Ndur wroteVad gäller Hjalmarsson tycker jag inte man ska döma ut honom för fort. Vilka vägval man gör är ju, som tur är, upp till en själv. Om han känner att han utvecklas mer av att spela i Europa är väl det helt okej?
Visst är det så, men det här beslutet grundar sig inte i var han utvecklas bäst. Om Hjalmarsson är säker på att han är för dålig för NHL, även om han skulle slita som ett djur, även om han skulle få en fin utvecklingskurval, så kan man väl förstå honom. Varför slita i AHL helt i onödan när man kan tjäna mer än 10 ggr så bra i KHL?
Nu tror jag inte att fallet är så. Han skiter i NHL-drömmen för att han har dålig karaktär och tänker på pengarna. Hade jag varit Simon så hade jag gett precis allt i alla fall ett halvår/år. Sen kan man ju inte ha hur mycket tålamod som helst eftersom man samtidigt skulle kunna tjäna 400.000 kr till varje månad i KHL. Beslutet är ju självklart Simons egna. Men att han inte ens ger det en chans tycker jag visar på precis den taskiga karaktär, inställning och tjurskallighet han visade här förra vintern/våren.
Som motsats har vi Klas Dahlbäck. Han verkar vara 100% fokuserad på att spela i NHL i framtiden. Han har ingen plan B. Nu blev det AHL-spel igen och han går väl in på sin tredje AHL-säsong nu. Klas offrar flera år av tid och miljontals kronor för att spela i den jävligt opretentiösa ligan AHL. Allt i hopp om chansen till i NHL-spel. Vilket jävla engagemang! Det är sådana killar vi vill ha i LHC!