Jag satt och funderade på detsamma & även jag försökt kolla upp hur mkt poäng han gjorde andra halvan av säsongen. Kom fram till att det var runt 15-20 pinnar så var inte helt fel ute då 🙂
Jag tycker absolut att Himelfarb har förtjänat nytt kontrakt, bara baserat på sista halvan av säsongen. Ska McDonell ska få förlängt så tycker jag "farbrorn" ska få också. Enda PROBLEMET jag kan se i det, är ju att Hemlin har redan officiellt gått ut med att Almtorp är, and i quote, "vi är nöjda med Almtorp, vi har ingen avsikt att bryta hans kontrakt vid deadline, vi ser honom som vår odiskutabla tredje center i lagbygget"... Och då undrar jag vart Himelfarb ska få plats? För som jag tolkar Hemlin där, så tar jag för givet att en ny center ska värvas in, så Sjögren spelar andra fiol, Almtorp är "odiskutabel" i tredje position (de vill ej att han ska spela topp 2, med rätta, men de har inte haft något val denna säsong efter Jeff Taffe missen, samtidigt så verkar de inte se Himelfarb som en top 2 center iom, då hade han spelat där nu.) Himelfarb lär inte vilja spela i 4e femman & det ska han inte göra heller...
Så ja, det är "odd man out" som man får räkna på. Jag personligen hade alla dar i veckan haft kvar Himelfarb för Almtorp. Har inget emot Almtorp egentligen, men det finns en helt annan offensiv upside i Himelfarb gentemot Almtorp som, även om han är en pålitlig defensiv spelare, så är han för tok på för uddlös framåt. Jag vet att media har flera gånger varit lite till sig i sändningar och skriverier att Almtorp gjort en bra säsong och producerat bättre iår än de senaste två säsongerna. Men samtidigt så vet jag inte om det är så mycket att skryta över med "13 assists" på en hel säsong, när man spelar jämte hela ligans bästa målskytt i Kolarik. Det visar ju bara hur mycket mål som Kolarik skapar på egen hand. För mig personligen, så är det galet anmärkningsvärt att lyckas nå 30 mål med så uddlösa kedjekamrater som Kolarik har. Almtorp har jag redan nämnt, Salomonsson har gått nu över 30 matcher utan att gjort ett mål. Jag förstår inte varför Melin match efter match fortsätter att spela den kedjan intakt??? Han måste vara bästa vän med Laxen & torpet, så mycket han favoriserar dom varje säsong, om någon ska befodras uppåt i kedjeheriakrin så är det alltid nån av dessa två som får gå före spelare som faktiskt är heta och har offensiv upside (host vrana host).
Men ja, nu flyter jag iväg lite... Sammanfattning, Himelfarb borde givetvis få förlängt, åtminstone för nästa säsong för att se att det inte bara var en tillfällighet att han höjde sig nu sista halvåret på sitt kontrakt, eller om han har i sig att "bring his game" över en hel säsong när han är frisk. Baserat på prestation, absolut en "re-up", men frågan är som sagt... Vart ska han spela? Vad jag läst mig till så vill Himelfarb verkligen inte lira ytterforward... Så då limiterar det ju alternativen ganska så rejält.