Lejon-Fantasten Nej, det största enskilda problemet är att det finns flera på ståplats som många gånger inte verkar förstå syftet med att stå i en klack. På senare tid har främst tonåringar gått på matcher på ståplats där man inte sjunger särskilt mycket, men man är snabbt uppe och skriker på motspelare/domare. Detta har WL försökt att jobba på genom att dela upp de mest aktiva till varsin korg på ståplats i syfte att sprida sjungandet och även om det gett blandat resultat än så länge är det ett steg på vägen dit.

Sedan delar jag inte din uppfattning kring att capos använder skällsord och könsord i syfte att få igång folk på ståplats. Det har väl hänt att capos använder “sjung för fan” eller “nu jävlar kör vi”, men det är ju liksom en capos främsta uppgift att tagga till klacken och ha den i samspel. Klarar man inte av att höra det har man inte i en klack att göra.

klingan12 Ditt “moderna samhälle” har inte bättre vårdat språk än föregående samhällen om du på riktigt tror det. Sedan är du på ett forum som skriver allt om Cluben dag ut och dag in, det är mer än bara “en lek” för de flesta.

Gardet Får en känsla av att du mellan raderna (när jag läser dina tidigare inlägg) tycker könsord och andra impulsyttringar i offentlighet hör hemma i våra hockeyrinkar år 2023? För att visa engagemang och hjärta för cluben eller vad?

Jag brinner också för cluben men i slutändan är det bara hockey. Finns viktigare saker i livet. Glöm inte det 😉

Gardet

Finns det något konkret kring snacket med att “könsramsor skadar Cluben”?

ja du tänk en nyinflyttad småbarnsfamilj som tagit med sina barn för att se sin nya stads hockeyklubb kanske aldrig mer går på en match eftersom deras fyraåring undrar varför den alkoholiserade medelålders gubben på ståplats skriker könsord stup i kvarten och undrar vad fitta betyder?

Kan komma på tusen till exempel men hur kan du inte se att det riskerar skada cluben?

klingan12 ja du tänk en nyinflyttad småbarnsfamilj som tagit med sina barn för att se sin nya stads hockeyklubb kanske aldrig mer går på en match

Åh nej. Hur ska vi klara oss utan dem?

Nu är inte jag förespråkare av hjärndöda ramsor om fi**or, horungar och all möjligt skit som en fjortonåring tycker är “asballt”, men vad som poppar ur en käft lite här och var runt om arenan i stridens hetta kunde jag inte bry mig mindre om. Någon måtta får det vara.

Det som riskerar att skada Cluben är en överdriven hetsjakt på “felaktiga uttryck”. Då har man kanske helt plötsligt bara nyinflyttade familjer med sina fyraåringar på läktaren, plus dig då @klingan12.

Att ha en diskussion om vad man i gemensam ton basunerar ut över hela arenan är en annan sak.

Jocke just den attityden är ju problemet. För att det är även de som fyller arenan. Att ha återväxt i publik är viktigt. Ekonomin som säkert inte heller är viktig är beroende av att folk köper biljett, köper förtäring i restaurang och kiosker, merch med mera. Det behövs inga hoppborgar, det behövs en väg som funkar för fler. Är det liksom inte bara onödigt att leka tuff med ramsor som ”horunge” och ”där kan du sitta”?

Går man med kidsen funkar ju kortsidan bra då språkbruket av nån outgrundlig anledning är sämre under Kallzon. Däremot hörs ju ramsor i hela arenan.

Det som behövs är folk, för varje sällskap som skiter i att gå pga anledningar som kan åtgärdas är en förlust.

Edit: noterar att du redigerat och köper mer av ditt resonemang. står ändå fast vid att inställningen ”åh nej, hur ska vi klara oss utan” är skadligt i det läge vi är i nu. Hade vi haft 7500 per match och alla var riktiga supportrar hade läget varit ett annat, nu är vi inte där, alla som kan tänkas vilja komma till hallen ska vilja komma tillbaka.

