Frågan är om Taffe var klar innan Arla kastade in handduken. Annars är jag rädd för att Taffe har finansierats av pengarna från Arla.
Jag tycker att 4-5 millar låter lite väl optimistiskt. Känslan är att Clubens personalpolitik har påverkat, dvs. vi vill inte hålla kvar spelare som vill spela någon annanstans. Därmed får Europa komma och fynda på mellandagsrean, så att säga. Har dessutom Taffe finansierats av Arlas pengar så kanske vi snackar knappt plus i pengar på denna karusell. Dessutom har vi förlorat fjolårets poängkung och allt som allt 2/3 av fjolårets bästa kedja. Kul.
Om vi ska vara lite optimistiska så kan vi ju hoppas på att Taffe var klar innan Arla började vrida på sig. Och dessutom att vi trots allt kunna tjäna en hacka på Arla, typ 3 millar eller något sådant. Då har vi ju budget för ytterligare ett spelarköp av rang i SHL-mått mätt.
Av de spelare som Lukkinen radade upp så fastnade jag för Spencer Abbott. Han verkar vara en kopia av Arla. Snabb, bra handleder, bra skott, bra spelförståelse, en bra passningsläggare, mm. Dessutom liten fysiskt. Skulle kunna gå in och ersätta Arla rakt av, kanske?
Hall vettefan om vi behöver. Får vi in honom för tredje eller fjärdelinan så OK, men det är han alldeles för dyr för. Så nej tack!
Lite off topic:
Överhuvudtaget så tycker jag att vi ska sluta taffsa på trettioplusare. Det vi vill ha hit är 16-åringar a la Vrana som kommer in på hockeygymnasiet och fostras i LHC, eller 22-26-åringar som ser LHC som en ett sista trappsteg mot NHL. Det är de som känns mest bang for the buck! Att värva hit spelare på nedgång som avrundar karriären i utlandet (Sverige) känns dyrt och osäkert vad gäller motivation. Undantaget hemvändare då, som verkligen vill spela för Cluben när de flyttar hem till Svedala igen.
Därför tycker jag också att vi måste ge LHC creds för förmågan att ta in spelare och höja dem till stjärnstatus. Vet inte vem/vilka i organisationen som ska tackas för det, kanske alla, men det är ju ett kvitto på att vi kan förädla spelare. Det gör ju att LHC blir en attraktiv sluss för talanger, på längre sikt. Ett AJAX, så att säga. Det gör att vi kan stärka våra möjligheter att plocka ovan nämnda spelartyper på deras väg uppåt i karriären. Det gör att vi tjäna pengar på vår förädling, snarare än att kasta dyra pengar på spelare på väg neråt i karriären.
Så ett tips för ledningen: Gör en analys av AJAX (eller någon annan idrottsklubb som har samma strategi) och ta efter deras sätt att arbeta. Skapa en attraktiv miljö för spelare att slussa sig uppåt i sina karriärer. Visa stolt upp spelare som drar vidare uppåt i karriären och håll en bra kontakt med dem så att de vill komma tillbaka när de vill hem till Sverige igen. Edit: Se på universitetens alumniverksamhet, där f.d. studenter har en koppling till universitetet långt efter examen och där universiteten kan visa upp vilka bra tjänster som de arbetar på efter att tagit examen just på detta universitet.