit för mycket upp och ner i bedömningsnivån. Det är inte så konstigt när vi tappat Marcus Winnerborg till den
Schweiz och Lärking, Rönnmark slutat och Kuben som trappat ner. Vi får helt enkelt ha lite tålamod.
Jag vill ändå nämna Mikael Nord som jag tycker är Sveriges bästa domare för tillfället.
Transatlanterna
Efter alla misslyckade värvningar av transatlanter förra säsongen är jag glad över att klubbarna har scoutat bättre och lärt sig av sina misstag. Nu dräller det av transatlanter i toppen av poängligorna och är så bra som importer ska vara.
Publiken
Det har som vanligt pratats om publikkris och i vissa arenor har det varit folktomt. Men såhär ser det ut i början av varje säsong då fotbollen fortfarande spelas. Jag är säker på att när vi summerar kommer vi ha ett nytt publikrekord mycket tack vare att Djurgården är tillbaka i SHL.
Johan Garpenlöv
Tipsa
Skriv ut
GARPENLÖVS HEMLÄXA TILL KLUBBARNA UNDER HÖSTLOVET
Brynäs
Måste gå tillbaka och jobba med grunderna i spelet för just nu har man svårt att spela på en hög nivå. Det fuskas i spelet och spelarna gör inte jobbet. Alldeles för utspritt där man jobbar en och en. Det har gjort att målvaktsspelet har varit svagt.
Djurgården
Har överraskat alla med sitt uppoffrande defensiva spel, där målvakten Micke Tellqvist varit grym. Men offensiven har lyst med sin frånvaro och spelet i numerärt överläge har varit uselt. Djurgårdens utmaning ligger i att hitta ett offensivt spel utan att nagga på defensiven. Saknar även en förstacenter.
Frölunda
Är en av SHL:s stora attraktioner. Jag är imponerad av Frölunda som tagit upp jakten på Skellefteå både vad det gäller utvecklingen av juniorer men även i sättet att spela. Den enda svaghet jag ser nu är i powerplay. Med alla dessa skickliga spelare får man inte ligga näst sist i den SHL-tabellen.
Färjestad
Tycker jag har varit den största besvikelsen så här långt där ingenting i spelet funkat. Man har haft svårt att göra mål och samtidigt läckt som en sil i defensiven. Färjestad måste gå tillbaka till den traditionella ryggsäckshockey som man har haft framgång med och man måste förbättra spelet framför båda målen.
HV71
Har gjort flest mål och släppt in minst mål, toppar powerplay-ligan och leder boxplay-ligan plus att man just nu ligger etta i SHL. Ja, ni kanske förstår att det inte finns något att klaga på. Grymma såhär långt.
Linköping
Ser precis ut som man gjorde förra säsongen där man har en superfarlig offensiv med en förstakedja som ligger i poängliga-toppen och en defensiv som inte funkar trots att man värvat en av SHL:s bästa målvakter förra säsongen David Rautio. Spelet utan puck måste förbättras.
Leksand
Är motsatsen till HV71. Här har allt gått fel då det varit kaos i föreningen. Nu har man förändrat i lagbygget och gått tillbaka till det spel man spelade förra säsongen och med det fått med sig några vinster. Bra åtgärder, nu handlar det bara om att vara noggrann och inte gå för fort fram.
Luleå
Var den största överraskningen i början av serien för att sedan falla i tabellen. Jag ser ett mer kreativt anfallsspel där spelarna inte är lika uppstryrda. Det har man lyckas med utan att man tappat det hårda jobbet i försvarsspelet som är Luleås styrka. Spelet i numerärt underläge måste förbättras.
Modo
Har spelat med huvudet under armen i press spelet utan puck där man gått bort sig gång på gång. Det är en av anledningarna till varför målvakterna i MODO har underpresterat. Det finns en ungdomlig entusiasm som är bra men att läsa av och spela efter situationer på isen är ett måste. Där måste Modo bli bättre om man ska klättra i tabellen.
Skellefteå
Har gjort det jag och många andra inte trodde de skulle kunna göra. Tappa i stort sett de två förstakedjorna plus några till men ändå vara ett topplag i SHL. Det finns en spelidé och en träningskultur som numera sitter i väggarna. Om jag ska kritisera något är det nyförvärven som ännu inte spelat upp till sin förmåga.
Växjö
Har varit en stor besvikelse såhär långt. Jag tycker man sitter inne med det bästa spelarmaterialet i SHL men man vågar inte spela ut och visa hur bra man är. Det finns en mental osäkerhet som jag har svårt att ta på men man har svårt att stänga matcher. Boxplayspelet måste förbättras då man är sämst i hela SHL.
Örebro
Har varit en stor överraskning såhär långt. Jag tycker man ser en helt annan helhet i spelet den här säsongen där jag tror att det nya tillskottet i tränarstaben Johan Tornberg varit skillnaden. Tycker även att man lyckas med sina nyförvärv, speciellt på målvaktssidan där Julius Hudáček varit skillnaden i många matcher.