Anonymous6 Är det liksom inte bara onödigt att leka tuff med ramsor som ”horunge” och ”där kan du sitta”?

Som sagt, att dra iväg en gemensam ramsa om fi*ttor och horungar är hjärndött. Det tjänar inget syfte alls. Det går inte ens att hävda stridens hetta då de dessutom nästan aldrig sammanfaller med något speciellt.

Diskussionen verkar dock också röra saker som “råkar ploppa ur” i stridens hetta lite här och var. Lycka till med att få bort det.

Det som skrämmer bort folk från arenan är först och främst förluster. Om LHC vinner så kommer folk. Enkelt. Om LHC skrämmer bort passionen tappar vi folk oavsett hur det går.

För vissa kanske det räcker med ett “sjuttsingen också” när LHC släpper in 3-4 med 10 sekunder kvar i spel 3 mot 5 efter att ha blivit r*vkn*llade av domaren. En del andra kommer avreagera sig med lite andra ord och den där fyraåringen får fnittra sig till söms när mamma får förklara vad det där ordet betydde.

Jocke

Finns väl andra sätt att yttra passion än könsord tänker jag för den som är måttligt intelligent. Oavsett engagemangsnivå. Allt bottnar i att bygga en kultur i arenan som grundas i kärlek till hockey och till cluben. Där folk vill vara.

Enstaka känsloyttringar med könsord etc kommer aldrig försvinna men det var värre förr så det går ju åt rätt håll.

Du verkar se det som att ledningen i LHC tar upp stridsyxan mot hela supporterskaran för att man vill minska användningen av könsord på läktarn? Deras jobb är att se till att alla ska få en så pass trevlig upplevelse som möjligt vid ett besök i arenan.

Men svårt o argumentera med en person som tycker ”fitta” och ”hora” går fetbort men ord som ”runkar” och ”spräckta rövhål” är okej.

Och om fanatikerskaran känner sig bortstötta av att bli ifrågasatta när de beter sig som efterblivna idioter är de inga som kommer sakna dom i saaben ändå

Jocke Åh nej. Hur ska vi klara oss utan dem?

😂

klingan12 Det hör inte till ett modernt samhälle

Mest överanvända frasen tillsammans med synonymen “det är år insert aktuellt år borde vi inte kommit längre?”

(EDIT:

klingan12 hör hemma i våra hockeyrinkar år 2023?

Du fick med den i inlägget efter såg jag, snyggt.)

Tycker vi ska förbjuda ilska och glädje när vi ändå är igång för det kan vara kränkande för andra, i ett modernt samhälle hör det inte till att kränka andra.

klingan12 Oavsett passion eller vilket lag man håller på, hockey är i slutändan en lek men folk verkar glömma det

Tycker på det temat att det är fel att vi pratar om “spets” och “bredd” istället för “deltagande”. I lekar ska alla få vara med, ingen ska lämnas utanför. Seriesystemet bör också avskaffas, att hålla på med hierarki på det sättet hör inte hemma i ett modernt samhälle.

Förstår inte grejen med att förbjuda svordomar eller varför det är värre att använda könsord istället för “traditionella” svordomar? Det är okej att spelarna på isen pucklar på varandra framför mål osv men att en fyraåring får höra “fitta” är förkastligt? Något hen kommer lära sig innebörden av inom ett par år oavsett förövrigt. Jag har själv suttit och svurit diverse ord under åren och då brukar jag ha sittplats, alternativt stå i kallzon (som vi också borde plocka bort för barnens bästa, eller?). Men jag vet inte, kanske är lika svagbegåvad som de i klacken antar jag.

Babba Men är du läskunnig eller? Verkar som det trampats på samtliga av ömma tår vilka är många..

