Kapten Duck Och tyvärr funkar inte meriter så länge vi är ett losergäng.

Det är ju tyvärr en riktigt jäkla bra poäng. 🙂

• Rex gillar detta

exile82 Jag tycker inte jag är hård mot Broc. Sebbe gick genom eld för lejonet på bröstet och det väger minst lika mycket som mål och poäng. En kung i BP i sin prime och käka gummi med löständer typ. Men med handen på hjärtat ska ingen av de upp i taket så länge vi aldrig vinner nåt.

Kapten Duck Men med handen på hjärtat ska ingen av de upp i taket så länge vi aldrig vinner nåt.

Den kan jag hålla med om! Jag drar mig åt det traditionella spåret

Kapten Duck ag tycker inte jag är hård mot Broc. Sebbe gick genom eld för lejonet på bröstet och det väger minst lika mycket som mål och poäng. En kung i BP i sin prime och käka gummi med löständer typ

Jag framhåller inte sköna mål framför hårt arbete och blåmärken, jag menar att man kan bidra och att visa hjärta på olika sätt. Varför skulle Sebbes styrkor innebära mer hjärta än Brocs?! Broc har haft en miljon vägar ur den här nedåtgående spiralen men älskar LHC för mycket för att lämna. Let’s agree to disagree…jag må vara traditionell men här kan jag tycka att det finns fler parametrar än “täcka skott med käken = hjärta”. Du säger att Sebbe gick genom eld för lejonet, varför har inte Broc gjort det genom att stanna kvar år ut och år in?

exile82 Little kanske tjänar väldigt mycket på att stanna i LHC. Det måste man väga in utan att veta exakt lön. Visst, han hade kunnat dra till alperna eller Ryssland som många andra före honom. Men han kanske är en trygghetsjunkie och då räcker det med att känna “bra” med flos här. Men vad vet jag. Förmodligen ingenting. 😀

Vi kan hålla med varandra utan att vara eniga. Jag gillar det. Och tur vi inte sitter med veto om vem som ska hissas.

Men tydlig kommuniké från ledningen vore toppen oavsett.

Ps. Sen ska man inte underskatta uttrycket; hellre en stor fisk i en liten damm än en liten fisk i en stor damm. Ds. Kan ligga nåt i det med i valet att bosätta sig på slätta.

Kjeppkinesen Han är vår bästa målgörare genom tiderna

Njae. Han har en bit kvar.

Tyvärr har ju LHC vattnat ur upphisning i taket. De enda som borde hänga där är Mats, Helber och Mange. Jakobsson hänger där av sentimentala skäl och varför Emvall hänger där fattar nog inte ens personen som tog beslutet. Sedan finns det bra kandidater i Hacke, Uffe, Sebbe och Little. Men jag håller med det flera påpekat. Det ska till något extraordinärt för att nästa tröja ska upp. Lång och trogen tjänst är inte en kvalifikation. Nästa upp ska vara en vinnare.

Vi har ju snackat om en LHC hall of fame, och där klassar ju Little in med råge. En hall of fame har generösare inträde men bara de absolut största åker upp i taket.

Jocke

Skulle nog varit tydligare med att jag menade i SHL.

Håller med dig om att de där tre är de enda som ska hänga i taket.

Kjeppkinesen

Där är det ord och inga visor.

Att en promille av de indöpta korsfästs i kyrkan ser jag som nyttigt. Så borde det vara överallt. Det handlar om att vinna i sport. Borde vara krav nummer 1 att du vunnit guld med klubben du kommer ifrån.

Kapten Duck Little kanske tjänar väldigt mycket på att stanna i LHC. Det måste man väga in utan att veta exakt lön. Visst, han hade kunnat dra till alperna eller Ryssland som många andra före honom. Men han kanske är en trygghetsjunkie och då räcker det med att känna “bra” med flos här. Men vad vet jag. Förmodligen ingenting. 😀

Vi kan hålla med varandra utan att vara eniga. Jag gillar det. Och tur vi inte sitter med veto om vem som ska hissas.

Men tydlig kommuniké från ledningen vore toppen oavsett.

Ps. Sen ska man inte underskatta uttrycket; hellre en stor fisk i en liten damm än en liten fisk i en stor damm. Ds. Kan ligga nåt i det med i valet att bosätta sig på slätta.

Alltså, vi står inte långt ifrån varandra egentligen, du har många bra poänger. Om jag ska raljera och förenkla samtidigt (kanske till absurdum) så blir lönen en faktor också. Lägre lön ger större chans till “stort hjärta”-stämpeln, än någon som tjänar mycket? Jo jag vet, nu förenklade jag det hela. Men jag håller inte med dig om just denna delen, och det kanske får vara så. 😉

Jocke Vi har ju snackat om en LHC hall of fame, och där klassar ju Little in med råge. En hall of fame har generösare inträde men bara de absolut största åker upp i taket.

Absolut, jag skulle kunna tänka mig både Little och Sebbe här. Emwall ska inte ha sin tröja i taket men har en gjuten plats i HoF

Angående Elite Prospects-statistiken så visar de endast grundserien (regular season) som standard. Det borde vara den överläggande statistiken som visas som standard (overall) eftersom den statistiken räknar in kvalserierna också och således är Helber vår främsta målskytt genom tiderna:

Angående tröjkriterier och Little-diskussionen så har vi tidigare inte kunnat ha samma kriterier som HV eftersom HV har tillbringat större delen av sin tid i Elitserien/SHL och därav kunnat etablera tydliga kriterier. Vi å andra sidan har tillbringat en stor del av tiden i de lägre divisionerna så vi har egentligen bara kunnat gå på spelarnas betydelse för klubben och den sentimentala känslan för dem. Nu har vi snart haft fler säsonger i högsta serien kontra våra säsonger i de lägre divisionerna så det kan bli dags att upprätta tydliga kriterier, vilket de nämnt i och med införandet av LHC-hjältar.

