Tänkte vara lite av Bullens Lucia och sprida en gnutta ljus i mörkret 😉
Arla kommer att ersättas. Detta grundar jag på:
- Man har länge sagt att man letar efter en center att komplettera laget med. Detta dök enligt Arla upp den senaste veckan ungefär.
- Christer Mård själv säger att det var en förutsättning för att Arla skulle få lämna att det finns en ersättare att ta in.
Christer Mård till Expressen wrote– Vi vet att Pär under säsongen sagt att han vill prova något nytt under något år eller så innan han fortsätter hos oss. Vi har sagt till Pär att han får komma när det finns ett bud. Det är ju frågan om att vi måste ha någon ersättning och att det ska finnas någon bra att ta in. Vi har varit öppna för det, säger Mård och fortsätter:
Allså, Taffe var INTE Arlas ersättare. Han är yet to come. Dessutom. Vi tappar inte 71 poäng i Arla. Vi tappar det Arla skulle presterat den här säsongen och upp med handen alla som tror att han gör 71 poäng igen. Handen på hjärtat; skulle han ha gjöra 55 poäng, dvs 1 per match, har han gjort det jävligt bra. Så 55p ut är en bra måttstock att gå efter skulle jag tro. Vidare är det jävligt svårt att få in en spelare som rakt av ersätter den poängskörden. Därför tänker jag så här;
[size=150]Sajna Zacke på fem år och låt honom vara ersättaren![/size]
Arla ut och Zacke in skulle innebära några färre mål och poäng gjorda. En frisk Zacke i rätt omgivning räknar jag ska kunna göra 40p om man räknar med att Arla gör 55p. Zacke är inte lika vass framåt men utklassar Arla i defensiven och är ytterligare en kompetent tekare. Det blir en tätare formation istället för sylvass men nödvändigtvis inte sämre. Bra produktion framåt samtidigt som det är tätare bakåt kan till och med vara nyttigare för laget. Formera sedan enligt:
Little - Taffe - Kolarik - En formation som på pappret faktiskt inte ens är sämre än förra årets 1:a line. Potential till att bli seriens absolut vassaste
Vrána - Sjögren - Zacke - En tätare formation än förra årets 1:a men ska definitivt kunna bidra riktigt bra framåt samtidigt som Vrána inte kan tänkas få bättre omgivning att briljera i
Hardt - Almtorp - McD - Seriens bästa 3:e line? Formationen har allt. Ska kunna täta bakåt samtidigt som produktionen framåt ska kunna vara god
Sundh - Laxen - Fredda - Sebbe - Norden - Här finns allt som behövs för en finfin 4:e line
Om man jämför med hur det såg ut förra säsongen så tycker jag följande:
1:a line - På pappret ser den kanske 5% svagare ut än förra säsongens men kan lika gärna bli bättre. Ungefär +/-0
2:a line - Ser vansinnigt mycket starkare ut än förra säsongen då Kolarik var grymt ensam. Vrána - Sjögren - Zacke skulle kunna vara 1:a line i de allra flesta andra lagen
3:e line - Ser komplett och vass ut åt båda håll. Bättre än förra säsongen
4:e line - Här hade vi Lindhagen och Fish med flera förra säsongen. Klart starkare och bättre byggd för en 4:e
Sammantaget; in med Zacke och gör honom till en grundpelare för en lång tid framöver. Det blir lite lägre produktion men helheten kan bli bättre. Vi läckte för mycket förra säsongen. 1:a line absolut inräknad. Att Arla ska ersättas är redan klart, låt det bli Zacke nu så är jag grymt nöjd!
Edit
En bekräftelse på att en ersättare ska in. Förhoppningsvis klart redan i slutet av veckan.
Mike Helber wrote– Vi vill göra vårt lag starkare. Det är inte till hundra procent klart med en ny spelare, men det är på gång. När allt är klart kommer alla att förstå, säger Mike Helber.