Att sitta nedanför Kallzon har ju ovan i tråden skrivits vara en strategiskt dålig plats för barnfamiljer. Har själv barn och väljer att inte sitta där vilket inte är bra för någon tänker jag. Har försökt framföra min ståndpunkt tidigare men kan ta det igen. Tror mellanvägen är rätt att gå: Folk ska få visa glädje, sorg, ilska och känna att man vill komma tillbaka till saaben. Tänker att det spelar roll. Ingen har sagt att seriespelet ska läggas ner så det är bara larvigt av dig. Och barerna ska såklart vara kvar också. Men tänker att det finns någon form av “anständig gräns” i känsloyttringar. Var går gränsen för att visa ilska? Skrika sig blå i ansiktet om hur “Felknullad den feta fittdomaren” är eller slåss/vandalisera i sin vrede? Min gräns går en bit före det där.

klingan12 Får en känsla av att du mellan raderna (när jag läser dina tidigare inlägg) tycker könsord och andra impulsyttringar i offentlighet hör hemma i våra hockeyrinkar år 2023? För att visa engagemang och hjärta för cluben eller vad?

Det behöver du inte läsa mellan raderna för att förstå. Jag har varit tydlig med att jag inte ser det som ett stort problem och att det är naturligt att det slinker ut ett och annat fult ord vid heta situationer. För många är det ren instinkt och inget annat, men LHC verkar vilja stävja det också:

– Vi jobbar med det. Vi tittar lika mycket på sittplats som ståplats. Vi har incidenter på sittplats också. Det är nästan varje match som vi någonstans får prata med någon. Det kan både vara könsord eller andra saker.

Nu börjar man alltså gå fram till enskilda personer och ge dem en lektion i vad som är tillåtet att säga på en hockeymatch eller inte. Detta är så jävla larvigt att det kommer skrämma bort publik mer än vad någon könsramsa någonsin har gjort. Nästa steg är väl att sätta en kamera vid varje plats så att LHC kan hålla koll på vilka som är rumsrena och inte?

klingan12 Kan komma på tusen till exempel men hur kan du inte se att det riskerar skada cluben?

Du kan komma på hur många exempel som helst, men i slutändan är det inte något konkret för fem öre. Det handlar enbart om moralpanik hos antingen osäkra föräldrar eller folk som enbart vill leta efter saker att klaga på och den mest bespottade supporterklubben inom svensk hockey är en perfekt måltavla för dessa.

Gardet

Vi ser nu resultatet av ett samhälle där stora delar av befolkningen består av barnfamiljer där både föräldrarna och barnen hjärntvättats av Disneys moraliserande och värdegrundssättande woke-agenda. Då får man tyvärr göra vissa eftergifter, annars så blir det svårt att fyll Saaben framöver. Klingan12-typen, eller “wokiesar” som jag kallar dem, ökar dessutom i samhället så det kommer bara bli värre en längre tid innan det blir bättre.

Jag förutspår att vi bara är fem år ifrån att någon storsponsor ställer som krav att vi måste rekrytera en svart homosexuell transperson som förstamålvakt, annars så blir det inga pengar till Cluben. Och det är inte ens ett skämt.

klingan12 Du verkar se det som att ledningen i LHC tar upp stridsyxan mot hela supporterskaran för att man vill minska användningen av könsord på läktarn?

Det är ju EXAKT det de håller på att göra.

klingan12 Deras jobb är att se till att alla ska få en så pass trevlig upplevelse som möjligt vid ett besök i arenan.

Med tanke på att arenan är ett jävla ruckel, och att arrangemangen varit undermåliga, är könsord det sista LHC behöver fokusera på för att alla ska ha “en trevlig upplevelse”. Blir det en bättre upplevelse när matchvärdar ska gå fram till var och en på läktaren som yttrar sig mindre lämpligt? Blir det en bättre upplevelse när ordningsvakter brottar ner supportrar när de gör gester mot motståndarklacken? Men dessa bryr vi oss inte om då bArNFamIlJeRNaA är de viktigaste och de som vi måste tänka främst på.

klingan12 Och om fanatikerskaran känner sig bortstötta av att bli ifrågasatta när de beter sig som efterblivna idioter är de inga som kommer sakna dom i saaben ändå

Då kan du säga hej då till tifo-gruppen och samtliga som bibehåller stämningen i Saab Arena och under flertalet bortamatcher. Det kommer bara leda till att vi blir som Brynäs Support och det kommer att klagas på att det är dålig stämning i arenan. Vi kommer bara att bli en i mängden och tyna bort i den gråa sörjan som är svenska hockeysupportrar: alla är likadana, ingen sticker ut och ingen verklig passion för sporten existerar.

