Så här ser jag på den spelartrupp som vi har nu ur ett silly seasong-perspektiv. Vilka som ska stanna, vilka som ska lämna, lånas ut etc.
Engstrand: Kan inte få vara kvar, ersätts med vad som kommer att vara den bästa målvakten i SHL-14/15
Högberg: Ska vara kvar, har gjort det skitbra när han fått chansen. Jag gillar konceptet med två unga, lovande andramålvakter som delar på andraspaden bakom en tydlig, dyr, asbra förstamålvakt.
Idoff: Tillbaka till Tälje
Mark Matheson: Ska vara kvar. Precis en sådan defensiv back som detta lag behöver.
Carl Dahlström: Ska vara kvar. Den stora 18-åringen kommer ta ytterligare steg nästa säsong (hoppas inte på någon Hultström/Pettersson-utveckling)
Daniel Rahimi: Ska vara kvar. Ytterligare en defensiv pjäs som jobbar stenhårt. En slutspelskrigare!
Jonas Junland: Hmm.. Den här killen blandar och ger. Summa summarum tycker jag nog att han kan få vara kvar.
Jesper Pettersson: Ska vara kvar fast lånas ut till allsvenskan, tas tillbaka beroende på prestation. – Ett allsvenskt lag får ta risken och vi få kan få vinningen
Magnus Johansson: Slutar, måste ersättas med SHL-14/15:s bästa offensiva back. En spelskicklig jävel med ett Hersley-skott 😉
Albin Lorentzon: Ska inte vara kvar, tyvärr. Jag gillar Albin, han krigar stenhårt men är tyvärr för begränsad hockeyspelare i övrigt. Ska vi bli riktigt bra så tror jag att Albin måste bort.
Linus Hultström: Ska kvar men i sådant fall lånas ut till allsvenskan. Samma som för Jeppe.
Mattias Bäckman: Drar till Detroit, ersätts förhoppningsvis med något riktigt bra.
Kent McDonell: Ska vara kvar. En av våra bästa forwards! Även om han inte kommer göra så här många mål så är Kent en karaktärsspelare – Det behövs
Sebastian Karlsson: Ska vara kvar! Sebbe ger alltid allt och bidrar med den energi som vi så ofta har saknat detta år.
Jakub Vrana: Ska vara kvar, och den här gången ges chansen i en andra- eller nykomponerad offensiv tredjekedja.
Mattias Sjögren: Ska vara kvar, Sjögga plöjer anfallszonen som en tank och vinner puckar åt våra kreativa spelare
Chad Kolarik: Ska vara kvar. SHL:s bästa sniper måste få en riktigt bra kedja att spela i nästa år.
Joachim Rohdin: Hmm.. har inte uträttat mycket under säsongen med har blivit bra mycke piggare på slutet. Nu är han så rivig som han måste vara
Oscar Sundh: Hmm.. Likadant där. Har inte uträttat speciellt mycket med har fått till det bättre på slutet.
Eric Himelfarb: Hmm.. Har haft det riktigt knackigt I LHC-tröjan ända till McDonells intåg. Nu är Himelfarb bra och fungerar utmärkt som tredjecenter, men hur dyr är han?
Pär Arlbrandt: Ska hyras ut/säljas till KHL. Inte en chans i världen att det finns pengar att göra alla de förändringar som verkligen behövs om vi inte hyr ut Arlbrandt. Det är självklart hur tråkigt som helst att behöva hyra ut lagets poängkung och fixstjärna, men jag tror inte att det finns något val.
Johannes Salmonsson: Har gjort en riktigt dålig säsong. Uppträder lojt, tappat spelkänslan, vägrar tacklas. Nu var han förvisso bättre mot Brynäs men det räcker nu.
Simon Hjalmarsson: En av SHL:s bästa spelare testar vingarna i KHL/NHL. Det är han värd. Hoppas att han kommer tillbaka någon gång.
Jonas Almtorp: Killen som spelat i nästan alla lag är en helt OK krigarcenter till tredje- eller fjärdekedjor. Inte i andra. Har haft en tung period tillsammans med Salle. Jag tycker att det räcker nu även om han har spelat upp sig mot slutet.
Joachim Nermark: Bryt nu. Ser ingen potantial i Nermark.
Fredric Andersson: Tillbaka till Tälje.
Joakim Hagelin: Bryt, spela vidare i Djurgården
Christopher Fish: Bryt
Mattias Weinhandl: Lägger officiellt skridskorna på hyllan
Det ger oss alltså följande lag som ska ställas på isen efter sommaren:
Målvakter:
?
?
Högberg
Backpar:
? - ?
? – Junland
Rahimi – Matheson
? - Dahlström
Forwards:
? - Sjögren - Kolarik
? - ? - Vrana
? - ? - McDonell
? - ? - Karlsson
Frågetecken för Himelfarb, Sundh och Rhodin. Om vi leker med tanken att två av dessa tre ändå får fortsätta måste vi fortfarande värva:
• Två målvakter, varav en asbra
• Fyra backar, varav tre ska ingå i de första två backparen
• En förstaforward, en andraforward, en andracenter och två forwards till tredje- och fjärdekedjan.
Tufft!