Hockey / Linköpings Hockey Club - Off topic
- Redigerad
Likt andra så hörde jag inte låten i arenan, kunde bara lista ut att det inte var Winnerbäck. Nu när jag precis hört den är min första tanke: själlöst. LHC har tagit steg framåt under de senaste månaderna, men uppbyggnaden av introt är fortsatt inte ett av de stegen tyvärr.
Fattar inte den här besattheten av att ändra på de saker som faktiskt funkar de senaste åren! Först var det Beastie Boys, sedan Ghost och nu Winnerbäck och vi supportrar hade inga som helst problem med någon av dem! Beslutsfattningen kring våra intron känns som att det är utfört av robotar som i brist på att inte kunna känna känslor väljer låtar som de tror att andra får en känsla för, i detta fallet lokalpatriotism. Problemet är att man inte kan bygga den känslan på låtar som, antingen enbart nämner landmärken i staden (Wildens låt), eller sina egna marknadsföringsslogans (Vi följer dig). Den känslan kommer naturligt, speciellt om låtarna kommer från hjärtat, är välstrukturerade och passar klubben. Det behöver inte ens vara direkt kopplat till klubben, vissa populära hymner kom till utan involvering från sportklubbar.
You’ll Never Walk Alone är en sådan. Den handlar varken om fotboll eller staden Liverpool utan var från början en låt i en amerikansk musikal från 40-talet. Den har sedermera blivit synonym med Liverpool FC sedan 60-talet efter att supportrarna började sjunga versionen från Gerry & The Pacemakers på matcherna. Även Just idag är jag stark är inte heller det en sång om fotboll eller Hammarby, utan om skolkning. Den har sedan blivit Hammarbys hymn tack vare Kentas association med Hammarby.
Vi har nu haft ett läge att utföra något liknande med En tätort på en slätt. Den passar perfekt som en hymn och går att jobba vidare på. LHC hinner dock att krossa dessa förhoppningar innan de ens hunnit ta fart och det är riktigt riktigt synd.. Förhoppningsvis kan det komma tillräckligt med motstånd från supporterkollektivet så att LHC inser sitt misstag ganska snabbt och tar tillbaka Winnerbäck.
- Redigerad
Riktigt tondövt ändå att byta ut Winnerbäcks låt mot en sunkig budgetkopia. Man hade precis vant sig vid Tätort på en slätt och fick rysningar varje gång i arenan när ljuset släcktes och den började spela. Vad är det för skräp man har plockat in istället.
LHC kan hålla sig till att enbart ändra i introfilmerna inför varje säsong och lämna hymn och spelarentré för sig själva. Introfilmen får jag ändå ge att den var uppumpande på ett bra sätt. Man körde den här för er som inte visste:
Bara synd att den följdes upp med Vi följer dig så att tagget dog ut omedelbart.
Förvånh att man inte smällde till med denna dänga i introt.
- Redigerad
Diggar låten. Men det som tar emot är att typ alla hockeylag har eller har haft Welcome to the jungle som introlåt och då blir det lite B i alla fall.
Kjeppkinesen Mmm, men vilka var först? Ja inte vi men, vi var tidiga med den.
Eye in the sky med Alan Parson exempelvis är ju Chicago Bulls klassiska introlåt och har används överallt, men jag längtar ändå till att höra den igen.
Men visst, du har en poäng. Vi borde ha Square Hammer.
Gubbar! Förlåt på förhand men jag har lyssnat på låten några gånger nu och tror fan att jag börjat gilla den
Det kan inte vara så att du har kastat så många bangers så du har blivit döv då?
Eyy, låten är en banger!
Också lyssnat på låten igen. Tyvärr, den är fortfarande helt jävla bedrövlig.
Kallzon nu får du nog ställa ner glaset och ta dig en funderare på dina värderingar livet, och återkomma när så är gjort
Jag har lyssnat fyra gånger till, instabil i sinnet som jag tydligen är. Den blir värre varje gång.
- Redigerad
Även jag skriver under på Square Hammer. En bra låt med tydlig lokal förankring som ingen annan i SHL kör med och som vi nästan definitivt var först med!
Att jag vill ha bort den här jävla Bolibompalåten vi ersatt “En tätort på en slätt” med är ingen hemlighet. Det fanns ingen anledning att byta till att börja med. Men! Ska man ändå ersätta en tätort med något ser jag personligen en annan Winnerbäcklåt som favorit - Söndermarken. Samma lokala förankring, anspelar mycket på nostalgi med en touch av melankoli men är ändå i sin sköna stämning lite mer upptempo. Den hade gjort sig alldeles utmärkt och skulle göra sig perfekt till barn som lirar på uppfarten hemma eller till folk som tatuerar in det vita lejonet på sig. Men, förstås, bort med Bolibompa först och främst. Vansinnigt smaklöst, hjärndött och korkat beslut att ta den till att börja med.
Edit
Bara en sån sak, Winnerbäck är inte musikaliskt handikappad.
Lukkinen Söndermarken
Lite för mycket uptempo ändå väl? Jag tycker hymnen ska vara en långsam låt.
Nja, jag tror det hade funkat rätt bra! Nyckeln här är förstås meningen med låten, stämningen och melankolin. Blir även en naturligare övergång till spelarpresentationen och introt då tänker jag