Angående Sundhs lön(som vi verkar anta ligger på 120'-150') så är detta vad jag snappat upp kring turerna de senaste åren. Fyll gärna i bilden, ni som vet/har hört/har läst mer.
Sundh var en spelare för 3:e-4:e-linan i Hv.
Sundh värvades till Luleå och snacket gick att Hv ville behålla men inte kunde(ville) matcha Luleås lön. Här får vi första ingångsvärdet. Vad bjuder LHF som Hv inte vill matcha?
Sundh får knappt spela under Rönnqvist och det är tydligt att LHF inte vill ha kvar honom för en roll i fjärde. Lönen är alltså hyfsad, men samtidigt är det nya tider och Luleå ger inte intryck av att ha obegränsat med pengar(som Skajk, Hv, FBK).
LHC tar över kontraktet men någon typ av deal sluts(?) med Luleå där en del av Sundhs lön fortfarande betalas av Luleå. LHC tar över hela lönen nästa år. Vad finns för källor på detta?
Jag tycker att det verkar osannolikt att LHC skulle ta över ett kontrakt på 120'-150' i månaden på en spelare som man knappast kan ha sett platsa i 1:a-2:a-kedjan. Mitt förtroende för Hemlin(Helber, Melin, Emvall m fl) är större än så och jag kan lova att de har haft järnkoll på Sundh som spelare de senaste åren.
LHC var visserligen i ett utsatt läge rent sportsligt men den ekonomiska verkligheten måste också funnits där och jag kan bara inte tro att de valde att betala så bra för Sundh. Ingen kan ju vara överraskad över Sundhs prestation i Cluben hittills. Detta måste väl vara precis vad man förväntade sig? Begränsad offensiv, obefintliga handleder, defensiv gnuggare, hyfsad fart och hyfsat hård i kroppen. Bra så, men det lägger man väl inga 120 000 kr/mån på?
Min öppna fråga ut på forumet: Vad finns det för bevis på att Sundh tjänar så mycket i LHC? Eller ännu hellre: Hur mycket tjänar Oscar Sundh? Bifoga källa, tack.