Jag förstår Jackos poäng. Fjosor och Köttet, vi är ju alla missnöjda med att vi inte vunnit guld och att vi inte längre känns som ett givet lag till topp 4 eller en utmanare till guldet 2015. MEN, är verkligen ett byte på sportchefsposten lösningen på allt detta? Jag tror att Jacko och jag och många med oss känner att Johan gör ett ganska bra jobb. Man kollar sig liksom runt i SHL och ser kaoset som varit i DIF, Timrås förfall, AIK:s dito, Markus Näslund som bränner ut sig, Jörgen Jönsson likaså, Fredrik Stillman… Man minns hur Frölunda supit bort nära 100 millar på några säsonger och i år fick pisk i kvarten igen. Vad vill ni ha in? Sundlöv? Osten?
Jag känner att kritiken mot LHC som en "mjuk" förening är befogad. Likaså vår oförmåga att slussa egna fw-talanger upp till de producerande kedjorna. Slutligen intämmer jag stort i alla som tycker att White Lions är seriens sämsta klack(men den diskussionen var visst lite för svart-vit för en så komplex och nyanserad fråga, när jag försökte lyfta den för ett par veckor sedan).
Hur som helst känner jag inte att vi kommer upp kort på sportchefsposten. Jag upplever inte att vi har svårare att locka spelare till oss än andra klubbar, snarare tvärt om. Jag upplever inte att Hemlin slösar bort massor pengar på oscoutade spelare. Återigen kan det vara på sin plats att minnas Hv:s floppamerikaner och Modos dito som Näslund erkände att han aldrig sett spela innan. AIK:s finnar som kommer och spelar men sen drar när det går dåligt. Färjestads amerikaner som kom, sög och stack osv osv. Två fel gör inget rätt och självklart ska man inte mäta sig mot de sämsta(looser-mentalitet kanske man kan kalla det :wink: ) men det är viktigt att diskutera frågan nyanserat. Vem ska ta över och vad förväntar ni er ska bli bättre då? Kan en ny sportchef tvätta bort LHC:s myspys-känsla?
Som jag ser det så behöver LHC satsa hårdare på utbildningen och sina ungdomslag. Från Björnligan till J20. Det är dags för oss att få fram ledande offensiva spelare till j20-landslaget och första draftrundan. Där kanske finns en heltidstjänst till att skapa i föreningen? Där kanske det finns intressanta namn att diskutera? Grönborg? Boustedt?
LHC som förening skulle kunna omfördela sina resurser och skrota allt som har med fastigheter och flygbolag att göra, för att kunna satsa på en långsiktig förbättring av juniorverksamheten. Men detta sker vid sidan om sportchefsrollen.
För att jämföra med de bästa:
- Skellefteå har kommunal sponsring som ger en ekonomi där de kan värva och behålla spelare som Lindström, Bellemare, Möller och Holloway. Dessa toppforwards +hästenjäveln tjänar alla som Mange och mer. Där är ett verktyg som Hemlin(eller vem vi än vill ha på den posten) inte har att jobba med.
- Skellefteå har en juniorverksamhet som producerar färdiga seniorspelare på löpande band. Vi har pratat om detta. Arvidsson, Emmanuelsson, Lindberg m fl. Ytterligare ett verktyg som Hemlin inte har. Han får prova sig fram med Lindhagen och Hagelin men när hela Östergötland buar och går bananas över deras oförmåga och oduglighet så tvingas Hemlin ringa in McDonell och Sundh. Ibland är det så illa att får ringa Patrick Yetman och Pavlikovsky.
- Skellefteå har en publik i ryggen som ger dem 10 extra poäng varje år. Det är allt från att sätta press på domarna till att lyfta de egna spelarna. Den som tycker att jag överdriver här kan gå igenom hemma/borta-statistik i vilken sport som helst, i vilket land som helst. Liverpool på Anfield, Hammarby på Söderstadion, Dortmund på Westfalenstadion osv. Jag lovar att både Saik och Hv plockat många poäng på sina publiker de senaste åren som LHC inte kunnat svara på för att det varit dödstyst i hallen och WL har bojkottat osv. Ytterligare ett verktyg som Hemlin inte har.
Det är lite komiskt att alla i tråden bredvid häpnar över att vi har denna fw-besättning och ser ut att få behålla Arla samt att en toppcenter ska in, men ingen får ur sig nånting om att det är bra jobbat av Hemlin. Kolarik gör dunder-succé och har tillskrivit sitt val av klubb till Hemlins proffsighet och goda intryck när han var över på besök. Alla har satt upp McDonells succé på turkontot. Ett "Okej då" har väl muttrats ut om Matheson. Varför är det så?
Och innan ni scannar den här texten efter något som kan antyda att jag är nöjd eller har looser-mentalitet, så vill jag understryka det igen: Jag är aldrig nöjd om vi förlorar sista matchen på året. Jag hatar att se Skellefteå så bra. Unnar dem ingen som helst lycka utan vill bara att LHC ska nå dit istället. Och LHC har mycket att jobba med för att komma dit, men kolla listan ovan: 1. Kommunen och sponsorerna. Vi behöver pengar. Åtminstone lika förutsättningar. 2. Ungdomsverksamheten. Nu har vi varit en elitförening så länge att vi borde kunna börja plocka upp bra forwards. Varför kan vi inte locka Sveriges bästa 16-åringar till vårt gymnasium? Jobba! 3. Publiken. Ta tag i det som en gång var Sveriges bästa publik på landsorten. Eller börja om och bygg nytt. Gör något! Nu är spelriktningen vänd av klubbledningen. Your move, White Lions!
På sportchefsposten står vi dock väl rustade. Löser vi 1,2,3 och låter Hemlin fortsätta så är vi garanterat med om guldet i många år framöver.