Varför skulle man vilja ha det så?

• 8-0 gillar detta

Gardet

Jag har absolut inget emot könsord eller fula ord, helst några stycken ihop i en kombination såsom kukballefitta kan absolut dämpa en frustrationstopp. Samtidigt tycker jag att en vuxen man som står ensam och vrålar böghorefitta till allt o alla under 60 minuter på en sittplatsläktare är en lite konstig figur, även om jag inte blir upprörd eller förnärmad av det. De som har ett behov av att vara väldigt arga med väldigt många fula ord är nog i kraftig minoritet av de 4500-6000 som brukar gå på matcherna, även om många på ståplats säkert är av annan åsikt.

Som presenterades här på forumet är ju LHC i stort behov av att öka intäkterna, tex genom att få fler folk att gå på hockey eller få fler folk att faktiskt betala för hockey. Känner flera på jobbet( som inte är 4-åringar utan vuxna) som provat att gå en gång men som inte går tbx pga det hotfulla och aggressiva tonfallet hos sina bänkgrannar. Och om ett sätt att få fler till arenan är att höja nivån några procent så känns väl det som något man kan köpa in på.

Hard core supportar som du är hjärtat bland supportrar och de som drar laget framåt. Men det finns ett antal tusen som är ”vanligt” folk som inte kan alla spelare, inte ser 52 matcher och som inte har ett lejon tatuerat i pannan som kan generera många sköna slantar in. Klart man kan säga som du att my way is the only way, men man kan också ta ett steg tillbaka och försöka se det från andras perspektiv och hitta en mellanväg där både arga könsordsmänniskor och pryda svärmorsdrömmar får plats och trivs. Utan att det sänker stämningen i hallen.

NorthLondonForever De som har ett behov av att vara väldigt arga med väldigt många fula ord är nog i kraftig minoritet av de 4500-6000 som brukar gå på matcherna, även om många på ståplats säkert är av annan åsikt.

Det är väl WL:s koordinerade ramsor som Cluben anser vara ett problem? Inte vad enskilda personer skriker?

“Där kan du sitta din jävla fitta” eller någon ramsa om att någons morsa är en horunge, det tycker jag man kan slopa om det är det enda krav Cluben har. Världens minsta eftergift ärligt talat.

Däremot så ska ju Cluben verka för en inkluderande miljö, så då borde det ju finnas plats för besökare som skriker könsord också.

Gardet Finns det något konkret kring snacket med att “könsramsor skadar Cluben”?

Jag känner en person som inte längre tar med sina barn på hockey, för han tycker inte att de ska behöva höra det där. Vet inte hur vanligt det är.

Går man inte på hockey som barn så blir man kanske inte heller supporter som vuxen. Så kanske påverkar det återväxten på lång sikt.

Kjeppkinesen

Jag fick för mig att det var det generella klimatet i hallen men om det bara gäller ramsor från WL som ”där kan du sitta..” och ”han har sålt sig” känns det lite mer som hyckleri och tror inte det blir mer folk i hallen bara för att man får bort dom

NorthLondonForever

Okej. Nu blev det genast mer spännande. Hur har man tänkt sig att man ska kunna kontrollera den “generella stämningen” i Saaben när samhället i övrigt består av rent ouppfostrat bajs? Diskrepansen däremellan blir ingen lätt nöt att knäcka.

Nej. Jag vidhåller att man syftar på WL:s ramsor, något annat vore sådär såssigt verklighetsfrånvänt.