Ja det känns mer och mer som man bör omvärdera situationen. Högberg går som man säger från klarhet till klarhet. Om jag räknar rätt har han alltså stått 9 matcher i grundserien, 2 matcher i play-in och 3 matcher i slutspelet = 14 matcher. Av 14 matcher har han varit riktigt, riktigt bra i 13. i den som han gjorde lite sämre hade han ju tidigare drabbats av taskig vätskebalans. Har ingen aning om hur sånt påverkar men det var ju onekligen efter det han gjorde en lite svagare insats.
Poängen är att för varje ny kanonmatch han gör stärker han sina aktier för en förstaspade nästa säsong. Ju fler matcher han spelar så här fantastiskt bra, desto svårare är det att vifta bort det med "nybörjartur", "han är inne i någon form av bubbla", "jag har svårt att se honom spela så här i 55 omgångar", "han kan inte stå på huvudet i ett helt slutspel" etc..
Skulle han fortsätta såhär, vilket jag hoppas något otroligt, då har vi redan vår förstamålvakt till nästa säsong. Eller duger det inte med en ung, stor målvakt som snittar ca 96 i räddningsprocent när matcherna gäller som mest 😉
Som vi resonerat tidigare skulle detta även innebära att vi sparar en rejäl (!) slant på att vi slipper värva in en etablerad förstamålvakt. Denna slant kan användas till att göra övriga laget bättre.