Tycker det låter helt gjutet med Sjögren som tänkt förstacenter nästa år och att man letar efter en andracenter.
Hoppas det ger bättre balans mellan 1a, 2a och ev 3e.Nu vill jag bara få det klart om Arla drar till KHL eller inte.
Diskussionerna kring hur LHC hanterar juniorer och hur dessa får/tar chansen i A-laget får mig att tänka på två spelare jag gärna sett i truppen 14/15.
Victor Crus Rydberg, 19 - http://www.eliteprospects.com/player.php?player=32639" onclick="window.open(this.href);return false;
Leon Bristedt, 19 - http://www.eliteprospects.com/player.php?player=38714" onclick="window.open(this.href);return false;
Offensivt skickliga forwards som gått i genom LHCs juniorled växer inte på träd. Får/tar dom chansen i LHC? Nej. Dom drar till Nordamerika.
LHC har en tradition att plocka upp mellanmjölkspelare som mest tillför energi/defensiv och får gnugga 4e lina.
Exempel på dessa är Fish, Blomberg, Nordén, Nermark, Rygaard etc.
Som vissa andra varit inne på har LHC fokus på 1-2 riktigt producerande kedjor och 1-2 brunkarkedjor.
Jag tycker detta hämmar yngre spelare med offensiva kvaliteter att komma upp och utvecklas i A-laget.
Dessa spelare tar inte plats i 1-2 kedjorna men har en spelstil som inte är lämpade för 3-4e kedjorna. (Enligt LHCs modell).
Skulle kedjorna längre ner i hierarkin även ha en ambition att vara mer balanserade skulle LHC få en bättre bredd.
Lag som ex SAIK och Frölunda sprider ut spelare och komponerar kedjor på ett annat sätt än LHC.
Man vågar även kasta om i kedjorna när det kanske inte fungerar, vilket LHC konsekvent vägrat att göra HELA säsongen.
Spelare som kan arbeta hårt och smälla på i 3e/4e finns det gott om och det är inte svårt att hitta på marknaden, men unga spelare som besitter offensiva kvaliteter och som inte är etablerade på marknaden är det sämre med. Har LHC spelare inom organisationen som besitter dessa kvaliteter måste man främja dessa genom att ha en utvecklande miljö för dessa spelare. Det går inte att bara kasta i väg dom till AS och hoppas på att dom gör succé där.
Edit: Kan någon ge mig exempel på en forward som kommit upp genom LHCs juniorverksamhet och etablerat sig i 1a eller 2a kedjan i LHCs historia? Och då pratar vi sedan LHC tog klivet upp i SHL och inte tidigare. Jag kan faktiskt inte tillräckligt bra koll.