Men sett till föregående tröjhissningar så kan jag inte säga att vi gjort några uppenbara fel. Mats, Helber och Mange är uppenbara. Kan inte säga så mycket om Jakobsson då jag endast sett höjdpunkter med honom. Emvall kan jämföras med Sebbe då de haft liknande roller och båda har dessutom gjort 11 säsonger i Cluben, men trots det är Emvall i taket och Sebbe en LHC-hjälte. Rent objektivt så bör väl Emvall väga över då han:

• spelat 642 matcher i klubben jämfört med Sebbes 566 matcher, vilket endast är slaget av Manges 775
          • gjort 186 poäng jämfört med Sebbes 120, vilket bör ha haft någon påverkan åtminstone
          • var med från allra första Elitseriesäsongen
          • hjälpte till och spela upp oss igen och sedermera hålla oss kvar 02/03
          • var med och tog oss till två raka SM-finaler, inklusive en som kapten
          • har vunnit VM-guld med landslaget

Säger inte nödvändigtvis att det var helt rätt att hänga Emvalls tröja i taket, men han har lite meriter i sin karriär åtminstone - jämfört med Sebbe - och det lär ha spelat roll vid tröjhissningen.

Men Little då? Han lär gå förbi både Mats och Jakobsson i klubbens totala målliga den här säsongen och således bli klubbens fjärde bästa målgörare genom tiderna, men det i sig bör inte garantera en tröjhissning. Däremot kan man lyfta fram att Little varit så pass bärande för laget att vi kanske inte ens hade varit ett SHL-lag utan honom. 18/19 blev det 29 poäng på 33 matcher i ett knackigt Tommy Jonsson-gäng som slutade 12:a. 19/20 blev han ligans skyttekung med 24 mål i ett lag som slutade 11:a, lägg därtill 21 assists. 20/21 var han skadad under nästan halva säsongen, men gjorde ändå 27 poäng på 31 matcher i ett lag som var allt annat än harmoniskt och som låg sist under en lång tid av den säsongen. Förra säsongen var lite sämre än föregående snittmässigt med 29 poäng på 51 matcher, men var trots allt lagets näst bästa målskytt tillsammans med Ljungh på 15 mål. Då ska vi inte heller förglömma säsongerna 14-17 där han - med slutspel inräknat - mäktade med 61 poäng, 39 poäng och 54 poäng.

Kommande säsonger blir nog avgörande ifall hans tröja blir upphissad i framtiden eller inte (typ avgörande mål i kval/slutspel), men #41 har blivit så pass synonymt med Broc Little att det blir svårt att föreställa sig någon annan i den tröjan så spontant lutar jag faktiskt mer åt en tröjhissning för honom.

Jocke

Jaså, vad var det för sentimentala skäl där alltså? Som jag har sett det är Mats i taket bland annat till följd av sitt tragiska öde.

HOCKEY Vad är det förutom sentimentala skäl menar du i Jakobssons fall?

Att Mats Anderssons tröja hänger i taket behöver vi väl inte ens diskutera?

Som jag tolkar det hänger Mats i taket pga att han gick bort, annars hade hade han nog inte gjort det, men det är också lite före min tid. Och det är helt fine, en fin hyllning.

Jakobsson åkte upp i glädjeyran av vårt första avancemang då han la av efter kvalserien och på den tiden var den spelare som gjort flest matcher för Cluben. Där har han ju passerats av flera (mycket pga hur mycket mer matcher per säsong det blev efter).

Jocke

Vaknat på fel sida eller? 😊 Ville bara att du skulle utveckla vad för sentimentala skäl som skulle ligga bakom #15. Vad jag minns så var det för att han öst in poäng och fick vara med att ta laget till Elitserien.

HOCKEY Han var en publikfavorit från Linköping vars tröja åkte upp (precis som Alfie skriver) i glädjeyran av vårt första avancemang samt pga det faktum att han lade av och firades av med tårar efter sista matchen i kvalserien. Hans tröja åkte upp just på grund av dom känslorna. Han var en av de första publikfavoriterna i vevan då LHC växte och blev stora i Linköping. När han lade av var det “första gången” någon betydelsefull slutade.

Mats Andersson var likaså han en publikfavorit, född i Linköping, som tragiskt avled i en olycka. Hans tröja i taket, och pensionering av nummer, är en hyllning till honom och hans liv, likaså stipendiet som delas ut i hans namn.

Helber och Mange har meriter och betydelse för att hyllas och minnas med tröja i taket. Mats har sitt tragiska öde.

Emvall och Jakobsson faller inom samma katergori av “hall of fame-spelare” som gjort stora avtryck under sin tid i LHC och som förtjänar att minnas lite extra. Men det finns alltid spelare som gör stort avtryck, men det går inte att hiva upp tröjor pga det. Mårtensson, Norrena, Sebbe, Junland, Little med flera. Kommande 10 år kommer det någon eller några nya. Siffrorna tar slut snabbt.

Jag har personligen inga problem med att tröjor åker upp i taket. Däremot tycker jag det är ett jäkla fjanteri att pensionera nummer i föreningen. Ge fan i det och hissa tröjan för dom som betytt lite extra för föreningen och supportrarna 👍